post Radiohead, un varf al muzicii care a inteles “cum e cu internetul”

October 2nd, 2007

Insemnare despre: business,internet — clickio @ 11:05 am

Marile case de discuri se lupta cu morile de vant, in incercarea de a stopa pirateria, in timp ce artistii isi dau seama ca internetul nu e impotriva muzicii, sau impotriva artistilor, ci doar plin de mijloace de ocolire a sistemului clasic de licentiere a muzicii. Mai mult, internetul le ofera oportunitati masive de promovare, de atragere si de pastrare a publicurilor tinta, pe care fiecare incearca sa il speculeze.

Nu cred ca e relevant cine a fost primul, insa revolutia muzicala online a insemnat:

posturi de radio online, de la Yahoo! Music Launchcast, la di.fm

Arctic Monkeys, o trupa lansata prin intermediul internetului(prin tocmai acele tehnologii si situatii pe care le blameaza marile case de discuri: retele P2P, downloaduri gratuite, melodii ascultabile pe pagini myspace) si care a ajuns in felul acesta o formatie de top, cu preturi enorme pentru concerturi.

iTunes, magazinul multimedia al Apple, si business-ul complementar pentru iAnything, care mai intai a desfiintat conceptul de album, oferind melodiile una cate una, insa cu limitari in folosire, apoi l-a reinventat, ca un pachet promotional al melodiilor, si ca posibilitate de a-ti completa albumele in colectie, acolo unde nu ai cumparat decat cateva piese, si crezi ca merita si restul, apoi a oferit si piese cu folosire libera, la un pret premium.

SpiralFrog, un site care ofera muzica pentru download gratuit, si incearca sa faca profit din advertising pe site-ul respectiv. Momentan, accesul pe SpiralFrog nu e permis de pe IP-uri romanesti. S-a jucat cineva cu vreun proxy pe spiralfrog?

Amazon, care a lansat si un magazin de mp3-uri fara limite de folosire (fara DRM- Digital Rights Management). Gasiti aici o comparatie intre Amazon si iTunes.

Si, astazi, de fapt, acum doua zile, Radiohead, care vinde ultimul sau album, In Rainbows, la oricat e dispus sa ofere fiecare fan pentru a descarca de pe site albumul complet in versiune digitala. S-au scris deja zeci de articole in presa pe tema asta, si mai multe pe bloguri, eu vi le recomand pe cel din blogul Telegraph* si pe cel din blogul Globe and Mail*, care explica mecanismele acestei campanii de marketing pentru albumul In Rainbows. Album care exista si in varianta premium, cu multe obiecte de cult pentru fanii care si le doresc. Inclusiv editia digitala, gata creata, ca sa nu fie nevoie sa o extragi personal de pe CD-uri/LP-uri :) (tineti minte CD-urile care nu mergeau in anumite CD-playere tocmai pentru a limita extragerea pieselor in format digital?)

Pretul minim pentru albumul digital e de 45 de centi, care e de fapt taxa procesatorului de carduri. Pentru cel maxim, sky is the limit. Chiar sunt curios care e suma maxima pe care ar plati-o un fan pentru albumul asta.

Prefigureaza cineva un viitor curent de masa al muzicii “open-source”, sprijinita voluntar de utilizatori? Pentru ca, desi au mai folosit si altii strategia asta, ei sunt Radiohead, si la fel cum in marketing Procter & Gamble da tonul pentru inovatiile in marketing, si in muzica Radiohead sunt un nume suficient de puternic pentru a incepe o revolutie.

Revenind la inovatiile si experimentele locale, link-ul de astazi in campania de blogvertising este videoproiector, un vis de home entertainment pe care mi l-am promis si eu dupa ce ma mut intr-un apartament mai mare.

* doua excelente exemple despre cum pot folosi ziarele blogurile, folosirea lor e intentionata.

4 Comments »

  1. old news…
    was on digg yesterday :)

    Comment by gigi_BB — October 2, 2007 @ 2:13 pm

  2. Vezi că videoproiectorul are link tot pe articolul din Telegraph şi iar or să te tragă de urechii markeţii. :)

    Comment by nimeni — October 2, 2007 @ 3:47 pm

  3. Kia Ora,

    Felicitari Ionut pentru analiza… Evident Radiohead au luat in calcul si impactul PR-ului legat de aceasta noutate :)

    Parerea mea e ca in loc de “push” strategy (casa de discuri impinge “slagarele” catre broadcast-eri pentru difuzare), ei merg pe “pull” (adica baieti, luati de aici muzica gratis, ascultati-o, si cereti-o pe la radio-uri) – caci sa nu uitam ca si de acolo vine banu’ en-gross (nu cred ca atunci cand iei un CD cu $1 ai si dreptul de a-l difuza).

    Comment by Secara — October 3, 2007 @ 12:50 am

  4. [...] trecut in octombrie, Radiohead au scos ultimul lor album, In Rainbows, la vanzare pe internet, in format digital, la pretul pe care era dispus sa il plateasca fiecare fan (eu am platit 5 lire, [...]

    Pingback by Succesul experimentului Radiohead:1,75 milioane de CD-uri vandute | Ionut Oprea — October 17, 2008 @ 8:55 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu