post Trafic.ro, Google Analytics si BRAT: exactitate si consens.

August 15th, 2007

Insemnare despre: business,internet,marketing — clickio @ 11:30 am

13 august 2007:(dedicatie speciala pentru Gusti si Mircea)

Am folosit mai mult de un an Trafic.ro pentru a comunica in piata informatii despre internetul din Romania. Chiar si acum, este cea mai bogata resursa dsponibila public pentru diferite informatii despre internet, insa e important sa le interpretezi cum trebuie si nu anapoda.

Trafic.ro e la granita a doua lumi: internetul si advertisingul. Una are ca mantra in masurare exactitatea, iar cealalta consensul. De aceea exista atata confuzie in jurul diferentelor de masurare intre doua sisteme, intre Trafic.ro, si, de exemplu, Google Analytics.

15:44 – Si Mihai Musatoiu, redactor-sef la DailyBusiness.ro, contribuie printr-un articol:
Trafic.ro sau BRAT?”
la zumzetul in jurul temei “Trafic.ro si BRAT”, fara sa inteleaga diferenta si separarea dintre cele doua functii pe care le indeplineste Trafic.ro in acest moment. Am incercat sa-l lamuresc printr-un comentariu la editorialul scris de el.

15 august, ora 12.00 – incepe masuratoarea pentru primul val SATI, ale carui date vor fi anuntate in octombrie, si doar o parte vor fi facute publice. Cifre importante pentru acest prim val de date: 60 de publisheri, 180 de site-uri, GSP plateste 17k euro, neogen 8k, Ringier 20k. Scump consensul asta, nu?:).

ZF raporteaza, neutru, ca de obicei:BRAT incepe sa masoare de azi traficul site-urilor.

Business Standard titreaza tabloid: BRAT arunca SATI in lupta cu trafic.ro

Val Voicu are dreptate de data asta: “Este o idee falsa ca aceste date vor aduce mai multi bani pe online. Ceea ce va aduce SATI este credibilitatea pietei de publicitate online”. Corect. Nu informatiile astea vor aduce mai multi bani pe internet, ci rezultatele si performanta advertisingului online. Adica ce ar putea rezulta in FOLOSIREA acestor informatii. Insa simplul fapt ca le avem nu garanteaza ca le vom si stoarce de rezultate.

Ca instrument de marketing, oricare din cele doua este exact doar daca e comparat cu el insusi. Comparat cu el insusi, iti poate arata diferenta intre t0 si t1, intre inceputul si finalul unei activitati de marketing, intre o perioada si alta, sau intre doua elemente (pagini, sectiuni, site-uri) similare, pe aceeasi perioada.

Secretul, atunci cand faci astfel de comparatii, pentru a analiza performante de marketing, este sa folosesti o singura variabila. Fie compari, cu acelasi sistem, in aceeasi perioada, si fara intruziuni externe, doua elemente diferite(pagini, sectiuni, site-uri), fie compari acelasi element si schimbi doar unul din celelalte elemente. Poti schimba si sistemul de masurare, ca variabila unica, insa nu vei avea o comparatie stearpa care nu-ti va zice niciodata ca unul este mai exact decat altul.

Evident, insa, daca unul dintre sistemele de masurare iti va masura mai multi vizitatori/afisari, vei considera ca acela este mai bun, mai exact, mai alb si mai stralucitor. Insa atunci cand vrei sa folosesti acele cifre pe care tu le consideri mai exacte, pentru a pretinde ca meriti de fapt mai multa publicitate cu datele din sistemul mai exact decat cu datele din sistemul inexact, iesi din lumea internetului, a exactitatii absolute si intri in lumea advertisingului, unde guverneaza consensul.

In advertising conteaza nu sistemul cel mai exact, ci sistemul agreat democratic de piata si alesii ei. In cazul nostru, din septembrie,BRAT, si SATI, si pana acum, Trafic.ro. Sistemul BRAT nu va pretinde niciodata ca este “mai exact” decat Trafic.ro, Google Analytics sau oricare alt sistem de masurare, ci va fi doar sistemul care are consensul pietei, si care, prin asta, va fi sistemul de referinta folosit pentru vanzarea de publicitate.

Vor exista si la anuntarea noilor cifre voci care le vor compara cu Google Analytics si vor pretinde ca site-urile pe care le administreaza sunt nedreptatitite prin masurarea BRAT. Altii se vor bucura probabil in liniste(sau nu :) ) ca noile cifre sunt mai mari decat celelalte.

Insa astea sunt doar aspecte tehnice care ar trebui sa ne intereseze doar cand nu mai e altceva de facut. Decat sa pierdem vremea cu mici detalii tehnice care arata cu 10% mai multi sau mai putini vizitatori, hai sa construim continut si servicii si sa ne triplam audientele pana vin altii sa ni le ia (despre asta intr-o insemnare separata.)

2 Comments »

  1. [...] Pe clickio, Ionut Oprea publica azi o precizare a ceea ce BRAT vrea sa fie pentru piata online de la noi (si-mi face si dedicatii, multumesc Ionut :D ). [...]

    Pingback by Scarlatescu.ro » Blog Archive » Despre ce aduce BRAT, by Clickio — August 13, 2007 @ 11:19 am

  2. Din considerente practice, votez cu consensul industriei. Am folosit Trafic.ro in diferite studii si analize si nu putem nega ca e cel mai relevant sistem de acest fel, dar faptul ca e detinut de aceleasi entitati ca si Boom Advertising va starni discutii la infinit, daca business-ul va continua sa se bazeze pe el, chiar la modul neoficial.

    Cred ca un motiv pentru care pe internet nu se fac destui bani e lipsa de credibilitate. Ea vine de la copy&paste, continut irelevant si plin de mizerii, in zona producatorilor de content, dar consensul pe un sistem de masurare e si el foarte important atunci cand vorbesti cu advertiserii.

    Repet ca asta n-are nimic de-a face cu “cel mai bun sistem de masurare” sau “cine are de luat creditele”. E doar o abodare… politica a problemei.

    Comment by Iulian Comanescu — August 17, 2007 @ 7:25 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu