post Calatorie fara Rezervare :), aka CFR

August 31st, 2007

Insemnare despre: comunicare,internet — clickio @ 5:56 pm

As pune la bataie, voluntar, si cu costuri zero, o campanie de PR pentru firma de webdesign care accepta sa refaca VOLUNTAR si GRATUIT site-ul CFR, pentru a structura informatiile mai bine decat au reusit cei care l-au conceput in forma actuala, daca as crede ca este posibil. Insa am dubii ca structura birocratica a institutiei ar permite un astfel de act pro bono care ar salva nervii a sute de mii de romani.

Update: Am mai aflat cate ceva din filosofia CFR + o noua idee de business online. Cititi pana la sfarsit.

Update2: Eppur si muove! Si totusi se misca ceva si in domeniul asta. Via Antonio Eram: Harta live a trenurilor din Romania, in miscare. Chiar daca e doar o simulare, e un excelent inceput, sa ii sustinem! (PS: Beat THAT, Google Maps/Earth!:) )


Iata, in cateva cuvinte, ultima mea experienta cu aceasta versiune a acestui site:

Dupa ce treci, pe www.cfr.ro, de intro-ul flash, simpatic, insa inutil, care ii intreaba pe toti cei cateva mii de calatori care incearca sa se informeze daca nu ii intereseaza cumva directia de marfa, Ministerul Transporturilor sau Declaratia Retelei, inainte de a ne interesa cum ajungem din gara A in gara B, ajungi in minunata pagina CFR Calatori, unde ai impresia ca te-ai intors in timp, sau e varianta site-ului extrasa proaspat din Internet Wayback Machine. Bine ca au renuntat MACAR la etapa in care iti cereau sa-ti alegi steagul, pardon, tara, adica limba.

Pe langa designul de mare angajament, pe care il vedeti mai jos, mai avem si alte surprize. Link-ul “bilete online” duce catre o pagina “in constructie”, nu ca m-as astepta sa existe posibilitatea, desi se tot lauda dincolo, pe infofer.ro, despre un sistem xsell, pe care insa il folosesc doar ei in agentii.

Problema pe care o aveam astazi era ca nu raspundea nimeni la numarul 9522, la care se faceau de obicei rezervari. Si m-am bucurat sa vad, in pagina de contact, o linie tel verde pentru reclamatii. Insa, ce sa vezi, cand am format numarul(0 800 88 44 44)?

Numarul format este nealocat.

OK, sa vedem daca ne raspunde cineva macar pe email, la marketing.calatori@cfr.ro. Sau poate chiar aici, pe blog. Chiar si DUPA ce ma intorc:)

Ca studiu de caz: www.trenitalia.it. O adevarata placere sa-ti faci rezervarea, atat din fotoliu pe laptop, cat si in gari prin automate la care poti plati si cu cardul. Pe cand trenuri din Bucuresti?:P

Update: asa cum va spuneam mai sus si mai inainte, am mai descoperit cateva elemente din filosofia CFR. Am fost azi sa cumpar biletele (este casa separata pentru cusete) si am dat peste o doamna foarte amabila, care, dupa noua scumpire, ma compatimea ca nu am nici o reducere(insa tot am obtinut una, ca am cumparat bilete dus-intors), si care m-a luminat despre scopul pe care il atribuie ei rezervarilor: “De ce ai nevoie sa faci rezervare, ca doar sunt bilete? Vii aici si iti iei direct”.

As fi vrut sa incep o discutie despre faptul ca nu am timp si chef sa fac inca un drum pana la gara, insa probabil doamna respectiva, amabila si saritoare dealtfel, m-ar fi pus in oala “tineretului de ziua de azi, caruia ii e lene sa faca putina miscare, stau toata ziua numai pe internet…”
In conditiile astea, vor mai trece multe trenuri si prin Gara de Nord si prin site-ul CFR (serios, e parte din design) pana sa se schimbe
PS: Titlul nu-mi apartine, e titlul unei discutii pe Softpedia, pe aceeasi tema.

14 Comments »

  1. Si cred ca-i vorba de o versiune imbunatatita… in week-endul trecut am incercat sa caut un tren si nu mergea.

    Cam offtopic: Oricum, CFR-ul e, vorba ta, fara rezervare. Ieri noapte am ajuns intr-o gara de provincie si am vrut sa cumpar doua locuri la vagon de dormit, pana la Bucuresti. Doamna de la casierie mi-a zis ca “s-a dus diagrama” sau “a venit diagrama”, n-am inteles. Mai erau vreo 40 de minute pana la tren, iar pentru restul se gaseau bilete, bineinteles.

    Probabil ca e undeva un cetatean care incurca lucrurile, un post in plus, responsabil cu locurile din vagoanele de dormit, fiindca altfel nu pricep: in restul trenului e diagrama si la vagonul de dormit nu? Nu-s tot niste locuri din niste compartimente dintr-un tren?

    Am luat bilete de-a-ntaia si am rezolvat problema cu o spaga la insotitorul de vagon, care ne-a lasat sa ne alegem locurile. Bilet in tren nu exista, “n-am chitanta”. N-am propus sa dau spaga, mi s-a oferit, voiam sa-mi iau bilet.

    Comment by Iulian Comanescu — August 31, 2007 @ 7:56 pm

  2. Site-ul CFR/Mersul Trenurilor e conceput de centrul de info al Ministerului Transporturilor/CFR. Centru care are resurse gramada, tehnologie cat incape, insa putini specialisti web (front-end, content). De asta arata si functioneaza dupa colt.

    Cat despre numere nealocate… hai sa le alocam :)

    Comment by Sandi — August 31, 2007 @ 8:09 pm

  3. Iulian, Mersul Trenurilor il gasesti pe http://www.infofer.ro

    Comment by nimeni — August 31, 2007 @ 9:07 pm

  4. Am mai povestit experienta mea cea mai recenta cu vagoanele de dormit :

    “Nu stiu daca doamna care vinde bilete la cuseta si responsabilul de vagon au vreo intelegere, pentru ca am ajuns sa le cumparam de la acesta din urma,care ni le-a vandut din prima la suprapret (”avem compartimente cu 6 paturi, si compartimente cu 4, insa astea sunt putin mai scumpe”). Dupa ce am intrat in vagon, am cautat dintr-un capat in celalalt macar un compartiment cu 4, insa toate erau de 6. Insa dupa ce am mai dat inca o spaga, (vai, nu am rest de la un milion, bine, dati-ne doar 200 in loc de 3) compartimentul a devenit de 2 paturi, ceea ce a fost pana la urma foarte confortabil, si fizic, si psihic.(asadar, pentru mercurialul spagilor, un loc la cuseta intr-un compartiment de “doua paturi” costa 400.000 ROL/40 RON)”.

    Da, teoretic acea “diagrama” pleaca de una singura catre responsabilul de vagon, cu 45 de minute inainte de plecarea trenului. Insa am auzit ca nu e standard, e posibil sa depinda de relatia doamnei de la ghiseu cu domnul din vagon….

    Comment by clickio — August 31, 2007 @ 11:51 pm

  5. Iti propun un alt studiu de caz … http://www.bahn.de … pe care il folosesc destul de des …

    Comment by Christiansen — September 2, 2007 @ 10:59 am

  6. [...] Daca ieri tot carcoteam cu privire la halul in care arata site-ul CFR (culmea e ca si Ionut vorbea pe aceeasi tema!), fermecati de modul in care arata newsletterele, initiativele si site-urile SNCF-ului, adica ale cailor ferate franceze, astazi am dat, via Ionut Oprea si Antonio Eram, peste un site de webgis care iti arata mersul trenurilor in timp real, pe harta! [...]

    Pingback by Xplorio.ro » Mersul trenurilor. Din Romania de data asta. In direct! — September 3, 2007 @ 7:35 pm

  7. E o cladire moderna in spatele Ministerului Transporturilor, unde se afla o institutie responsabila cu toate aceste ‘realizari’ ( Sistemul de ticketing imbecil sau site-ul, dar si managementul idiot al orarului trenurilor cred ca le sunt marile realizari. Ia legatura cu ei, vezi ce-ti zic

    Comment by Mircea Scarlatescu — September 4, 2007 @ 9:58 am

  8. Pai frate…sincer…. Din ce retea ai sunat la numarul ala verde? In Romania inca nu este reglementat s aai acces din orice reta la 0800

    Comment by Bogdan Ra — September 4, 2007 @ 4:19 pm

  9. Intr-adevar, mersul trenurilor se afla la
    http://www.infofer.ro
    si mai nou si la
    http://www.mersultrenurilorcfr.ro/

    Si daca tot veni vorba de Ministerul Transporturilor, astept o mica disectie a site-ului lor, http://www.mt.ro . Nu dau detalii, ca sa nu stric surpriza.

    Comment by w45p — September 6, 2007 @ 12:12 pm

  10. Astept ceva similar pt RATB…
    Solutia este deja standard si e folosita de firmele de transport care isi monitorizeaza flota.
    Ca pui gps-uri pe camioane, pe tren sau pe autobuz tot aia e.
    Solutia oricum exista trebuia doar pusa in practica.
    Ar fi interesant sa dai de un wireless free si sa te uiti pe pda pe unde e autobuzul pe care il astepti…

    Comment by Chis Florinel — September 6, 2007 @ 7:07 pm

  11. uitasem…
    Ref la solicitarea cu voluntari pt refacerea cfr.ro…
    Nu cred ca numai noi am fi interesati sa refacem CFR.ro voluntar, dar ei (CFR/minister/cine o fi responsabil) sunt de acord?
    Sunt disponibili sa colaboreze si sa ofere suport?
    E cineva (macar) care stie ansamblul si e dispus sa duca un astfel de proiect pana la capat…
    O implementare de software nu tine doar de produs/solutie si de implementator…
    Tine in egala masura si de client, la fel cum depinde si reusita proiectului de implicarea acestuia.

    Comment by Chis Florinel — September 6, 2007 @ 7:11 pm

  12. Da, ai dreptate, insa cred ca daca facem putina valva e posibil sa ii facem sa se sesizeze si sa ii atragem macar la un dialog. Public.

    Putem incepe prin a face o lista cu firmele de design si programare web care ar fi dispuse sa investeasca intr-o astfel de campanie de marketing, in care nu ar trebui sa puna la bataie bani, ci resurse.

    Insa ar fi o actiune de marketing care ar putea demonstra la modul cel mai concret abilitatile unei astfel de firme si care ar fi mult mai convingatoare decat o reclama care doar le-ar lauda.

    Deci, Florinel, va trec in lista respectiva?

    Comment by clickio — September 7, 2007 @ 8:27 pm

  13. BogdanRa: crede-ma, am acces la numerele verzi, din reteaua Vodafone. Tu ai sunat acolo la Reclamatii CFR si ti s-a raspuns?

    Comment by clickio — September 7, 2007 @ 8:28 pm

  14. Da (design & software development)

    Si totul porneste de la nevoi practice:
    - urmeaza sa plec saptamana viitoare pana in Maramures – Baia Mare.
    - nu am idee daca mai sunt locuri la vagon dormit / cuseta.
    - nu am timp sa ma duc la agentie / gara sa imi iau bilet

    si nu prea am ce sa fac pt ca CFR nu pune la dispozitie mijloace tehnice.

    Comment by Chis Florinel — September 8, 2007 @ 11:28 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu