post Efectele celor 10 milioane de euro in piata romaneasca de internet

June 11th, 2007

Insemnare despre: business,internet — clickio @ 10:14 am

Salutare, toata lumea: colegi, parteneri, prieteni si cititori care aspirati catre una din cele trei categorii, si sarumana, mama (da, mama mea imi citeste blogul si in curand am s-o invat sa si comenteze).

M-am intors pe blog dupa o pauza de o saptamana in care am fost in multe locuri interesante despre care am sa va povestesc la momentul potrivit. Cat am lipsit,toata lumea si-a concentrat atentia asupra a ce-ar putea face neogen si ejobs cu cele 10 milioane, insa cred ca e important sa privim lucrurile si din perspectiva pietei noastre de internet, si de aceea v-am pregatit un articol de intoarcere care sper sa va placa.

Asadar, sa vedem efectele milioanelor asupra internetului romanesc:

1. supra-evaluarea valorii start-up-urilor de catre fondatorii lor. Cand un site de 7 ani, creat cu bani de-acasa, vinde doar o parte din afacere cu 6 milioane, e clar ca nimeni nu o sa mai vrea sa se vanda pe zeci de mii, asteptand sutele de mii sau milioanele. In consecinta, multi nu or sa mai vrea sa vanda, pentru ca nimeni nu o sa fie dispus sa le dea cat cer. Unii vor ceda, in functie de conditiile negocierilor.

2. deschiderea unei piete minuscule de start-up-uri create pentru a fi vandute catre neogen. Calin a si declarat ca mare parte din infuzia de capital va merge catre achizitii. Cine isi permite sa creeze cu costuri reduse servicii online de succes poate merge de cateva ori la apa in directia asta pentru a strange capital. (de la a treia- a patra incercare de succes, ma gandesc ca s-ar gandi totusi Calin sa il angajeze pe fericit) Insa subliniez “costuri reduse” si “minuscula”.

3. O alta oportunitate pentru neogen si ai sai 6 milioane ar fi sa cumpere marketing, adica expunere, branding si simpatie(varianta practica a notiunii de corporate branding). Ceea ce a si inceput sa faca, prin conferinta la care a invitat bloggeri si prin noua campanie outdoor care isi propune sa foloseasca un “autobuz generat de utilizatori”. Desi merg in continuare pe actiuni low-cost, banii le permit ca, in cazul in care vor sau au nevoie si de o campanie ampla, sa o poata face. Campania outdoor e binevenita, pentru ca orice efort de marketing care aduce oamenii pe un site, ii aduce de fapt pe intreg internetul si ii obisnuieste sa revina.


4. Iar in ceea ce priveste dezvoltarea, banii le aduc ceea ce americanii numesc “speed-to-market”. Asta inseamna ca, pe de o parte, orice serviciu nou si interesant creat de altii trebuie sa creasca mai repede si mai ieftin decat l-ar putea construi ei, ca sa li se para achizitionabil, si, pe de alta, ca, daca vreti sa le vindeti vreun site, ar trebui sa il aveti ieri. In top 10 pe categoria respectiva din Trafic.ro

5. Din ZF: “Tranzactiile vor avea ca efect stimularea inovatiei pe internetul romanesc: foarte multi tineri vor incepe companii sperand sa atinga succesul Neogen”. Da, vom avea un mic “bubble” pentru ca nu toti vor reusi, insa vor invata multe, si noi alaturi de ei, din primele rateuri. Cred ca pe internet e bine sa gresesti la inceput, inveti mai repede si mai bine. Si atata timp cat nu risti prea mult, chiar e cel mai bun mod de a invata.

6. Ca o mica rautate inocenta, vorba unui prieten bun: acum cel mai mult se oftica firmele care s-au vandut catre
netbridge in ultimii trei ani
. Da si nu, vreau sa cred ca a fost o decizie strategica la vremea respectiva. Oricum, Neogen si netBridge sunt singurele companii din internetul romanesc care cresc de ceva vreme, nu de ieri, prin achizitii. Si daca va uitati la piata internationala, toti jucatorii mari s-au consolidat prin achizitii, iar serviciile dezvoltate independent au sfarsit inghitite de unul din cei 5. Mai nou, si trusturile media s-au trezit la realitate si au inceput sa cumpere un MySpace, un Photobucket, un Last.fm sau un reddit. Daca singura oportunitate de achizitie pana acum era netBridge, acum piata de achizitii pe internet are concurenta :)

7. Mai e mult loc in piata de recrutare online in ceea ce priveste diversitatea serviciilor. Asa ca daca v-a trecut prin minte vreo idee de tipul asta, si aveti resursele sa o puneti in practica, nu exista un moment mai bun, acum cand principalii jucatori din piata de recrutare online au amandoi bani de investit, iar al treilea ar face orice sa mai recupereze din handicap. (si a si facut, a relansat HR-Romania.ro)

8. Mi s-ar parea interesant ca ejobs sa investeasca o parte din capitalul actual si in partenerul InternetCorp, ceea ce pentru trusturile media din Romania s-ar putea sa fie cea mai mare provocare a internetului de pana acum, pentru ca ar insemna ca InternetCorp poate lupta cu ei de la egal la egal. Nu, Mihai?

4 Comments »

  1. [...] – Ionut analizeaza impactul achizitiilor facute de Tiger; [...]

    Pingback by » Blog Archive — June 11, 2007 @ 8:09 pm

  2. Continui sa cred ca sumele sunt exagerate. De asemenea, continui sa cred ca in .ro nu exista o strategie de dezvoltare in viitorul apropiat. Continui sa cred ca banii vor fi folositi la fel de aleatoriu ca si pina acum :)

    Comment by Dan — June 12, 2007 @ 2:44 pm

  3. Pai in primul rand ca nu vor fi singurii bani care vor intra din afara in .ro anul asta.
    In al doilea rand trebuie aruncat un ochi in tarile unde aceste fonduri au investit deja, si care se afla tot in Europa Centrala. Caci daca vedem ce au facut acolo cu banii investiti, vom sti si ce se va intampla cu piata online din Romania.
    Si in al treilea rand, principalul efect va fi acela ca daca primul val de bani se va duce spre publisherii cu cei mai multi vizitatori, al doilea val de bani se va duce spre ideile cu potential global. Caci balta .ro este totusi o balta mica.
    Acuma, cine si-a gandit site-urile ca o afacere de tip exit, va incasa niscai bani si cu asta basta. Cine si le-a gandit ca pe o afacere continua, s-ar putea sa fie nevoit sa se razgandeasca :)
    Sunt curios daca InternetCorp-ul va sti cum sa reziste la atractia capitalului. Important e sa si stie ce sa faca cu el :) Mihai? O vorba? Ceva? :)

    Comment by zvoner — June 13, 2007 @ 10:26 pm

  4. [...] nu apartine niciunei categorii.Cel putin o insemnare (Ionut Oprea) m-a facut sa incerc a completa subiectul deschis despre estomparea concurentei in [...]

    Pingback by antonio-eram » Blog Archive » La revedere …. part 2 — November 18, 2009 @ 5:18 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu