post Din nou, despre adolescenta blogging-ului in Romania

August 27th, 2006

Insemnare despre: blogging,comunicare,internet,massmedia — clickio @ 9:39 pm

M-a rugat Sorin A. sa imi spun parerea despre problema pe care o ridica el, atat pe blogul lui, cat si pe forumul bloggerilor. In mare, se intreaba de ce nu avem mai multe bloguri de chimisti, fizicieni, si alti specialisti decat cei in IT, marketing si PR. Si am sa incerc sa includ raspunsul intr-o insemnare pe tema blogging-ului in Romania. Am pus titluri pentru a va permite sa sariti direct la partea sau partile care va intereseaza, in cazul in care cititi materialul intr-o zi de luni:).

Pentru cei interesati de fenomenul blogging-ului in Romania, aici am comentat rezultatele sondajului RoBloggers, si aici e link-ul catre toate insemnarile mele pe tema asta.
Intro – de ce a fost mutat Zoso in categoria “Divertisment”

Una din problemele pe care le-am avut la Trafic.ro a fost ca blogurile erau un fenomen atat de tanar si nelinistit, incat nu ne dadeam seama cum sa le categorizam. Trafic.ro avea un set de reguli foarte clare, pentru situatii de exceptie, insa care nu prea se potriveau naravaselor bloguri.

Printre ele, si cea conform careia, in cazul in care un site care isi creste audienta, sau dobandeste o mare parte din audienta pe care o are, prin continut corespunzator altei categorii decat cea din care face parte, echipa Trafic.ro il poate muta in categoria care corespunde noii sale directii. Asta a fost si motivul pentru care blogul lui Zoso a fost mutat de la Pagini personale la Divertisment, pentru ca isi crescuse audienta pe baza filmuletelor cu “taran in spania”.

Regula, foarte potrivita pentru atat pentru site-urile serioase, care isi schimba rar directia, si pentru site-urile care incercau sa triseze, cu pagini optimizate pentru google precum renault-logan.eastrolog.com. Insa pentru blogurile unde autorul scrie ce vrea si schimba tema si domeniul blogului in functie de vreme si dispozitie, nu era potrivita.

Varsta blogging-ului in Romania e de vina!

Am citit cu totii diversele studii care ne arat ca in US, si in restul lumii, blogurile personale, in care orice utilizator de internet scrie despre, cu, si pentru pisica sau cainele lui, sunt cele mai numeroase, dupa splog-uri, sau blogurile de spam.

Insa cred ca blogging-ul e o varsta a utilizatorilor de internet, la care noi, romanii, inca nu am ajuns. Read/write web, sau web 2.0, si toate serviciile dezvoltate pe acest concept se bazeaza pe o contributie constienta, responsabila, si avizata din partea a cator mai multi utilizatori de internet.

Utilizatorii de internet din Romania inca nu sunt producatori in masa. Marea lor majoritate nu doresc sa contribuie, si e si normal, la “varsta” lor de internet. Din aceasta mare masa de utilizatori care in acest moment doar consuma continut si servicii, si din cand in cand, se impart in tabere si se injura aiurea pe tema vreunui articol despre viol, din acestia se vor forma,insa, in timp, viitorii creatori independenti, viitorii contribuitori la ceea ce va fi si in Romania web 2.0, revolutia continutului descentralizat.

Momentan, asa cum bine aluziona Sorin, blogul e folosit ca instrument de comunicare de catre categoriile profesionale cele mai apropiate de fenomen: IT, marketing, PR. Si, sa nu uitam, de unele din companiile care-i angajeaza pe acestia.

In ceea ce priveste blogurile a caror lipsa o sesizeaza el(cele de “specialisti in fizica, istorie, astronomie, biologie, gastronomie, chimie, meteorologie, sociologie, lingvistica, istoria artelor, resurse alternative de energie”) cred ca putem vorbi si de o dilema a oului si gainii. Ele nu exista pentru ca potentialii lor autori nu considera ca ar avea o audienta, si/sau nu vad avantaje palpabile in a se inhama la un asemenea efort. Audienta potentiala a unui astfel de site de nisa nu are in jurul a ce sa se coaguleze, deci nu exista, si ciclul se reia.

Probabil, in viitorii doi-trei ani, vom avea cate un pionier in fiecare din aceste domenii, care vor strange in jurul blogului lor o audienta de invidiat, care va fi invidiata, si astfel va determina si concurenta sa le urmeze exemplu, ceea ce va atrage si mai multi cititori pe blogurile din domeniul respectiv. Ce va determina explozia blogurilor? un fenomen social clasic, si adesea exploatat de marketeri: invidia…

O incercare de impartire a blogurilor in categorii

Putem defini deci cateva tipuri de bloguri, dupa scopul lor:

1. Blog personal, spatiu de expresie personala, fara vreun scop clar, si prin care autorul doreste sa se manifeste cum doreste, fara nici o restrictie. Ca sa fie blog, site-ul trebuie sa fie o insiruire de texte, afisate in ordine invers cronologica, cel mai adesea impartite in categorii.
2. Blog de comunicare – site prin care autorul alege sa comunice, intr-un efort directionat, si intr-un stil personal, cu una sau mai multe comunitati. Poate fi comunitatea industriei sau industriilor in care isi desfasoara activitatea, poate fi universul clientilor, colegilor, samd.
3. Blog media – site prin care autorul urmeaza un proces editorial, sau orice substitut al acestuia care duce la acelasi rezultat, pentru a prezenta unei audiente de “cititori” informatii dintr-un anumit domeniu sau din mai multe. Aici pot intra blogurile-filtru, care prezinta link-uri, sau filmulete youtube.

Si, ca in orice prezentare web20 care se respecta, putem avea si combinatii(mash-ups) de doua sau chiar toate variantele de mai sus.Ba chiar, impresia mea este ca acestea se gasesc, si se vor gasi, pe viitor, din ce in ce mai rar, in forma lor pura, si cel mai ades intr-o forma care le combina pe toate trei, cum este, dealtfel, si blogul meu :) .

Sper ca raspunsul meu sa il multumeasca atat pe Sorin, cat si pe oricine altcineva citeste acest material. Daca mi-a scapat ceva, sau daca nu sunteti de acord cu mine, sau daca aveti ceva de adaugat pe acest subiect, va invit sa discutam.
PS: Ma gandesc sa imi aleg tema blogurilor pentru lucrarea de disertatie, pe care am amanat-o destul. Ce ziceti?

5 Comments »

  1. sa vin eu cu o posibila rezolvare?
    pentru ca sunt joburi care nu implica mult scris :D

    Comment by zoso — August 28, 2006 @ 10:12 am

  2. Cred ca blogging-ul nu este neaparat in adolescenta in Romania, ci numarul de bloguri este limitat si cele doar 22 de milioane de locuitori, din care multi sunt plecati din tara. Daca sa zicem 1% din romani ar avea blog, atunci ar fi vorba de 220.000 de oameni.
    Din acestia doar alti 10% ar avea bloguri cu peste 10 vizitatori pe zi, deci numarul de bloguri importante ar fi undeva la 22.000. Daca tinem cont de natura blogurilor, de conceptul de blog roll atunci ne putem da seama ca aceste 22.000 de bloguri ar fi concentrate in jurul a foarte putine domenii.
    Trafic.ro ne deschide ochii si vedem ca situatia este mult roza.
    In aceste conditii avem doua solutii: ori ne apucam de blogging cu mic cu mare, ori ne reproducem.

    Comment by Ionut Popa — August 28, 2006 @ 10:29 pm

  3. [...] Citeam azi pe blogul lui Ionut Oprea despre problema adolescentei blogging-ului in Romania, mai precis de slaba acoperire a altor domenii decat Media si Internet. Ca orice roman atotstiutor mi-am dat si eu cu parerea. Totusi in incercarea de a acoperi domeniul calculatoarelor cu blogul meu am resimtit problema semnalata de Ionut. O sa incerc sa promovez mai puternic curentul in care am fost tras acum aproximativ o luna. Sper sa imi gasesc parteneri de discutii si din domeniul pe care il ador (de calculatoare zic, in caz ca nu ati fost atenti mai inainte). [...]

    Pingback by IonuĊ£ Popa » Fenomenul blogging-ului inca la inceput in .ro, dar speranta exista. — August 28, 2006 @ 10:40 pm

  4. Parerea mea, Ionut, este ca adolescenta blogosferei romanesti a trecut.

    Bineinteles ca toti cei care incep un blog, trec prin etapa de adolescenta in a scrie, pana isi descopera un stil propriu, isi creeaza o audienta, gasesc bloguri partenere cu care sa comunice.

    Cei mai multi nu ajung la maturitate – sunt atatea bloguri abandonate din cauza faptului ca autorii nu le gasesc o utilitate reala.

    Blogurile sunt pentru profesionisti noduri in comunitati de practica – acolo unde apar noi idei, concepte, acestea se valideaza.

    Nu numarul de bloguri – ce si la noi creste exponential – este important, ci calitatea blogurilor – si aici nu ne putem plange, avem o crestere constanta.

    Doar ca trebuie sa stim sa privim, sa cautam in jur si sa stim sa evoluam impreuna.

    Carmen

    Comment by Carmen Holotescu — August 29, 2006 @ 11:33 am

  5. Ionut, maturizarea blogurilor cred ca va avea loc, ca si in Statele Unite, odata cu alegerile viitoare, cand pun pariu ca vor fi cateva bloguri din care vor fi preluate opinii in mass-media traditionala.

    Mai mult, specialistii in imagine vor impune candidatilor sa isi faca blog si de aici se va crea trendul necesar…

    Comment by bobby — August 30, 2006 @ 7:48 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu