post Publicitate contextuala in Romania

October 9th, 2006

Insemnare despre: advertising,comunicare,internet,marketing — clickio @ 3:54 pm

Pe blogul lui vivi a inceput o discutie despre publicitate online. Haideti sa vedem impreuna ce inseamna publicitate contextuala(definitie pe wikipedia), cu ce se deosebeste ea de publicitatea de afisare (in original, display advertising, insa in romana inca nu i-am gasit sinonimul cel mai potrivit), si ce fel de publicitate contextuala exista in Romania.

Sunt trei mari aspecte care trebuie luate in calcul cand vorbim de publicitate contextuala:


1. modul de amplasare a reclamelor – care poate fi prin:

  • amplasare demografica manuala, pe site-uri/sectiuni/pagini, pe baza unui network intelligence creat prin studii si/sau prin experienta retelei,
  • amplasare demografica automata, pe baza unor profile identificabile de-a lungul retelei (care pot fi create din profilele deja existente pe unele site-uri),
  • amplasare comportamentala, care inregistreaza date relevante despre comportamentul fiecarui tilizator, si apoi le foloseste pentru a-i livra reclame potrivite cu comportamentul sau, sau
  • amplasare contextuala, adica scanarea proactiva a paginilor web, realizarea unor liste de cuvinte relevante, dupa anumite reguli, si folosirea acelor cuvinte pentru a lega reclama bmw de contextul auto

2. modul de afisare a reclamei, care poate fi:

- text
- imagine statica
- imagine dinamica
- element interactiv
- video

3. modul de plata a reclamei catre furnizor, care poate fi clasicul CPM, CPC-ul inventat de Overture si platit scump de Google, CPA-ul retelelor de tip Affiliate (si am auzit ca Comission Junction ar fi intrat deja in Romania), si pionierul Pay-Per-Call, deocamdata in stadiu de test.

Si acum, sa vedem ce exista in plan local, in zona contextuala:

1. Neogen: amplasare contextuala(zic ei, insa exista dubii inca nelamurite in piata), plata CPC, CPA, CPM, formate: text, imagine statica, imagine dinamic. Verdictul pietei: publicitate “contextuala” doar la nivelul modului de plata, CPC/PPC(care inseamna acelasi lucru, adica Cost per Click respectiv Pay per Click), si nu dpdv al modului de amplasare.
2. Google: amplasare contextuala (aici suntem cu totii de acord), plata CPC, formate: text, imagine statica, video

3. Arbomedia: amplasare, teoretic, contextuala (pareri, impresii, pozitii oficiale?), plata CPC, din cate am inteles, formate: text, imagine statica, imagine dinamica?

4. MediaCafe: amplasare demografica, plata CPM, CPC, CPA, cel putin din ce spun ei.

5. netBridge: desi nu a lansat inca serviciul, are un adserver care permite amplasare contextuala, plata CPC, si toate formatele. Insa inca nu e lansat, desi a rulat diverse ocampanii de test cu Citroen (insa aici Starcom, agentia di vina, nu a inteles cum se foloseste amplasarea contextuala si a setat campania pe “valorile brandului”: tehnologie, design, stil, personalitate eleganta :) )

O alta cestiune ce merita putina atentie e cea a perspectivei din care trebuie privita publicitatea contextuala.

Eu cred cu tarie ca publicitatea contextuala trebuie privita dintr-o perspectiva de direct marketing 100%. E vorba de conversii, e vorba de performanta, deci de masurare din pas in pas, de conversii, benchmark permanent, A/B testing, trial&error, si multe alte tactici de marketing direct.Bine, astea pot fi aplicate si publicitatii de afisare, teoretic, insa practic agentiile de media nu sunt orientate in directia asta.

De aceea, si din lene am sa citez din mine aici: “vom avea campanii PPC de succes in Romania atunci cand vom avea shopuri de marketing online(sau chiar de direct marketing specializate pe online) care sa se ocupe atat de achizitionarea de click-uri (bidding pe toate platformele: google, neogen, arbo) cat si de optimizare, adica de monitorizarea conversiilor din click-uri in actiunile dorite de client, si de urmarirea site-urilor/cuvintelor/retelelor care performeaza. In felul asta publicitatea pay-per-click ar putea deveni, intr-adevar, PERFORMANCE-based…” (precizare facuta pentru vivi.ro)

8 Comments »

  1. MPI? :)

    Comment by Ionut D. — October 10, 2006 @ 9:49 am

  2. Si Imedia are contextual, inca din octombrie anul trecut. Am avut un experiment cu ei si cu Masterfoods. Problemele au fost la calibrarea bugetului si deci perioada campaniei. Asta e o problema care va tine de experienta si nu va putea fi rezolvata usor.
    De acord, ca agentie de media lucrez cu firme care au brand-uri si pe care le cultiva cu atentie. Desi bugetul lor nu va merge asa de mult spre campanii CPC, ei vor avea o cota importanta din piata.

    Comment by Vlad Popa — October 10, 2006 @ 12:03 pm

  3. OK, Vlad, zi-ne si ce fel de contextual are iMedia, pe cele trei criterii/aspecte de mai sus. Inteleg ca au si plata CPC, insa care sunt modurile de afisare, si cum e amplasarea la ei?

    Comment by clickio — October 10, 2006 @ 12:07 pm

  4. Ionut, ce ai vrut sa intrebi, mai exact?

    Comment by clickio — October 10, 2006 @ 12:08 pm

  5. Teoretic e contextuala. Plata e pe click si poti pune si poze si text. Ei isi promoveaza astfel site-urile din portofoliu, dar pot si vinde.
    probleme vor fi la incercarea severului.
    Am incercat si cu Netbridge, dar pe target nu a prea mers bine si inca nu au adus suficiente servere pentru a sustine intreaga retea.

    Comment by Vlad Popa — October 10, 2006 @ 2:04 pm

  6. Salut Ionut,
    Iti dau draptate. Pentru piata romaneasca insa am impresia ca se pune putin caruta inaintea cailor. Or fi cateva solutii pe piata dar cred ca nu are cine sa le foloseasca. De departe cel mai bun mediu de promovare il reprezinta (cand vorbim de contextual) motoarele de cautare. Daca vrei sa-ti faci campanie de imagine prin publicitate contextuala, cred ca cheltui banii aiurea. Ceea ce ma mira pe mine, este ca publicitatea contextuala a prins in special la oamenii care nu isi fac in mod regulat publicitate. Ceea ce lipseste in publicitatea obisnuita (banner-e) se regaseste din plin in google pe publicitate contextuala. Chiar functioneaza si chiar sunt bani care merg acolo.
    Ca sa scurtez. In Romania nu are cine sa explice ce e aceea publicitate contextuala. Publicitatea contextuala nu se face prin agentii sau regii de publicitate. Publicitatea contextuala este cea mai simpla modalitate de a urmari ROI. Publicitatea contextuala este pentru oameni dinamici care stiu si vor sa cheltuie cu “talent”. Ar mai fi inca multe de spus dar e tarziu .. Despre solutiile romanesti, chiar pierdem timpul daca vorbim. parerea mea. Spor!

    Comment by Cristian Pirvu — October 11, 2006 @ 11:01 pm

  7. [...] Va recomand un articol de-al meu de anul trecut, despre piata publicitatii contextuale in Romania. [...]

    Pingback by Ionut Oprea » Citatul zilei — April 2, 2007 @ 10:20 am

  8. [...] Va recomand, pentru mai multe detalii, un articol de-al meu de anul trecut, despre piata publicitatii contextuale in Romania. [...]

    Pingback by Ionut Oprea » 5 sfaturi pentru Porter-Novelli si etarget — April 2, 2007 @ 10:20 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu