post Best Global Brands 2006 – brandurile online sunt pe val!

July 29th, 2006

Insemnare despre: advertising,internet,marketing — clickio @ 9:58 pm

Interbrand, parte din divizia DAS a grupului Omnicom care se ocupa de branding si consultanta, a lansat ieri, in colaborare cu Business Week, topul global al brandurilor in 2006(pdf, rezumat).

Inainte de a trece la rezultate, vreau sa discutam despre metodologia acestui studiu. Nu este vorba de indici de brand, nu este vorba de cercetari pe consumatori. Interbrand colaboreaza cu institutii financiare si de investitii, parcurgand urmatorii pasi:

1. Filtrarea pretendentilor la un loc in top- companiile ale caror branduri sunt acceptate in studiu trebuie sa fie listate la bursa(pentru a putea fi analizate – conditia asta exclude de exemplu, Mars din studiu), sa aiba cel putin o treime din vanzari in afara tarii de origine (pragul de la care sunt considerate “globale”, deci fara Wal-Mart), trebuie sa fie branduri orientate spre piata, o valoare adaugata (Economic Value Added) pozitiva, si sunt excluse din acest studiu brandurile cu o audienta orientata strict catre piete b2b, fara un profil si o notorietate publice.

2. Estimarea impactului marcii x (care poate fi un produs, ca Marlboro, sau chiar numele companiei, ca Google) in business-ul intregii companii, pe baza rapoartelor analistilor.

3. Calcularea valorii in bani a fiecarui brand, prin proiectarea a cinci ani de castiguri si vanzari pentru brandul respectiv, minus costurile, taxele, si altele, minus intangibile ca patente si influenta managementului.

4. Discountarea valorii rezultate, prin aplicarea unui profil de risc, care ia in calcul factori ca pozitia pe piata, stabilitatea, reach-ul global, sau abilitatea de a trece granite geografice si culturale. Valoarea brandului devine astfel, conform Interbrand, partea castigului net pe urmatorii cinci ani care poate fi atribuita exclusiv brandului. Interbrand considera ca cifra rezultata in final este cea mai apropiata de valoarea economica reala a unui brand, iar Business Week garanteaza pentru asta.

Brand-uri castigatoare in 2006 (fata de 2005)

Topul brandurilor care au crescut in 2006 fata de 2005 este dominat de brandurile online.

1. Google, de pe locul 38 pe 24, un salt de 46%.
“Google”=12,376 mld USD GOOG =119.39 mld USD(market capitalisation, cf. Google Finance)
2. eBay US, de pe 55, pe 47. 18% crestere.
“eBay.com”=6,755 mld USD EBAY=35.51mld USD
3. Yahoo! US, 58 -> 55, 15% crestere
“Yahoo.com”=6,056mld USD YHOO= 39.82 mld USD
4.Amazon.com 68 -> 65, 11% crestere
“Amazon.com”=4,707 mld USD, AMZN=11.64 mld USD

In alte domenii, brandurile in crestere la nivel global au fost, in 2006, Motorola(+18%) si LG(+14%), Zara(+14%), Starbucks(+20%), Audi(+13%) si Hyundai(+17%).

Am calculat, de curiozitate, si un raport intre valoarea brandului si valoarea de piata a companiei (market capitalisation). Amazon se dovedeste prin raportul asta, brandul cu ponderea cea mai mare in valoarea companiei.(recunosc ca am impartit oarecum mere la pere, insa e interesant si mi s-a parut distractiv)

Branduri devalorizate in 2006:
1. Gap, care trece de pe locul 40 pe 52 la nivel global, pierzand 22% fata de valoarea estimata de Interbrand in 2005.

2. Ford, care de pe 22 ajunge pe 30, si valoreaza cu 16% mai putin fata de 2005.

3. Kodak US, de pe 62 pe 70, -12%.

Si, in final, studiul Interbrand mi-a mai facut o bucurie, concluzionand despre companiile de internet acelasi lucru pe care l-am spus eu cu ceva timp in urma aici pe blog:

“Key to this industry is the notion of ‘let me find what I want, when I want and maybe even surprise me by providing services and goods unanticipated but cool to consume.” – Interbrand, 28 iulie 2006

Adica:

“Toate acestea au rostul de a ma face sa pierd cat mai putin timp cautand ceea ce vreau sa caut, si uneori ceea ce ar trebui sa caut, insa nu stiu cum. Adica sa ma ajute sa gasesc ceea ce caut constient, si sa descopar ceea ce am nevoie insa nici prin cap nu mi-a trecut sa caut” -Ionut Oprea, pe www.clickio.ro, in articolul “Pe internet, totul e filtrare”, 17 iulie 2006.

Nu pot decat sa le dau dreptate :) .

1 Comment »

  1. [...] Ionut Oprea anunta pe Clickio.ro lansarea raportului Interbrand “Best Global Brands, 2006″. Ionut comenteaza ca o serie de firme de IT au inregistrat cresteri spectaculoase si da urmatorul top: 1. Google, de pe locul 38 pe 24, un salt de 46%. “Google”=12,376 mld USD GOOG =119.39 mld USD(market capitalisation, cf. Google Finance) 2. eBay US, de pe 55, pe 47. 18% crestere. “eBay.com”=6,755 mld USD EBAY=35.51mld USD 3. Yahoo! US, 58 -> 55, 15% crestere “Yahoo.com”=6,056mld USD YHOO= 39.82 mld USD 4. Amazon.com 68 -> 65, 11% crestere “Amazon.com”=4,707 mld USD, AMZN=11.64 mld USD [...]

    Pingback by HotNews » Cele mai valoroase branduri, 2006 — July 30, 2006 @ 2:06 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu