post Legea lui Pareto adaptata la internet

March 10th, 2009

Ok, a sosit momentul sa ingropam 80/20 si sa ne facem postere dedicate pentru internet  prin birouri cu noua regula, 1/99. Pentru ca:

  • 1% din utilizatori creeaza 99% din UGC pe site-urile de acest gen, restul doar le vizioneaza si fac foarte rar si foarte putini cate 1-2 exceptii de la regula
  • 1% din cititorii unui blog scriu 99% din comentarii, restul doar citesc si fac foarte rar si foarte putini cate 1-2 exceptii de la regula
  • 1% din numarul total de bloguri au 99% din traficul constant de pe bloguri (calcul facut pentru refresh.ro, cu dedicatie:), adica din 31.000 numarati de zelist avem 310). Spike-uri au si vor avea mai multe, trafic constant nu.
  • 1% din site-urile romanesti au probabil 99% din veniturile de publicitate ale industriei (din 51.188 site-uri active in trafic.ro, proportia da fix 511,8 site-uri:) )

Si probabil 1/99 se mai aplica si in alte situatii, atat legate de proportiile dintre ce conteaza si ce inca e la nivel de zgomot, cat mai ales legate de implicarea oamenilor, utilizatorilor, etc in diferite activitati.

Ce avem de invatat din asta:

- ca nu trebuie sa avem asteptari nerealiste, ci putem folosi o astfel de proportie minima pentru a ne face un calcul despre numarul utilizatorilor pe care ii putem implica intr-o campanie (nu ma refer la publicuri specializate, precum bloggerii, unde proportiile sunt altele)

- ca daca nu avem cu ce compara, in lipsa unei activitati anterioare, putem folosi acest standard orb, si sa incercam sa il depasim cat mai mult (un indicator de succes poate fi implicarea a 2-3-4-5% dintre utilizatorii unui site in 99% dintr-o activitate cu scopuri de marketing, fata de standardul de 1%, sau cresterea in timp/permanenta a acestui indicator)

- ca nu ar trebui sa ne mire de ce rata de click, adica rezultatul implicarii unui utilizator intr-un vehicul publicitar e tot in jurul acestei proportii (nu, raspunsul nu e sa vedem cum o aducem la 10%, pentru ca nu va fi posibil, ci sa masuram efectul expunerii si sa generam interactivitate/engagement)

- ca totul trebuie raportat la proportia care conteaza pentru a-i stabili importanta. Adica, daca fac scandal sau, cine stie, vreo campanie, 100 de bloguri cu trafic de ordinul zecilor pe zi, nu e nici pe departe acelasi lucru fata de o campanie derulata pe 40 de bloguri cu audienta individuala mare. La fel cum un articol sau un banner pe un blog mic nu se poate compara cu un banner sau un articol pe un blog mare. Insa cand sunt multe adunate intr-o gramada nediferentiata e posibil sa pierdem asta din vedere.

9 Comments »

  1. De data asta trebuie sa iti dau dreptate si ca sa mentinem trendul, ai dreptate in proportie de 99%. Pentru ca uneori proportia este mai mica de 1% :-)

    Comment by Dan — March 10, 2009 @ 2:10 pm

  2. Chris Anderson a demonstrat în cartea/blogul lui ’The Long Tail’ că Legea lui Pareto nu se mai aplică sistemelor influențate de online. Demonstrația este lungă dar ușor de înțeles, în toate domeniile.

    Alt exemplu: 1% din cititorii Wikipedia sunt și editori. Iar Wikipedia este un rezultat grăitor al new media.

    Comment by Florin Grozea — March 10, 2009 @ 2:34 pm

  3. @Dan: da, evident, la fel cum e bine sa maresti rata de contributie/relevanta ca sa ai performanta, la fel unele bloguri, campanii sau activitati “o vor avea mica”. rata, zic.

    Comment by clickio — March 10, 2009 @ 2:36 pm

  4. @Florin, da, sunt de acord cu Chris in multe privinte, si sunt abonat la revista pe care o conduce cu succes.

    Insa am scris articolul asta nu pentru noi, cei care stim, si il citim pe Chris, ci pentru ceilalti, asa cum fac in multe articole pe aici. Si incerc sa raspund la intrebari pe care stiu ca le au multi dintre cititorii mei, si unii dintre cei care inca nu ma citesc :)

    Exemplul tau e binevenit, cred ca mai sunt si altele, la fel de cunoscute. Important e sa ajunga informatia asta si dincolo de noi, ca noi intre noi ne citim, pe blogurile noastre, prezentarile ni le ascultam si comentam la conferinte, etc…

    Comment by clickio — March 10, 2009 @ 2:38 pm

  5. Cel mai trist e ca ai nevoie doar de 1200 de vizitatori pe luna ca sa ajungi in primiele 10% site-uri din Romania, nu mi se pare ok :)

    Comment by Alex — March 13, 2009 @ 5:37 am

  6. pe saptamana scuze … ora e de vina :) )

    Comment by Alex — March 13, 2009 @ 5:56 am

  7. Pertinenta analiza ta. Sint de acord cu modul de gindire.
    Numai bine.

    Comment by fiord — March 13, 2009 @ 12:05 pm

  8. Si totusi cifrele te contrazic putin:
    http://www.clickz.com/3609461
    48 de milioane de americani au declarat ca au pus content pe web. Raportat la o populatie de ~300 milioane, inseamna o rata de UCG shere de peste 10%. Evident ca unii declara si ca e de bon ton, dar diferenta est eoricum semnificativa.
    Eu cred ca legea ar fi pe la 3-4% corecta, dar fondul problemei ramane. In rest sunt de acord cu articolul.

    Comment by Doru Panaitescu — March 18, 2009 @ 8:56 am

  9. A, da, corect, nu 10% ci, asa cum zice articolul, “That’s 35 percent of Internet users”. Insa astia sunt toti cei care au generat vreodata ceva in toata viata lor de utilizatori de internet. SI la noi probabil o treime din utilizatorii de internet au scris cel putin un comentariu odata…

    Insa ma refer in articolul asta la o rata realista de implicare, de contributie, de la care poti pleca pentru a-ti construi asteptarile pentru un proiect, pentru un site sau pentru o campanie, toate trei relativ (de)limitate in timp si resurse.

    Comment by clickio — March 18, 2009 @ 9:02 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu