post MySpace romanesc? Altul? Nu, multumesc

July 12th, 2006

Insemnare despre: internet — clickio @ 9:56 pm

Se vorbeste de ceva timp de un myspace romanesc. Manafu, Radu si zoso proorocesc nasterea lui. Pentru cei care citesc acest blog si nu stiu cu ce se mananca notiunea spatiala de mai sus(wikipedia link), e cea mai de succes varianta a unui serviciu de social networking (wikipedia link).

Inainte de myspace, au fost classmates.com, cu varianta autohtona colegi.com si colegi.ro, apoi friendster.com si cateva clone create imediat dupa el (fondatorii friendster, la vremea respectiva, au inregistrat, in graba, un patent pentru social networking, in Statele Unite, si acum tocmai le-a fost aprobat), iar varianta romaneasca a lui friendster este friendz.neogen.ro. Dupa friendster au aparut o serie de clone, unele generaliste, altele axate pe anumite categorii de public si, in 2003, a aparut myspace.

UPDATE: 19 iulie 2006, 10:03. Manafu crede ca site-ul coca-cola e un foarte bun punct de plecare pentru un myspace romanesc, si ca astfel CC ar avea sansa de a detine chiar cel mai nou instrument de marketing online. Eu nu cred ca acest site, chiar daca are multi membri inscrisi (sa nu uitam ca a beneficiat de campanii online de amploare, si de promotii cu premii in stil CC) are sansa sa devina un MySpace adevarat. Chiar daca a reusit sa dezvolte o comunitate in jurul sau. Comunitatile si blogurile la un loc nu fac un MySpace.

De cativa ani companiile de servicii online incearca tot felul de instrumente care sa creeze legaturi intre cat mai multi indivizi. Si multe experimenteaza cu ele, incercand sa atraga intr-o prima faza cat mai multi utilizatori, gandindu-se abia dupa aceea ce vor face cu ei. Acelasi mod de gandire a dus la prabusirea internetului in 2001, can bula de sapun numita internet era dominata de companii care promiteau ca vor atrage toata populatia globului si ca mai mult ca sigur vor putea scoate si bani din asta, o data ce s-ar fi realizat. “Noi nu vrem sa facem bani, vrem sa strangem eyeballs”, strigau atunci antreprenorii online-ului.

Cel mai de succes experiment de acest fel este myspace, un site destinat adolescentilor, celor care inca isi cauta identitatea. Dupa mine, MySpace, chiar daca este al patrulea cel mai vizitat site din lume, nu este un succes al internetului, ci nu mai mult decat o telenovela a acestui mediu, un “Tanar si nelinistit” care paraziteaza internetul, cu singurul scop de a oferi un mijloc de terapie pentru cei care il folosesc.

Exista deja o varianta romaneasca a MySpace, si anume site.neogen.ro, fostul rhp.ro, adica Romanian Home Pages, cumparat de neogen de la Rosite, unul din furnizorii mei de internet. Mai sarac in facilitati, insa foarte similar ca rezultat (mai putin ca succes).

De ce nu cred in MySpace:

1. Nu are un scop ca serviciu. In fond, asta e si ideea, asta e si unul din motivele care i-au asigurat si succesul. In loc sa ofere un scop retelei si sa te conduca prin servicii si facilitati catre acel scop, iti tranteste zeci de facilitati intr-o gramada de link-uri, si faci ce vrei.

2. Nu foloseste reteaua. Se tot zice ca valoarea unei astfel de retele creste cu fiecare membru. Sigur, daca faci ceva cu ea, daca are un scop si ea. In afara de efectul terapeutic pe care il poate avea asupra cuiva ca scrie in dreptul numelui sau ca are 488531 prieteni, reteaua nu iti foloseste pentru a comunica mai usor, pentru a-ti construi relatii online, pentru a-i filtra pe cei care te contacteaza, samd.

3. Creeaza mai mult zgomot decat continut. Multe, daca nu majoritatea, posibil aproape toate paginile de pe MySpace(nu stiu daca are cineva chef si rabdare sa se uite la mai mult de cinci), la fel ca si cele de pe site.neogen.ro, sunt pagini personale mai obositoare si incarcate decat existau acum 4-5 ani pe home.ro. Si nu contin nimic interesant.
Va exista si un alt MySpace in Romania? In afara de clona inlink.ro si de fostul RHP? Nu cred. Vreti asa ceva? Nu cred. Iar simplul motiv ca MediaPro Interactive ar trebui sa-l faca pentru ca poate nu e un motiv suficient. Sunt multe servicii care ar fi mult mai utile si interesante pentru utilizatorul de internet din Romania decat un simplu MySpace. Asta nu inseamna ca MPI nu ne poate surprinde cu un serviciu care sa contina si elemente de social media si elemente de comunitate/retea…

Asta e parerea mea, si s-ar putea sa ma insel. Insa chiar mi-ar parea rau daca m-as insela, cred ca e pacat sa irosim internetul pe un MySpace cand sunt lucruri mult mai interesante pe care le putem face.

As aplauda un serviciu adevarat de social media, care sa foloseasca reteaua pentru a diminua zgomotul, pentru a filtra gunoaiele, pentru a crea relatii, pentru a deveni mai destept ca mine, si pentru a ma uimi cu lucruri pe care nu mi le inchipuiam posibile (fara internet).

Chiar si Murdoch prevad ca va avea greutati in a monetiza acest proiect, care desi are o audienta foarte mare, are o mare lipsa: scop. Simpla terapie pentru tineri rataciti nu cred ca e un scop suficient.

Iar in ceea ce priveste banii platiti de Murdoch pentru MySpace, cred ca el a privit problema din doua perspective: 1. audienta mare, crestere masiva, cel mai recent “copil de aur” al industriei de venture capital si 2. audienta tanara pe care o atrage, si care completeaza un mare gol in imperiul lui media si in intregul peisaj media american in care tinerii fug din fata televizorului. A fost o incercare de a securiza un domeniu, urmand sa se gandeasca ulterior cum isi scoate investitia si cum il dezvolta.

Bineinteles, investitia lui a crescut interesul capitalistilor pentru celelalte site-uri similare (ce, credeati ca MySpace e singurul?). Care au fost ofertate pe acelasi principiu, cumparam acum sa fim siguri ca e la noi in curte, si apoi vedem cum folosim. Tipic 2001. “It’s 1999 all over again”, cum ar zice prietenul meu antreprenor in serie, Morten Lund.

Pariul meu e in continuare pe Yahoo, Google si Microsoft, care au deja o istorie lunga de a crea servicii de tip “me-too”, pe care ulterior sa le impuna pe piata in defavoarea creatorilor, care au o abordare mult mai orientata pe scop, moduri de utilizare, utilitate si valoare adaugata, si care, la momentul oportun, vor dezvolta servicii de social networking si mai de succes(nu uitati ca google are Orkut, al 14-lea site worldwide, Microsoft are MSN Spaces, unde combina blogul cu IM si comunitati, foarte apropiat de MySpace, ba chiar paginile creata se cheama implicit, “My Space” :) , si Yahoo, care a achizitionat cele mai mari revelatii ale ideii de social media, del.icio.us si flickr, si eu unul abia astept integrarea lor in Yahoo, cel mai vizitat site din lume).

Daca vrea cineva sa citeasca despre Murdoch si MySpace, aici e un articol de 5 pagini in Wired pe tema asta. Iulian Comanescu ii face un rezumat pe blogul hotnews.

Pareri, comentarii? Raspund bucuros.

10 Comments »

  1. Cred ca pe Flickr n-or sa il integreze niciodata in Yahoo. Cred ca are o finalitate diferita de Yahoo Photos, motiv pentru care nu vad de ce ar amesteca lucrurile cei de la Yahoo.

    Comment by alin — July 13, 2006 @ 12:11 am

  2. Foarte interesanta analiza. Retin observatia ca “greii” Google, Msn, Yahoo au servicii me-too, ceea ce spune destule despre lumea asta virtuala, unde adaptarea/copierea este foarte usoara. Cu ale sale pseudonime si anonimate, Internetul e un loc in care proprietatea intelectuala conteaza putin si in sensul asta.

    Cu privire la lipsa scopului MySpace, ma intreb daca va ruina planurile de viitor ale lui Murdoch (sau ale altor mari investitori care planuiesc alte MySpace). Internetul este in sine o retea lipsita de “scopuri” in momentul de fata, dar fiecare o foloseste dupa cheful lui, iar unii mulg bani buni din asta. A inceput ca Arpanet, o retea militara, pentru a deveni apoi (daca nu ma insel asta a fost succesiunea)un loc in care se schimbau informatiile intre oamenii de stiinta, acum e entertainment, tool de lucru serios, parghie de presiune pentru teroristii arabi si cate si mai cate. Html-ul e un alt exemplu. A fost gandit de oameni de stiinta pentru oameni de stiinta, apoi cineva s-a prins ca tabelele pot fi folosite pentru organizarea unei pagini in coloane de culori si latimi diferite.

    O caracteristica a lumii postmoderne in care traim e manevrarea formei catre alt fond (“scop”, oarecum, in cele de mai sus). Cu MySpace s-a intamplat asa: o crestere anarhica, luxurianta, urmata de acapararea de o corporatie (Murdoch) care a fixat un scop destul de bine delimitat, oricat zice omul respectiv ca nu stie exact ce se poate face cu comunitatea.

    Am un regret – Murdoch planuieste un tip de golem media care pierde unele din caracteristicile pe care le apreciam la “old media”: separarea opiniei de informatie, judecatile de valoare nuantate si asa mai departe. Probabil ca acel gen de marketing amestecat cu jurnalism va avea acelasi aspect de “wow”, “cool”, “move your ass, baby” de la radiourile FM. Ati auzit vreodata un DJ de la un contemporary hit radio sa critice o melodie pe care tocmai a difuzat-o? Chiar exercitiul mental suna absurd. Totusi, in lipsa unor valorizari (topurile in functie de rotatie nu sunt o masura a valorii absolute), ramanem cu un cor paroxistic si galagios de voci care lauda nici ele nu mai stiu ce.

    Comment by Comanescu — July 13, 2006 @ 8:10 am

  3. Da, Iulian, greii internetului au servicii me-too, insa inoveaza de fiecare data cand dezvolta un serviciu pe care il au si ceilalti, si nu il copie fidel. Si, prin dezvoltare sustinuta, unii ajung cei mai buni, altii raman cei mai buni, iar altii raman, inevitabil, in urma, pentru ca nu pot toti fi cei mai buni.

    Nu poti obliga pe cineva sa nu-si faca o afacere similara cu tine si sa te concureze, atata timp cat nu iti plagiaza marcile, patentele, si orice alte elemente inregistrate oficial. Pe internet, e mai usor sa vezi ce si cum face concurenta, in cel mai mic detaliu, si poti folosi asta in avantajul tau, pentru a putea face mai bine ceea ce vezi ca face concurentul tau.

    Iar greii internetului incearca sa se bata pe cat mai multe fronturi, si fiecare incearca sa dezvolte servicii mai bune decat concurenta, pe fiecare front.

    Insa Yahoo! Answers e cu totul altfel fata de Google Answers, Blogger e altfel fata de Yahoo!360 si MSN Spaces, iar Gmail e altfel fata de Yahoo! Mail, chiar doreste sa revolutioneze acest serviciu.

    Alin, ai dreptate. Flickr nu e Yahoo! Photos. Asta nu inseamna ca nu poate fi integrat inteligent in colosul Yahoo!, folosind functiile sale de social media. ;)

    Comment by clickio — July 13, 2006 @ 8:41 am

  4. Dupa ce am postat raspunsul m-am gandit ca “regretele” mele cu privire la lipsa valorizarii in locuri ca MySpace (si analogia cu radiourile FM) seamana cu problemele pe care le ai tu cu “zgomotul” produs. La fel cum inlantuirea asta de me-too-uri e in sine un “zgomot”, nu?

    Comment by Comanescu — July 13, 2006 @ 8:52 am

  5. Dap, Ionut. Ai dreptate ca e posibil sa il integreze, insa eu nu cred ca Yahoo va continua in acelasi ritm ca pana acum. Adica, finalitatea pentru care au cumparat delicious si flickr poate sa fie si social searching-ul, cu toate lucrurile atasate de conceptul asta. Au lansat MyWeb, care functioneaza cumva autonom.
    E clar ca la nivel de integrare a utilizatorului se va face ceva cu flickr, pentru ca yahoo vrea sa profite cat mai mult de valoarea adaugata a flickr si de experienta utilizatorilor care posteaza poze in flickr.
    Am vazut acum ceva vreme un videoclip cu fondatorul flickr, care explica rolul lui la Yahoo si cum vede el evolutia flickr in viitorii ani. Sper sa il gasesc…, ca e interesant modul in care isi prezinta afacerea si perspectivele.

    Comment by alin — July 13, 2006 @ 9:52 am

  6. Si totusi… eu cred ca social networkingul va fi unul din hot subjects in web 2.0.
    Dar clonele sunt patetice ( oare? Hmm..au succes insa). Si da, si noi lucram la asa ceva :) Speram sa inovam. Daca nu putem o sa o lasam balta.
    I’ll keep you posted.

    Comment by Madalin Matica — July 14, 2006 @ 8:52 am

  7. Geniala mi s-a parut parodia lui Demetru Martin la Daily Show.

    Comment by Adrian Diaconescu — July 15, 2006 @ 9:36 pm

  8. Da, e amuzanta parodia. Exprima, pe de o parte, multe puncte slabe si tari ale lui MySpace, si pe de alta, e destul de amuzanta. Nu e hilara, insa te face sa zambesti si sa inchei cu un zambet discutia despre MySpace.

    Comment by clickio — July 19, 2006 @ 10:03 am

  9. [...] Se tot vorbeste si se vorbeste de un mySpace romanesc, iar in tot acest timp, apare din neant SpatiulMeu.ro. Nu are rost sa dezvolt acest subiect in context-ul in care Ionut Oprea a facut o analiza complexa si la obiect a acestui fenomen, tineam doar sa precizez ca dupa alte copii marca .ro ale unor servicii de succes, a mai aparut una, la fel de nereusita. Le urez succes totusi [...]

    Pingback by simple-webdesign.com » MySpace versiunea .ro — August 29, 2006 @ 10:41 am

  10. [...] Vali de la Neogen anunta pe blogul lui aparitia unui MySpace cu adevarat “revolutionar”: o copie la indigo a lui MySpace.com: SpatiulMeu.ro.  N-are rost sa reluam discutia despre un MySpace romanesc, pentru ca indigoul asta e din cu totul alt film, si nici cea despre plagiat pe internetul din Romania, care nu a dus pana acum la nici o concluzie. Insa mi se pare incredibil ca in 2006 sa mai apara indigouri. [...]

    Pingback by Ionut Oprea » SpatiulMeu.ro - cel mai penibil/recent plagiat — August 29, 2006 @ 12:40 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu