post Marketing social pe internet in 2008

February 5th, 2008

Insemnare despre: blogging,blogvertising,comunicare,internet,marketing,romania perfectibila — clickio @ 11:32 am

Azi vorbim de o zona neconventionala care a adus rezultate masurabile in marketingul online: marketingul social. Si avem si doua exemple la indemana, unul discutat in ultima vreme in toata presa, da, el e, Computergames, si celalalt a fost subiectul campaniei de blogvertising de anul trecut, da, el e, marketonline.ro, magazinul online romanesc care se vrea mereu mai cu motz decat celelalte.

Buuun. Sa le luam pe rand.

1. Computergames.ro – community-based marketing

Sunt, ca multi din industrie, un fan al uneia din cele mai vechi si mai mari comunitati: forumul Computergames. Si n-am putut sa nu observ cum in ultimele saptamani comunitatea Computergames a crescut cu 16% audienta si cu 7% activitatea pe acest site. Putine sunt campaniile online care au reusit sa creasca audienta unui website cu zeci de mii de vizitatori, si in general acele audiente au scazut drastic dupa incheierea campaniilor.

Nu am vazut campanii de advertising pentru Computergames in ultima vreme, insa stiu ca s-au intamplat trei lucruri:

  • Computergames a lansat super-oferta Half Life Orange Box, un set de jocuri disponibil la doar 20 de euro, care pot fi platiti prin SMS, prin mobilpay.ro – doar eu stiu ca am dat link-ul pe messenger catorva pasionati, care au facut probabil la fel.
  • Cativa din administratorii si utilizatorii forumului au lansat campania “Calculatoare pentru copiii saraci” , o initiativa foarte relevanta atat pentru vremurile actuale, cat si pentru utilizatorii acestui website si forum.
  • Nu in ultimul rand, tot pe forumul Computergames a inceput si initiativa pentru semnarea unei petitii online pentru Microsoft, Sony şi Nintendo, menita sa le atraga atentia asupra faptului ca exista o comunitate de jucatori in Romania care ar trebui sa aiba aceleasi drepturi cu jucatorii din restul Uniunii Europene.”Petitia a fost creeata si facuta publica la data 25-01-2008, 18:19.”, scria utilizatorul Monky, initiatorul actiunii, moderator al forumului Computergames cu 6,729 de interventii pe forum la activ.

Daca despre prima nu s-a vorbit in presa prea mult, ultimele doua au atras interes media si au avut acoperire in print, online si chiar pe TV.
In 10 zile s-au strans 2835 de semnaturi pe aceasta petitie. Daca interpretati cele 2835 de semnaturi ca actiuni, masurate in acest fel, ce amploare ar trebui sa aiba campania care sa le stranga?

Si, per total, in toata aceasta perioada, Computergames a crescut cu peste 41.000 de vizitatori, si 137.000 de vizite.Adica o audienta mai mare cu 16,67%, dupa cum a calculat Trafic.ro, si o „activitate pe site” mai intensa cu 7%.

2. Marketonline

Anul trecut, dupa campania Blogvertising, care a costat 30.000 RON, traficul magazinului marketonline.ro a crescut cu peste 60% , si nu doar a ramas constant(scaderea dupa finalul campaniei a fost de maxim 10%, si a contribuit la asta si faptul ca nu a existat un final brusc, ci bannerele au disparut pe rand, articolele au aparut si cu intarziere, iar unele bannere au ramas chiar pana azi pe unele bloguri), ci, ajutat si de alte campanii, a crescut in continuare.

Anul asta, marketonline.ro reia mecanismul campaniei de anul trecut, promitand sa doneze 1% din vanzarile pe o luna catre un ONG ales de utilizatori. Mugur Cosmin Frunzetti estimeaza ca acest 1% va fi intre 30.000 si 70.000 RON. Si, practic, poate creste cu fiecare achizitie pe care o faci de pe marketonline,poti creste cifra asta, evident, doar cu 1% din ceea ce cumperi, in timp ce 99% din ceea ce cumperi alimenteaza furnizorii, costurile, si profitul magazinului.

Insa e un inceput bun pentru un 2008 in care sper ca din ce in ce mai multe companii sa foloseasca marketingul social pentru a atinge astfel de rezultate.

Idei de imbunatatire

1. Campania “Calculatoare pentru copiii saraci” – daca ar fi transformata, daca nu in site separat, macar in sectiune separata a Computergames, ar putea avea un succes si mai mare.

Subiectul a ajuns deja la 100 de pagini de replici pe forum, si e deja anevoios de parcurs. Eu le-as fi structurat pe cateva pagini importante(le-am propus si lor ideea, urmeaza sa vedem daca o aplica):

  • cu ce poti ajuta ca si utilizator, si cu detalii pentru fiecare lucru pe care il poti face (donezi componente, bani, ansamblezi, transporti)
  • o eventuala programare a donatiilor in timp – De exemplu, eu am niste piese acum, si o sa am aproape un pc intreg intr-o luna, cand imi propun sa ii fac un upgrade
  • care sunt cele mai multe/cele mai putine componente donate pana acum – care sunt eventual, componentele de care e cea mai mare nevoie
  • lista calculatoarelor ansamblate pana acum, unde s-au dus, si cine a contribuit la ele.

2. Pentru campania marketonline din 2008, eu as fi adaugat un mecanism suplimentar, pe care l-am gasit la companiile aeriene, in pagina confirmarii platii: Poti bifa sa donezi o suma fixa(inclusa sau nu in pretul final), sau poti alege tu o suma pe care sa o donezi direct de pe card, odata cu plata biletului, catre ONG-urile propuse.

In felul acesta, ideea donatiei iti este sugerata fix cand tocmai ai deschis portofelul, pardon, cardul. In plus, mica vinovatie de a fi platit o suma mare pentru un bilet de avion sau pentru vreun kit de upgrade poate fi anulata imediat de o donatie, cat de mica.

Cu alte cuvinte, pentru maximizarea succesului unei astfel de campanii, recomandarile mele ar fi:
-integrarea mai buna cu site-ul si mecanismele lui interne
-implicarea mai intensa a utilizatorului prin posibilitatea de a alege si sume donate direct, la fel cum poate alege si destinatia donatiei (da, votul e o optiune, insa ar putea alege si direct, printr-o bifa, in momentul confirmarii donatiei, ceea ce poate fi si mai relevant pentru el).

Si cred ca orice magazin sau orice operator de plati online poate integra un astfel de mecanism, care ar putea revigora activitatea de strangere de fonduri prin intermediul internetului de catre ONG-uri. Doar ca trebuie sa se ocupe cineva de asta.

1 Comment »

  1. Super ideea ta Ionut si promit ca o aplicam. Nu merge inclusa in campania “1% pentru sute de zambete” dar, in cursul anului, imediat ce programatorii gasesc mecanismele de implementare automate, o punem online si ne bucuram impreuna :)

    Comment by Mugur — February 5, 2008 @ 1:32 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu