post Cum sa reclami cu succes un banner deranjant(pentru cei care se plang in public de asta)

April 1st, 2009

Insemnare despre: advertising,IAB,internet,massmedia,romania perfectibila — clickio @ 8:17 am

Introducere  – pentru cine vrea sa inteleaga contextul

Principalul model de subzistenta al new media in Romania este publicitatea. Toate site-urile pe care le urmarim zi de zi au costuri imense de operare, de personal, de continut, chiar pentru procurarea stirilor pe care le dezvolta, de multimedia, pentru materialele care insotesc articolele, si chiar de productie, pentru diverse elemente interactive pe care le creeaza pentru a dinamiza continutul oferit.

Publicitatea online, chiar daca are deja 10 ani de cand a aparut pe site-urile romanesti, mai are multe de invatat, in termeni de creativitate, interactivitate, si performanta, si multi din cei care lucram in industria asta incercam sa ne aducem contributia la dezvoltarea pietei in directiile astea. Insa mai sunt multe de facut si de invatat.

Publicitatea online, la modul ideal, trebuie sa fie o experienta interesanta, care completeaza continutul editorial al unei pagini (americanii au chiar o expresie si mai placuta: “advertising compliments content”) si nu blocheaza accesul catre ea. Candva vom ajunge si acolo, macar cu o parte semnificativa a industriei.

Pana atunci, un pas major pe care l-a facut industria de publicitate online din Romania a fost sa isi creeze o asociatie, un organism de auto-reglementare, care sa stabileasca un set de reguli, numite standarde pentru publicitatea online, cunoscute si ca standarde pentru bannere, care pe langa faptul ca au eficientizat procesul de planificare a spatiilor de publicitate in campanii prin definirea unor spatii standard, au limitat si cateva din cele mai deranjante efecte pe care le putea avea un banner. Au specificat faptul ca vehiculele publicitare online nu pot avea sunetul pornit implicit (celor mai tineri le pot povesti despre cateva bannere cu impuscaturi din trecut), ca bannerele de tip overlayer (care apar peste continut) trebuie sa aiba un buton de inchidere vizibil in toate cadrele, de un anumit tip si cu anumite dimensiuni, etc.

Ce poti face pentru a reclama  cu succes un banner deranjant?

Aceasta asociatie a industriei, IAB Romania, pune la dispozitia tuturor celor interesati o adresa de email, standarde la iab-romania.ro, pe care pot fi trimise capturi de ecran statice sau in format video cu eventuale bannere care nu respecta regulile deja stabilite pentru publicitate online (si pe care le gasiti pe o pagina dedicata pe site-ul IAB Romania).

Daca scrieti pe adresa asta, se intampla urmatoarele: reclamatia este oficiala, iar cineva din cadrul asociatiei oficiale a industriei(deocamdata, eu:) ) analizeaza fiecare caz in parte, stabileste daca in situatia respectiva standardele existente au fost respectate sau nu, si ofera un raspuns celui care a facut reclamatia. Este singurul mod in care puteti obtine un raspuns oficial garantat. Altfel, mai e posibil sa mai gasiti pe mine, pe email/twitter/bloguri, insa nu am timp sa raspund in toate locurile. Pe aceasta adresa aveti garantia unui raspuns.

Daca reclamatia e 1.oficiala si  2.fondata, atunci IAB Romania contacteaza partile implicate in acea situatie: publisherul, regia, agentia de media, agentia de creatie, pentru a le cere respectarea standardelor, si experienta mea de 2 ani de pana acum cu acest sistem de management al reclamatilor imi permite sa spun ca am rezolvat cu succes toate situatiile de pana acum in care a fost vorba de o incalcare a standardelor definite de industrie in cadrul IAB. Deci, functioneaza. Insa functioneaza doar pentru site-urile si agentiile membre IAB, care au fost de acord sa respecte aceste standarde, nu putem garanta ca functioneaza atunci cand partile implicate NU sunt membri IAB.

E posibil ca in cazurile in care am fost contactat prin alte mijloace, sa nu fi raspuns complet, din motivele pe care le-am expus mai sus. Insa pentru toate reclamatiile primite pe adresa de email mentionata mai sus, am oferit un raspuns prompt, si in cazul incalcarii standardelor, am rezolvat situatia.

Nu am scris asta ca sa ma laud, nu as fi scris acest post decat daca nu mi-as fi dat seama ca nu mai am timp sa raspund pe bloguri ori de cate ori cineva pune problema standardelor in publicitatea online.

4 Comments »

  1. Salut. M-a pus un pic pe ganduri articolul tau. Sa ma explic:
    Plec de la un citat din documentele pe care le-ai linkuit (dau doar un exemplu): “Subiectul mesajului nu trebuie sa fie inselator,raportat la continutul si scopul mesajului.”
    Si pe urma vin si intreb: cine vine si stabileste daca este vorba de “subiect inselator”? Ma gandesc ca daca incepem sa reglementam si aceste lucruri, deschidem o cutie a pandorei intr-un spatiu care s-a dezvoltat tocmai datorita libertatii (aparente?)totale de exprimare. Sunt innebunit dupa libertatea totala de exprimare, mi se pare de-a dreptul divina. Chit ca-i vorba de injuraturi sau de-un discurs nazist, ori, si mai grav, lipsit de orice idee. Ba chiar si daca e vorba de un email comercial!
    Poate sunt un libertarian frustrat care mai spera ca macar online sa-si vada utopia infaptuita…dar se pare ca nu mi-a iesit nici de data asta =)). Bafta, mai vorbim.
    P.S. Sper ca am fost cat se poate de inteligibil pentru ora asta, da? Multumesc pentru rabdare, celor care nu au reusit sa inteleaga cele scrise mai sus (eu sunt “primu!”) le recomand sa NU reciteasca. Am facut-o si eu. Zadarnic…=))

    Comment by Dragos Voicu — April 2, 2009 @ 2:09 am

  2. Dragos, pui problema gresit. Toate codurile de etica in publicitate cuprind si acest aspect, uita-te te rog de exemplul la codul RAC, asociatia companiilor din “publicitatea offline”, care prevede acelasi lucru. E un principiu cu care cei care l-au adoptat se pun de acord, pentru a nu exista situatii in care sa se intample altfel.

    Pe de alta parte, libertatea totala de exprimare nu exista nicaieri, esti permanent si peste tot constrans de lege si de propria responsabilitate. In fond, nu e o constrangere, e vorba de niste consecinte in cazul in care iti exerciti dreptul de a incalca legea sau bunul simt.

    Ai dreptate, e o utopie, si nici online nu o vei vedea. Asta e.

    Comment by clickio — April 2, 2009 @ 6:38 am

  3. Ma bucur ca pe .com nu ma restrictioneaza nimeni la nimic.

    Comment by Scorpiono — April 27, 2009 @ 10:54 am

  4. [...] De cate ori mi-as fi dorit pina acum sa am o astfel de unealta! Redau de aici. [...]

    Pingback by Reclamă bannerele suparatoare - ComputerBlog.ro — September 8, 2014 @ 1:17 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu