post O noua etapa in .ro: internetul premium

May 28th, 2007

Insemnare despre: business,internet — clickio @ 10:41 am

Internetul din Romania are o poveste foarte interesanta. A inceput cu un val de servicii premium, care au esuat, pentru ca utilizatorii romani de internet erau putini si nu cumparau de pe internet, apoi timp de 5 ani serviciile gratuite, generaliste au crescut exploziv, iar in 2007 ne pregatim de versiunea 2.0 a internetului in Romania: serviciile premium, care vor oferi valoare adaugata fata de monstrii generalisti, contra unor plati punctuale sau abonamente.

Sa facem o mica recapitulare, cu elemente relevante pentru tema de azi. In 2002, netBridge lansa aman2.ro, un site romanesc de dating, care a ajuns in scurt timp cel mai vizitat site din categoria lui. Sub presiunea investitorilor, netBridge a introdus, in premiera in Romania, abonamentele platite pe aman2.ro, decizie care probabil nu era cea mai potrivita comportamentului aproape inexistent de cumparator pe internet al utilizatorilor de internet din Romania, putini la vremea respectiva.

A aparut Neogen, care a lansat noi2.ro, ca o alternativa gratuita la acest serviciu premium, aplicand ceea ce s-a numit cativa ani mai tarziu, strategia Google: pentru a acapara piata, lansezi o versiune gratuita a unui serviciu premium, ceea ce creeaza destula valoare pentru massmedia incat sa scrie despre el, destula valoare pentru utilizator cat acesta sa fie tentat sa foloseasca serviciul tau, si sa te recomande si altora. Ii puteti spune gift marketing, sau “free prize inside”, este o strategie de marketing si de business eficace pana la un punct.


Aceasta strategie functioneaza pentru serviciile de masa, mass-market, generaliste, care ofera de toate pentru toti. Si, in Romania, majoritatea celor care au investit bani si timp, cel putin pe internet, au dorit sa aiba din prima “de toate pentru toti” , care sa le aduca din ce in ce mai multi utilizatori. Si au reusit. Insa au atins maximul de dezvoltare. Exista in fiecare segment al pietei de internet probleme de rezolvat, probleme pe care tocmai marile servicii generaliste le creeaza, si, in concluzie, ele nu le pot ataca, pentru ca sunt consecinte directe ale succesului lor ca servicii de masa.

Sa luam cazul pietei de classifieds (locuri de munca, auto, imobiliare, matrimoniale, anunturi diverse). Exista pe fiecare din aceste segmente cativa jucatori puternici, cu sute de mii de vizite pe saptamana, si zeci de mii de anunturi fiecare. Problema care apare o data cu succesul este, pe de o parte, paradoxul alegerii, in care mai multe optiuni sunt o varianta mai proasta decat mai putine optiuni, pentru ca alegerea e mai grea cand ai mai multe optiuni, timpul e mai mare cand trebuie sa investighezi fiecare optiune in parte, samd.

De aceea, pentru a economisi timp si bani, poate ai avea nevoie de un serviciu care sa iti scada optiunile, crescandu-le relevanta. In plus, sunt situatii in care aceste servici generaliste chiar nu functioneaza. Devine din ce in ce mai greu sa vinzi sau sa cumperi o casa pe un site generalist, sa angajezi personal printr-un site generalist de recrutare, si uneori e chiar imposibil, si sunt multi care se plang ca nu reusesc (desi, probabil, majoritatea au succes, chiar daca pierd mult timp cu asta, pentru ca altfel nu ar mai folosi astfel de servicii).

Asta pentru ca, pe de alta parte, serviciile de masa alunga utilizatorii specializati, pe diferite interese si de un anumit status, ceea ce face foarte greu sa-i gasesti in acest moment pe internet in cantitati semnificative. Asa e, Cristi?
Asistam in acest moment pe piata de internet din Romania la maximul pe care il puteau atinge astfel de servicii, si, pentru prima data in istoria internetului in Romania, se simte acut lipsa unor servicii premium. Care sa hraneasca nise importante pe toate aceste servicii generaliste, si sa ii grupeze laolalta pe toti acesti utilizatori de internet premium, carora sa le ofere servicii cu un maxim de relevanta. Evident, contra unor abonamente pe care acestia sunt in acest moment si pregatiti sa le plateasca, si sunt si destul de multi cat sa consolideze un cashflow pe fiecare din aceste nise.

Cred ca e un moment foarte important in evolutia internetului din Romania, si in felul asta vine vremea sa “ne miscam si noi mai cu talent”. Probabil in 2007 si 2008 vom vedea in Romania multe servicii premium, si pentru ca exista o oportunitate aici, si pentru ca piata de publicitate nu va putea hrani la nesfarsit continutul si serviciile pe internet in Romania.

Revolutia a inceput cu Magazinuldecase.ro, lansat acum in a doua versiune, pe care va invit sa o descoperiti (luati un bun exemplu de site bine facut).

Magazinul de case este primul site premium care revolutioneaza regulile pe internetul din Romania, primul un serviciu care ofera valoare adaugata contracost. (si ca sa preintampin raspunsuri de genul “bine, dar am mai avut site-uri pe bani”, subliniez “valoare adaugata”).

Mentionez ca nu am nici o legatura cu Magazinuldecase, nu scriu despre ei decat pentru ca mi se pare foarte interesant si important ce fac ei pe internet in Romania, si pentru ca imi place rezultatul muncii lor. A, si ei sunt printre cei care au apelat la rubrica mea de free PR: “Vreti sa scriu despre dvs?”, impreuna cu alte firme care nu au avut, spre deosebire de ei, ceva de spus. Oferta e in continuare valabila, si nu costa nimic. Nu trebuie decat sa aveti ceva de spus despre piata de internet din Romania, direct, verbal, sau printr-un serviciu suficient de interesant.

5 Comments »

  1. Ionut, in primul rand iti multumesc pentru increderea acordata in sistemul MagazinulDeCase inca de la inceput.
    Si opiniile tale referitoare la acest serviciu evident ca ne onoreaza.

    P.S. – Dupa cum am numarat eu, ar trebui sa fie comentariul cu numarul 1000, nu?:)

    Comment by Matei Malos — May 28, 2007 @ 1:13 pm

  2. Ce pot sa zic, recunosc o revolutie cand o vad :) .

    Daca vroiai sa stam de vorba, trebuia sa-mi spui, iesim la bere cand vrei tu, onoarea e reciproca.

    Anunt imediat si cine a castigat, si oficial, si neoficial, berea pentru comentariul cu numarul 1000.

    Comment by clickio — May 28, 2007 @ 1:25 pm

  3. Mai multe chestii aici:

    - “Insa au atins maximul de dezvoltare” – parerea mea e sa nu vorbim de maxime (la servicii free) cind exista Google, Craiglist, etc. Piata romaneasca cred ca mai are inca destul loc pt. orice, atit servicii free cit si premium cum spui.

    - “se simte acut lipsa unor servicii premium” – eu unul inca nu sint convins ca nevoia e asa de mare, iar lumea abia asteapta sa dea banul, doar sa nu mai stea la coada. Ar fi nevoie de citeva povesti de succes care sa dovedeasca asta, nu doar o singura floare.

    - “Revolutia a inceput cu Magazinuldecase.ro” – chiar revolutie? Nu as crede. De acord cu “evolutie”, insa sa nu acordam prea usor calificative. Free PR, insa cu masura.

    Comment by ITist — May 28, 2007 @ 8:22 pm

  4. Ionut, am tot incercat sa explic pana acum de ce este NEVOIE de MagazinulDeCase.ro.

    In articolele anterioare pe care le-ai publicat s-a starnit, dupa cum si tu spuneai, o dezbatere destul de aprinsa, care a si degenerat in unele cazuri. Eu am incercat, evident, sa sustin cat mai bine cauza. Orice argument este de prisos la ora actuala.

    Pentru ca dezbaterea a inceput aici imi permit sa o readuc in discutie. Declaratiile ARAI mi se par uluitoare (ARAI este cea mai mare asociatie a agentiilor imobiliare din Romania).

    Reproduc un fragment (naucitor) dintr-un articol scris in ziarul Cotidianul in editia din 31 mai:

    Articolul integral se gaseste aici http://www.cotidianul.ro/index.php?id=11153&art=29637&cHash=8a4f075efe

    Comment by Matei — May 30, 2007 @ 11:31 pm

  5. Fragmentul era urmatorul:

    Este posibil ca unele oferte sa fie ceva mai mari, dar o agentie care incearca sa promoveze o oferta mai sus decit pretul pietei are sansa sa nu o vinda“, sustine Ion Radu Zilisteanu, purtator de cuvind ARAI. Mai mult, specialistul vine in sprijinul agentiilor, afirmind ca intr-o agentie pot fi gasite pina la 30 de oferte pentru un anumit tip de proprietate, pe cind particularul vine doar cu un numar foarte limitat de oferte.

    „Trebuie sa privim cu prudenta ofertele particularilor“, afirma Zilisteanu.

    Comment by Matei — May 30, 2007 @ 11:35 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu