post Ofensiva mediilor publicitare obligatorii

July 24th, 2006

Insemnare despre: advertising,comunicare,massmedia — clickio @ 11:13 pm

Avem medii de comunicare in masa cat cuprinde. Romanii se uita aproape toti la TV (cu exceptia celor care citesc acest blog si inca vreo cateva, desigur :D ), avem radio, avem presa tiparita generalista si specializata pe majoritatea niselor suculente, avem blocuri si cladiri inalte, strazi lungi, stalpi, unul la 3 oameni, si tot felul de elemente care abia mai sustin afisajul stradal, avem internet, care pana a fi un mediu de comunicare personalizata, e un mediu de comunicare cu o masa de aproape 6 milioane de romani.

In ultima vreme s-au dezvoltat insa mediile obligatorii, care iti baga reclama pe gat, pardon, in ochi, si te tin legat de scaun sau te incuie undeva pana se asigura ca o vezi.

Totul a inceput in 2001 cu OOPS media. Acele reclame pe care le vezi in orice club care se respecta atunci cand te duci sa faci loc pentru o alta bere. Si o perioada a fost chiar interesant. Reclamele erau amuzante, pareau facute cu cap, si, o perioada, the medium was (in)definitely the message, si totul era in regula, baietii povesteau fetelor reclamele,iar fetele le povesteau baietilor ca la ele e altfel(reclama). Ba chiar unii cautau panouasele cu bordura metalica in orice toaleta in care intrau, atat de bine prinsesera. Reclama devenise, ca in visul oricarui copywriter, mai interesanta decat un produs media. Reclama era produsul media.

Insa in ultima vreme, si aici e posibil sa fie doar parerea mea, nu mai sunt atat de interesante reclamele OOPS. Conceptul de “Give piss a chance” e fumat, si toate executiile similare ale unor campanii care vor sa profite de captivitatea salii de tron nu mai creeaza subiecte de discutie. Am revenit la vechile obiceiuri “media” de dinaintea reclamelor OOPS, uitandu-ne in sus, in jos, sau tinand ochii inchisi, zadarnicind eforturile celor care au incercat sa le pozitioneze in asa fel incat sa iti ocupe la maxim campul vizual daca te uiti in fata in timp ce.

Acum un an si ceva a aparut Elevate Media, firma care vinde spatii publicitare in lifturi, in spatii cel putin la fel de “captivante” ca toaletele de mai sus, cu diferenta ca in lift nu ai nici o ocupatie. Cu alte cuvinte, pe langa faptul ca te tin, chiar si pentru putin timp, captiv, nici nu ai nimic de facut, ceea ce te poate determina sa te lasi prada cu totul devorarii mesajului publicitar la care Elevate media vrea sa te supuna in lift.”We have your undivided attention”…Mwa-ha-ha-ha. Si uite cum a luat un nou sens expresia de “brand lift”:)

In mai 2006, la un an dupa ce reclamele au “claimuit” si liftul (expresie auzita pe viu de la cineva care lucreaza intr-o agentie),start-up-urile media au asaltat si urmatorul mediu captiv de pe lista, taxiurile. Drivertising. Aici au gasit un paradis de optiuni: pot hrani indivizi oarecum premium, ca deh, au bani de taxi, cu imagini in miscare si sunet, si, mai ales, pe toata durata cursei. Si stim cu totii ca nimeni nu mai ia taxiul pentru a merge doar cativa kilometri(sub 10).

Observati, impreuna cu mine, cum scade, atat publicul potential pentru reclame, precum scad si posibilitatile de segmentare sau profilare, pe masura ce creste captivitatea. Este?

Cand am inceput sa scriu insemnarea asta, ma gandeam la cea mai recenta campanie a CBS-ului, care nici n-a inceput inca, insa va incepe in curand, si care va promova noul sezon de seriale care incepe din toamna pe 35 de milioane de… oua(prin Eggfusion). La incercat si la noi Mircea Badea sa monetizeze acest tip de advertising, pe cutii de chibrituri, insa probabil nu reusise un “reach” semnificativ, asa ca s-a lasat.

Din nou, publicitate pe un mediu obligatoriu. Te uiti la ou pentru ca sub sigla serialului scrie data de expirare. Nu poti manca oul pana nu te uiti la data expirarii. Nu poti manca oul pana nu vezi logo-ul serialului CBS. Si, probabil, ajungi sa mananci oul uitandu-te la acel serial :) .

Insa nu ma inghesuie nimeni in frigider 5 minute, numai ca sa ma uit la raftul cu oua…

PS: Si, pentru a atrage si mai mult atentia asupra datei de expirare, a continutului editorial cum ar veni, cei de la agentia cu oua au creat si o campanie de awareness pentru hapaitorii milioanelor de oua intitulata “Va ajutam sa spargeti oua cu incredere:) ” Incredere, hi hi. Iata si componenta ei online.

3 Comments »

  1. Aici (capatu’ lumii) sunt destul de multe reclame in supermarket-uri (cand se aseaza omu’ la rand) insa majoritatea sunt “display”iate (ca sa vorbim romglish de la cap la coada) pe ecrane TFT. Partea oarescum interesanta e ca media planner-ul ar grija sa bage pe langa reclame si ceva divertisment (de fapt asa pare, caci sunt numa’ reclame la concerte, CD-uri & co.)

    Am vazut si prin Carrefour ceva similar, insa trebuiai sa ridici capu, ca sa zaresti reclama – aici ecranul e pus chiar pe banda rulanta care duce produsu spre casa (inceputu benzii).

    Si de ce sa nu pomenim si momentele sublime cand esti pus pe hold (cand vrei sa vorbesti cu careva de la o firma) si auzi minunata reclama a firmei respective :) )

    Comment by Secara — July 25, 2006 @ 8:36 am

  2. Mai a fost o idee interesanta prin panourile publicitare de la R.A.T.B prin Ghildush Design …dar care nu au excelat,nu stiu de ce…poate o sa mai lucreze insa la ideea asta:)

    Comment by Cosmin — July 26, 2006 @ 9:11 pm

  3. Ceea ce incercam sa subliniez in textul asta era captivitatea mediilor mentionate, faptul ca esti intr-un spatiu restrans, si nu ai de ales decat sa inghiti reclama.

    In Cora, in tramvai sau in statie nu esti captiv, te poti misca in toate partile, din tot corpul, inclusiv campul vizual :)

    Apropos, la noi CNA-ul incearca acum ceva timp sa pretinda ca ecranele din hypermarket-uri si farmacii trebuie sa se supuna legii audiovizualului, care reglementeaza si raportul continut/publicitate. Nu mai tin minte ce s-a intamplat. Intreb maine pe cineva.

    Comment by clickio — July 26, 2006 @ 9:21 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu