post Context, problemele din publicitatea online, si bloguri – o altfel de revista a presei

February 18th, 2009

Va recomand sa incepeti cu articolul de azi din Capital(Schimbare de macaz in mediul online), care face un scurt rezumat al pietei de publicitate online din Romania, povestind despre tendinta marilor publisheri de a trece de la vanzari efectuate pana atunci prin intermediul regiilor,direct la vanzari in regim de regie, adica agregand si alte site-uri si canale in portofoliu , ca un pariu al anului 2009(facut de unii din 2008). Eu cred in continuare ca e doar in pas in evolutia pietei, si ca urmeaza ca atat regiile cat si publisherii sa isi consolideze business-ul principal, si sa isi clarifice scopul. Pana atunci, incearca fiecare sa prinda tot ce poate, pe fondul unei piete care probabil va fi in crestere, cu criza cu tot. Insa succesul sta in specializare.

Ok, si dupa ce ati parcurs intreg contextul bine explicat de data asta de colegii de la Capital, va invit si sa luati aminte, in DailyBusiness, la una din problemele care tot nerezolvata ramane, cu tot reshuffling-ul asta de inventar intre publisheri si regii regii-publisheri si publisheri-regii (la noi modelul pur de publisher sau regie nu prea a fost luat de model, inca): lipsa de masurare in publicitatea online dincolo de afisari si click-uri. Si raspunsul nu sunt conversiile, marketingul afiliat sau alte instrumente de marketing direct, ci masurarea impactului unei campanii de publicitate online, in ansamblul ei, in care 99% e expunere la mesaj, si 1% raspuns direct (procentele sunt simbolice, nu le luati ca standard).  Chiar daca ma repet, degeaba ne plangem de acel 1% ca e din ce in ce mai mic, daca ignoram restul de 99%. Asadar, despre asta, si altele, intr-un interviu pe DailyBusiness.ro

Tot acolo, dar nu numai acolo, vorbim si despre publicitatea pe bloguri, despre care am convingerea ca in 2009 se va profesionaliza, fie si pentru ca lucrez la asta. Studiul de audienta pentru blogurile romanesti se apropie de final, vom anunta in curand rezultatele, si le vom putea folosi pentru o mai buna planificare a campaniilor, impreuna cu datele cantitative de audienta pe care le oferim deja agentiilor si clientilor cu care lucram. Mai mult, lucram la imbunatatirea indicatorilor de performanta pe care ii folosim acum in rapoartele dedicate de la finalul campaniilor.

In plus, pe masura ce panica datorata crizei scade,  si clientii se vor trezi, unii la semnalul concurentei lor directe, altii pe cont propriu, ca “pe bloguri pot face campanii memorabile la costuri rezonabile, unde am pus propunerile alea???” vom avea posibilitatea sa si exemplificam public multe din campaniile pe care le-am pregatit de la inceputul anului si pana acum la STANDOUT.

Si, in final, daca nu ati citit inca articolul despre bloguri si twitter de pe startups.ro, vi-l recomand. E ca o conversatie virtuala si jucausa intre mine si Bobby Voicu pe tema asta, virtuala nu pentru ca  apare pe internet, ci pentru ca ea chiar n-a avut loc, doar ca Ligia Ionita de la startups.ro ne-a pus intrebari amandurora.

Inainte de a-l citi, sau chiar dupa ce l-ati citit, nu strica vreo cinci precizari, direct de la sursa:

- blogurile, fata de twitter, ofera in momentul asta o acoperire semnificativa(reach), sunt comparabile cu citeva site-uri mari la un loc,  ca audienta.  Despre cum sunt citite blogurile, si despre cum interactioneaza publicul pe bloguri, la modul general, si pe diferite segmente, vom afla din studiul de audienta derulat de STANDOUT.

- blogurile, fata de site-uri, ofera in momentul asta costuri mult mai mici. Spatiile pe care le punem la dispozitia clientilor prin STANDOUT sunt in general pozitii fixe, pe perioade de timp. Costul echivalent al unei campanii in regim CPM ar fi de 3-5 ori mai mic decat pe site-uri, la ratecard-urile practicate, cu tot cu discountul agentiilor…

- blogurile, fata de site-uri, agrega o audienta mai interesanta: utilizatori activi de internet, generatori de continut, persoane creative si cu potential de comunicare si influenta. De aceea blogurile se preteaza la proiecte speciale de comunicare/publicitate/marketing, care sa implice si bloggerii si cititorii lor in conversatii pe diverse teme, care pot fi folosite de advertiseri in campanii adecvate. Din nou, tot studiul va aduce detalii si dovezi despre aceste presupuneri.

- blogurile, fata de site-uri, au un potential viral maxim. Sunt locul in care campaniile virale incep, se propaga si capata amploare. Un studiu recent arata ca 80% din vizitele catre site-urile de video-sharing se datoreaza blogurilor. Nu degeaba.

- si bineinteles si twitter are avantajele lui, unele mentionate de Bobby in articol, altele de altii, unel nementionate inca, insa despre asta intr-un articol viitor.

1 Comment »

  1. [...] subiectul pornind de la o însemnare a lui Ionuţ Oprea, în speţă pentru că văd tot mai multe discuţii pe tema campaniilor care ar [...]

    Pingback by O mică teorie despre campaniile pe Twitter : subiectiv | pur si simplu — February 18, 2009 @ 12:33 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu