post Statistici azi in Romania

July 5th, 2006

Insemnare despre: massmedia — clickio @ 7:18 pm

Gallup Romania a anuntat rezultatele celui mai recent Barometru de Opinie Publica(Raportul în format pdf/zip ; Chestionarul şi baza de date) si probabil vom vedea ceva despre asta la stiri si maine in ziare. Il studiez, la randul meu, si revin cu un comentariu.

UPDATE: Hotnews a facut deja un rezumat al rezultatelor studiului

La celalalt capat al axei reprezentativitatii, am vazut si rezultatele unui nou sondaj neogen (“Peste 40% dintre romani isi doresc sa lucreze de acasa”). Gresit. Probabil, 40% din cei care isi cauta online un job ar vrea sa lucreze de acasa, nu 40% din romani…

Cum poti sustine asa ceva? De fapt, dupa ce un roman din patru doarme la serviciu, nu ar trebui sa ne mai mire nimic. A, ba da, 14% din cei care intra pe site-urile neogen cred ca “o femeie devine presedinte in urmatorii 10 ani.”… no comment. A, ba da, un singur comentariu. Presedintele cui?
Pacat. Sondajele astea isi pierd tot mai mult farmecul prin astfel de comunicate aberante. Si e pacat si mai mare ca unii jurnalisti/sefi de sectie nu mai supun ochiului critic sondajele impricinate. “E sondaj? Baga-l asa cum e, mai schimba pe ici pe colo, sa nu semene cu ce-o sa apara in alte ziare.”

5 Comments »

  1. A, ba da, 14% din cei care intra pe site-urile neogen cred ca “o femeie devine presedinte in urmatorii 10 ani.”… no comment. A, ba da, un singur comentariu. Presedintele cui?

    Ce e asa de ridicol la faptul ca romanii cred ca o femeie devine presedinte? Nu ma prind… Adica, care-i faza?

    Comment by George A. — July 6, 2006 @ 10:25 am

  2. In vremea cand lucram la neogen, eu am implementat acest sistem de sondaje ca parte a unui program de publicity. Mi se parea interesant, si inca mi se pare, sa ii intrebi, de exemplu, pe cei care isi cauta joburi online, despre ce vor de la job si viata(pe principiul ca atunci cand esti pe un site de joburi sunt sanse sa te gandesti activ la asta), si, pe de alta parte, sa faci sondaje fara intrebari de identificare, folosind datele deja existente in sistem. In plus, colegii din presa aveau cu ce sa coloreze diverse materiale despre piata muncii, dating sau alte domenii, si mici indicii pe care sa isi eventuale afirmatii sau concluzii.

    Nu am fost insa niciodata de acord cu exagerarile.
    De aici si pana la a anunta printr-un comunicat de presa ca un sfert din romani dorm la serviciu e distanta mare(aici a ignora lipsa reprezentativitatii inseamna a-ti jigni colegii de birou- pentru fiecare trei colegi care lucreaza, ai un coleg care doarme). Sau, de la incercarea de a afla ce vor cei care isi cauta joburi, la a-i pune sa “priveasca in globul de cristal”:) ” Ce credeti ca e posibil sa se intample in urmatorii 10 ani? ” – variantele fiind 1. Un nou razboi in care sunt implicati si soldati romani(40 %)2. O crestere economica semnificativa(39 %)3. O femeie devine presedinte (14 %)4. Nationala de fotbal castiga Cupa Mondiala(4 %)5. Trimitem primul satelit propriu in spatiu(3 %).

    Citeam acum ceva timp in le monde diplomatique un paragraf fantastic despre sondaje(se oferea la cele politice, din campaniile electorale, insa se potriveste la fix), care exprima mai bine decat as putea eu un adevar pe care nu l-am negat niciodata: “A crede in sondaje e ca si cum ai fi un betiv care si-a pierdut cheile, si in loc sa le caute unde le-a pierdut, le cauta acolo unde e lumina.” Cu cat oamenii chestionati sunt mai putin reprezentativi, cu atat locul unde e lumina e mai indepartat de locul unde ti-ai pierdut cheile.

    Iar reprezentativitatea este asasinata de componenta demografica a vizitatorilor unui site de joburi, in primul rand, care apoi se mai si auto-selecteaza pentru un astfel de sondaj. Sondajul ii ia in calcul doar pe cei autentificati pe site, deci pe cei care vor sa faca diverse actiuni, in principal, sa candideze la un job sau la mai multe(si e vorba doar despre joburile care sunt, in mod obisnuit, disponibile online, ceea ce modifica inca o data demograficele celor care candideaza la ele), ceea ce nu e, teoretic vorbind, nici macar acelasi lucru cu “vizitatorii site-ului nostru de joburi”.

    In plus, varianta cu presedintele este gresita, pentru ca nu se precizeaza presedintele cui, desi se POATE subintelege, pentru unii, ca e vorba de presedintele Romaniei…

    Varianta scurta era no comment :)

    Comment by clickio — July 6, 2006 @ 10:42 am

  3. A, si ei pretindeau ca 14% DIN ROMANI cred ca vom avea presedinta in urmatorii 10 ani…

    Comment by clickio — July 6, 2006 @ 10:44 am

  4. Asa fac la orice sondaj, spun ca e vorba de “romani” si atunci toata presa ii preia creazand ca e chiar un sondaj realizat profesionist. Oricum, intrebarile de la sondajul citat nu prea erau coerente si nici nu acopereau mai multe scenarii posibile, ca sa aiba relevanta raspunsurile.

    Comment by Dan — July 7, 2006 @ 3:21 pm

  5. [...] Zilele trecute a aparut editia de iarna a Barometrului de Opinie Publica(rezultate(pdf) | chestionar), realizat cu sarguinta de 2 ori pe an de catre The Gallup Organization Romania si Fundatia pentru o Societate Deschisa. Mass-media au selectat pentru difuzare, in principal, intentii de vot, si imaginea unor persoane publice, pe anumite atribute, multe previzibile, insa usor pliabile pe contextul general al stirilor politice. Daca vreti sa va completati cunostintele despre subiectele principale discutate in media in urma acestui raport, va recomand sa mestecati pe indelete si prezentarile, concentrate si suculente de la conferinta de presa in care au fost anuntate aceste rezultate, sau sa cititi, comparativ, si rezultatele din iulie, despre care am amintit aici. [...]

    Pingback by Ionut Oprea » BOP despre politica pe internet si viitorul Romaniei 18% creativ — December 11, 2006 @ 9:40 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu