post In continuare, despre publicitate si click-uri: mk direct vs brand mk

February 24th, 2009

Insemnare despre: advertising,internet,mk direct vs brand mk — clickio @ 8:45 am

Am sa fac o rubrica permanenta aici pe blog in care am sa incerc sa lamuresc cu tot felul de ocazii diferenta dintre publicitate/brand marketing si marketing direct. Razboiul dintre cele doua perspective de marketing a existat dintotdeauna, insa acum, odata cu dezvoltarea internetului si cu aparitia tot mai multor lucratori in domeniu, a luat o noua forma: pay-per-click(si affiliate marketing/pay-per-lead si modele similare/combinate, in principiu orice presupune bypass-ul mecanismului de advertising si folosirea exclusiva a functiei de raspuns direct) vs brand advertising (etichetate de cei din tabara adversa ca “bannere”, carora li se canta prohodul teatral, insa cuprinzand de fapt vehicule, mecanisme si instrumente care permit derularea de campanii de brand advertising, si de activitati de brand marketing).Si avem in felul asta un mare exercitiu religios in online, in care fiecare crede in propria religie, fie ppc, fie brand mk/adv, pe care o apara cu dedicarea unui cruciat, si ii considera pagani pe ceilalti. Sper sa nu ajungem la fundamentalism si habotnicie:)

Cea mai recenta provocare a unui coleg de industrie din tabara pay-per-click a venit sub forma unui articol simplificator care face o serie de confuzii, si care m-a determinat ieri sa ii urechesc virtual pe autor si pe proprietarul site-ului, gest care a fost inteles ca un atac personal (ca efect secundar al scandalurilor din ultima perioada).

Cum interesul meu era, ca de fiecare data, sa incerc sa lamuresc pe oricine vrea sa inteleaga, am incercat o noua explicatie, pe care o copii si aici mai jos, poate mai clarifica lucrurile si pentru altii:

Sa o luam de la lectia 1. Ce este publicitatea? Este un instrument de marketing menit sa influenteze consumatorii prin expunerea lor la mesaje adecvate, in medii adecvate, in contexte adecvate, etc. Influenta unei expuneri la mesaj se exercita nu doar asupra notorietatii, ci asupra intregii perceptii a unui consumator asupra unui brand, produs, serviciu, concept, etc. Gabi simplifica totul la notorietate, ceea ce e gresit.

Rezultatul influentei este o schimbare in perceptia si/sau in comportamentul utilizatorului. Ca nu se masoara asta la noi asa cum si cat ar trebui, e alta poveste.

Click-urile, sau raspunsurile directe permise de mediul interactiv care e internetul, sunt un ALT efect al publicitatii, nu unul care i se substituie. Rolul publicitatii este in continuare de a influenta prin expunere, nu se transforma ea subit intr-un simplu generator de click-uri pentru ca asa vrem noi. Ca, din nou, nu se masoara asta suficient, de cele mai multe ori mai deloc, asta e altceva.

Insa incercati sa nu simplificati excesiv si sa comparati doua vehicule de publicitate doar la nivel de raspuns direct, adica la click-uri. PPC e mai degraba un instrument de marketing direct decat unul de publicitate, poate de aici vine confuzia, ca le zice publicitate amandurora. Doar pentru ca nu masuram tot nu inseamna ca ceea ce ne permitem sa masuram intr-o parte e comparabil cu ceea ce ne permitem sa masuram in cealalta. E ca si cum ai avea un cantar stricat, care trage la greutate si nu stii cu cat, dar ai pretentia ca poti cantari mere cu el.

Sper sa fie suficient cat sa va starneasca nitel curiozitatea si sa studiati chestiunea.

Nu am timp sa stau sa corectez toate confuziile din articol, mi se pare mai importanta problema de principiu.

Astept intrebari, sau alte provocari din ambele tabere.Eu, ca un consultant in marketing online, apreciez ambele perspective, ambele sunt utile, atunci cand sunt potrivite, insa ele doar se completeaza, niciodata nu se substituie.

6 Comments »

  1. Insist pe doua lucruri, Ionut:
    - ca proprietarul site-ului nu e responsabil pentru parerile celor ce scriu acolo. Ar putea fi responsabil, sa zicem, pentru injurii sau acuze. Acolo e exprimata o parere. Ca e gresita sau corecta, asta e deja alta discutie.

    - si ca, urecheat fiind, sunt si convins ca se scrie “sa urechez virtual”, nu “sa urechesc virtual” :) Te rog, ia-o ca pe o gluma, stiu ca a fost din graba.

    De altfel, chiar comentariul copiat(!) de tine mai sus contine cel putin alte doua greseli de gramatica. Totusi, nu ma indoiesc ca au fost facute si ele din graba. Ce vreau sa spun este ca toti gresim, Ionut.

    In rest, perfect de acord cu tot ce ai zis. Asa este. Insa hai sa ne mai gandim putin la disciplina din care a facut publicitatea (advertisingul) “spin-off”. E marketing. La fel si PR-ul, de altfel. :) Deci si de aici se poate incepe o discutie.

    Comment by Andrei Rosca — February 24, 2009 @ 10:46 am

  2. Ok, Andrei, imi pare bine ca dincolo de conjugarea lui “a urechi”, esti de acord cu mine.

    Discutam cu orice ocazie despre marketing online, si stii ca de obicei ma implic, insa de data asta contextul mi s-a parut slab. Altadata, poate.

    Comment by clickio — February 24, 2009 @ 11:03 am

  3. Si graba nu ma scuza, nu ma ascund dupa ea.

    Cred ca functia principala a unui text este sa fie inteles, gramatica si ortografia conteaza doar cand fie altereaza forma fie schimba sensul. Cum nu poti fi perfect in toate, ma concentrez in textele mele asupra efortului de a ma face inteles. Pentru perfectiunea gramaticala si ortografica va avem pe voi, grammar nazi’s :)

    Comment by clickio — February 24, 2009 @ 11:08 am

  4. :) ) ah, nu. Nici eu nu sunt un grammar nazi si o mai comit si eu din cand in cand. Si eu ma bazez pe alti oameni mult mai tari (de la bookblog), care ma corecteaza de cate ori dau cate un rateu.

    Si da, stiu ca de obicei te implici. Iti repet singura mea dorinta: ca de cate ori apar divergente de opinie, sa le discutam ca oamenii, nu ca oamenii din online. Sper ca n-am jignit pe nimeni.

    Comment by Andrei Rosca — February 24, 2009 @ 12:02 pm

  5. [...] Daca n-ați citit prima parte a acestei serii de articole, v-o recomand. E despre cele două perspective diferite in marketing in general, și cu aplicabilitate în marketingu… [...]

    Pingback by Mai mult decat click-uri, conversii si analytics: azi, mixul de media | Ionut Oprea — March 6, 2009 @ 10:12 am

  6. vreau sa te intreb,ne legat de subiectul de mai sus cemi poti spune despre perspectivele de dezvoltare a marketingului direct in MD?De ce te intreb asta?Sunt membra AIESEC Chisinau,si vreau sa opregatesc un Trayning pe aceasta tema,eventual ma intereseaza parerea mai multor oameni care pricep in acest domeniu!!!Merci anticipat!!Astept sa-mi raspunzi!

    Comment by silvia — May 25, 2010 @ 11:45 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu