post Succesul experimentului Radiohead:1,75 milioane de CD-uri vandute

October 17th, 2008

Insemnare despre: internet,marketing — clickio @ 8:50 am

Anul trecut in octombrie, Radiohead au scos ultimul lor album, In Rainbows, la vanzare pe internet, in format digital, la pretul pe care era dispus sa il plateasca fiecare fan (eu am platit 5 lire, adica ~9 dolari).  In urma cu doua zile, Warner Chappell, compania de discuri de care apartine formatia, a anuntat ca albumul s-a vandut in 1,75 milioane de exemplare (CD-uri), aproape dublu fata de alte albume ale formatiei – 990,000 pentru “Hail to the Thief” si 900,000 pentru “Amnesiac”.

Warner Chappell a vrut sa demonstreze prin asta ca desi albumul a putut fi descarcat aproape gratuit (puteai alege sa platesti “0″, dar trebuia sa achiti o taxa de procesare de 45 centi:) ) asta nu a afectat vanzarile. Si cred ca in ansamblu experimentul Radiohead s-a conturat intr-o campanie de imagine pentru intreaga industrie muzicala, pentru ca desi mesajul era “pay as much as you like”, el aducea in prim plan plata in mintea utilizatorilor. Si de la strategia nerealista a caselor de discuri (“toti utilizatorii de internet trebuie sa plateasca preturile pe care le vrem noi, de fiecare data cand vor ceva ce noi avem”) experimentul a aratat in cifre un model realist de plata efectiva a muzicii pe internet, in care unii sunt dispusi sa plateasca mai mult, altii mai putin, iar altii deloc. Trebuie doar sa lucrezi cu proportiile in favoarea ta.

Estimarile pesimiste ale Comscore despre prima luna a experimentului au fost contrazise de oficialii formatiei, insa nici acelea nu erau foarte rele:

*38% din cei care au cumparat online au fost dispusi sa plateasca, in timp ce 62% au preferat varianta gratuita

*media pretului dorit de cei care au platit e de 6 USD, iar proportia platilor pe niveluri de pret e asa:

- 17% au platit intre 0.01 si 4 USD

- 6% intre 4 si 8 USD

- 12% intre 8 si 12 USD, contand pentru 52% din totalul vanzarilor online estimate, si aici probabil sunt fanii moderati (printre care si eu)

- 4% intre 12 si 20 USD contand pentru 27% din totalul vanzarilor online estimate, si aici probabil sunt fanii hardcore, care mananca Radiohead pe paine.

Acum, evident ca e posibil ca, fiind o formatie cu traditie si o baza de fani foarte larga, Radiohead sa fi vandut la fel de multe albume, poate chiar mai multe, si fara sa faca acest experiment. Insa e putin probabil.

O cifra aproape dubla de albume vandute nu poate fi decat un succes. Si e pe de o parte succesul de intaietate, al primului experiment de acest gen (ca si campania de blogvertising de anul trecut), ceea ce inseamna ca nu toate formatiile care incearca asta vor avea acelasi succes, iar cele care vor sa se apropie cat mai mult de succesul primului experiment trebuie sa gaseasca alt concept si alta strategie de marketing online.

A, si inca un aspect interesant privind aceste vanzari: 100,000 dintre albumele vandute au fost produse premium, adica kit-uri de 80$ care includeau discuri de vinyl, fotografii, etc. 100,000 x 80 = 8 milioane USD numai pentru acestea…

Asadar, vanzari online de milioane, vanzari offline de milioane, numar dublu de albume vandute, un numar probabil de 2-3 ori mai mare de albume descarcate, nu de pe site-uri ilegale, ci printr-un canal oficial.  Si, bineinteles, beneficiile de imagine, pe langa notorietate, o relatie mai stransa cu fanii, si o contributie la viitorul muzicii pe internet.

2 Comments »

  1. Cred ca aspectul cel mai important este ca albumul e f bun.Comparativ cu ultimele 2 albume,unde trebuia sa fi un fan mai inrait ca sa intelegi care e treaba, In Rainbows e chiar tare si adresat unui public mai larg. Evident ca daca combini chestia asta cu un marketing inovativ nu aveau cum sa dea gres. Ca sa nu mai vb de faptul ca aveau o comunitate de fani deja formata pe care au folosit-o de la inceput ,deci nu au plecat de la zero. Nu multe trupe au chestia asta. Dar esential este,asa cum spuneam, si e valabil pt orice nu numai pentru muzica, trebuie sa ai un produs bun, altfel degeaba incerci sa fi inovativ si disruptiv daca in the end nu ai ce sa oferi.

    Comment by justinkadima — October 17, 2008 @ 11:32 am

  2. Cred ca e un exemplu foarte bun de etica

    Comment by Iulia Gus — November 17, 2008 @ 8:59 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu