post Ce ne face sa pierdem bani? (constructiv, despre problemele industriei de internet)

January 14th, 2009

Insemnare despre: advertising,internet,marketing,romania perfectibila — clickio @ 11:38 am

Unul din lucrurile la care ma gandesc frecvent sunt problemele industriei de internet din Romania. Si cred ca o lista ne-organizata, din care imi notez permanent bucatele, ar putea fi foarte lunga (inca n-am avut curajul sa le pun pe toate cap la cap), insa e clar ca nu ne putem apleca asupra tuturor problemelor dintr-o data.

Manualele ne invata ca ar trebui sa facem un tabel in care sa le punctam pe toate pe doua directii: gravitate si usurinta in rezolvare, dupa care sa incepem cu cele mai usor rezolvabile dintre cele mai grave  si sa continuam cu cele mai grave pe masura ce scade usurinta cu care le putem rezolva.

Cum gravitatea e foarte relativa, fiecare avand propriile pareri, iar mediile parerilor pot fi inselatoare, propun un indiciu mai clar pentru gravitatea problemelor industriei, mai adaptat la perioada de panica prin care trecem (repede, sper si va urez):   Ce ne face sa pierdem bani? Ce problema majora a industriei ne face sa pierdem fie bani reali, fie oportunitati?

E clar, nu putem masura impactul in bani al tuturor problemelor, si asta nu inseamna ca ce nu putem masura nu are impact, insa e mai practic sa pornim de la ceea ce ne cauzeaza vizibil pierderi. Asadar lansez o provocare catre toti managerii din online, catre toti plannerii care se ocupa de online in agentii, catre toti furnizorii din piata, sa raspunda aici sau pe blogurile lor personale, la intrebarea din titlu:  Ce ne face sa pierdem bani?

Si cred ca dupa ce avem cateva raspunsuri putem gasi si cateva solutii, pe care sa ne concentram si fiecare separat, si impreuna.

6 Comments »

  1. Cred ca in ultimii 2 ani piata a facut un salt important, nu mai este doar interes, deja vorbim de investitii serioase. Ma pot gandi doar la cativa pasi care mai sunt de facut, dar cred ca in 3-5 ani se vor face si acestia:
    1) Monitorizarea independenta a pietei (spatiu cumparat) – deja se discuta o posibila solutie si cred ca anul acesta vom vedea primele rezultate
    2) Specializarea pietei prin cursuri dedicate pietei online. Deja se intampla in cadru organizat prin consultanti independeti si se vorbeste serios privitor la o scoala de vara
    3) Educarea clientilor mari e un proces deja inceput. Un procent mare din ei monitorizeaza rezultatele. Publicarea unor studii de caz ar beneficia mult pietei, sustinute de seminarii.
    4) Educarea clientilor mici. E o categorie putin diferita datorita numarului mare al acestora, dar exista putere media in IAB pentru a realiza acest lucru.

    Vad o mare implicare din partea IAB in problemele astea, dar nu vad mari piedici in implementarea lor.

    Comment by Vlad Popa — January 14, 2009 @ 12:04 pm

  2. Ca publisher online independent, am o lista foarte clara de prioritati in privinta pierderii banilor.

    1. Existenta a cel putin doua straturi intre clienti si publisheri: agentiile si regiile. Asta face ca inertia si reticenta fata de online oricum prezenta la clienti sa fie accentuata de inertia, apatia si lipsa de inovatie din agentii dar si de apatia si autosuficienta regiilor.

    Clientii ar vrea online, insa agentiile nu sunt in stare sa conceapa proiecte eficiente si interesante in online, iar regiile paseaza problema creativitatii catre … publisheri. Acestia trebuie asadar sa faca si redactie dar si vanzari si evanghelizare, basca sa vina cu proiecte de promovare interesante. Comisioanele se incaseaza insa si de catre regii si de catre agentii. Si nu sunt deloc mici.

    2. Ponderea foarte mica a online-ului in bugetele totale de marketing/pr. Cand vom trece de 7-8%, vor fi probabil suficienti bani incat toata lumea sa inceapa a-si face eficient temele. Pana atunci, banii aruncati spre online precum resturile la catei vor tine in continuare in derizoriu intreaga industrie.

    Ambele sunt rezolvabile. Cum, asta e alta poveste.

    Cat despre criza care trece repede, eu m-as mai gandi. Poate peste 3 ani sa se revina la bugete (totale off si online) de dimensiunile celor din 2008.

    Comment by zvoner — January 14, 2009 @ 12:06 pm

  3. Dincolo de tot ce s-a spus mai sus, cred ca mai e un aspect interesant. In general, un model de afaceri presupune si back-up-uri pentru situatiile de criza. Criza de lichiditati, criza de eficienta, criza de incredere, etc.

    In Romania se pune mai degraba dezvoltarii bazate pe un singur scenariu / model de business. Cresterea este unipolara, iar profit-ul este datorat aproape exclusiv CPM-ului.

    Asa ca, din punctul meu de vedere, pierdem bani pentru ca nu ne punem problema sa ii castigam indiferent de situatie.

    E interesant modul in care multi au virat-o in ultima vreme spre conferinte, evenimente de business si altele asemenea. Cum altii se pregatesc pentru serviciile premium. Si tot asa. Pana la urma, criza asta are un mare efect benefic: ne invata ca Mos Braciun exista, dar nu face livrari la domiciliu. Tre sa mergi la Polul Nord ca sa primesti cadouri. :)

    Comment by alin — January 14, 2009 @ 1:19 pm

  4. Eu aş fi mai caustic puţin:

    1. INCOMPETENŢA. O grămadă de oameni din online n-au ce căuta acolo, de la top management până la executanţi. Lipseşte o şcoală a etichetei şi standardelor de calitate pe Internet, şi e normal să fie aşa… Dar culmea e că foarte mulţi din aceşti oameni care au diverse roluri în relaţiile cu clienţii se discreditează şi pe ei şi discreditează întreaga industrie, în mod repetat. Plecând de la dezorganizare, lipsa de cunoştinţe, amatorism şi culminând cu nepotisme şi prost gust, suntem într-o perioadă încă tulbure, profesional vorbind.
    Soluţii: imediate nu cred că există. Să sperăm că se va face o segregare în timp…

    2. NE- şi DEZINFORMAREA CLIENŢILOR. Majoritatea poveştilor de succes în online se bazează pe curajul de a înfrunta acest nou mediu şi de a învăţa pe parcurs cum stau lucrurile cu promovarea propriului brand. Mulţi potenţiali clienţi sunt însă speriaţi de posibilităţi. Foarte mulţi vorbesc despre lipsa de control şi haosul care domină pe Internet, nefiind la curent sau dând credit prea puţin soluţiilor care se pot găsi, strategiilor care ocolesc unele probleme cu totul şi aşa mai departe.
    Soluţii: training, coaching, consultanţă, şcoli dedicate, studii de piaţă credibile, eforturi ale clienţilor “convinşi”, ale agenţiilor, ale regiilor, ale tuturor celor implicaţi. Revelaţiile nu vor produce rezultate imediate, însă industria va creşte foarte mult în timp.

    Şi cred că aş putea continua… dacă-mi mai vin idei concrete, am s-o fac.

    Comment by Viorel — January 14, 2009 @ 1:20 pm

  5. Probabil ar trebui sintetizata intrebarea ta in “care este punctul dvs slab ce va cauzeaza pierderi financiare”. Resurse financiare? Capitalul uman? Frica de a explora/crea o nisa virgina?

    Raspunsul meu ar fi nestiinta/neputinta managerului de a-si crea oportunitatile necesare succesului. Abia apoi vorbim de educarea clientilor, dar probabil asta o fac ei insisi si se vor vedea doar in timp rezultatele.

    Comment by Megapega — January 14, 2009 @ 4:53 pm

  6. [...] Webclub-ul la care n-am reusit sa ajung aseara a atins tangential subiectul deschis de mine despre adevaratele probleme ale industriei de internet/de publicitate onli…. N-o sa reusim sa le rezolvam daca nu reusim sa le intelegem, iar a da vina pe clienti cum a [...]

    Pingback by Mai multi clienti si bugete mai mari, vs urmarirea emailurilor si telefoanelor | Ionut Oprea — January 20, 2009 @ 9:26 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu