post Costul unei campanii virale

April 8th, 2009

Insemnare despre: advertising,amuzante,blogging,internet — clickio @ 9:46 am

MarketingSherpa  a facut un sondaj pe 1083 de marketeri din US in noiembrie anul trecut, cu privire la costul pe care l-a presupus productia unui video viral.

Inainte de a comenta cifrele, trebuie sa privim putin contextul. In primul rand, “viralul” nu e acea solutie magica, panaceul activitatilor online, care te-ar putea scapa de strategie, planificare, multa, multa munca, buget de media, si alte costuri ale unei activitati sau campanii de succes pe internet.

Pe de alta parte, efectul de raspandire virala ar trebui sa fie o parte integranta a fiecarei activitati de marketing pe internet, atat clasica, si mai ales in cazul unei campanii sau activitati care implica social media (bloguri, site-uri de content sharing, si retele sociale).

Nu in ultimul rand, costurile pe care le vedeti mai jos implica, prin sensul intrebarii adresate, doar productie, e greu de estimat care din ele au presupus si strategie, si integrare cu alte activitati/actiuni, si obtinerea unei expuneri initiale prin folosirea unor personaje deja cunoscute/cu autoritate/cu bloguri citite.

Image Source,Photobucket Uploader Firefox Extension

Si acum cifrele. 11% declara costurile zero. Asta nu inseamna ca le-a picat viralul din cer, ci probabil ca l-au putut realiza intern fara costuri suplimentare. Asta inseamna, pe de o parte, ca au avut resurse interne pentru scenariu, filmare, si montaj, pe de alta parte, ca au avut instrumentele si parghiile necesare pentru a-l promova tot intern, pentru a-i asigura masa critica. Un newsletter sau un blog de companie, sau chiar un site, sunt minimul necesar pentru asta.Daca filmuletul e bun, e suficient doar sa ai pe cine sa anunti.

15% au avut costuri pana in 100$. Asta inseamna ca au folosit 1-2 elemente pentru care au trebuit sa plateasca, insa l-au realizat tot intern. la fel si (cel putin o parte din) cei care pretind ca i-a costat pana in 500$.

59% din companiile sondate insa l-au realizat extern, din care 16% au platit intre 500 si 1000$, 30% intre 1000 si 10,000$, 12% intre 10,001 si 100,000$, si chiar 1% peste 100,000$. Cu alte cuvinte, 10 marketeri intervievati din cei peste 1000 au investit peste 100,000$ intr-un clip pentru a-l face viral.

Oricum, o concluzie importanta a studiului e ca “viral” nu inseamna “gratuit”, in 60% din cazuri presupune un cost de peste 500 USD, in 43% din cazuri peste 1000, iar in 13% din cazuri peste 10,000.

Update: tot despre campanii virale, cu “observatii de teren”, exemple, si link-uri, pe blogul lui Iulian Barbulescu (Webstyler) In mod normal link-ul asta trebuia sa apara in comentarii ca trackback dar n-a aparut. WordPress fail :)

2 Comments »

  1. Foarte interesant! Mersi!

    Comment by Paul Olteanu — April 8, 2009 @ 9:52 pm

  2. Thanks for the link :) WordPress has once again betrayed me :P

    Comment by Iulian — April 23, 2009 @ 12:16 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu