post IAB US considera prevederile speciale ale FTC pt bloggeri drept neconstitutionale

October 19th, 2009

Insemnare despre: blogging,blogvertising,IAB — clickio @ 8:14 am

Scurt istoric

Pentru ca am fost implicat suficient de mult timp atat in tabara productiei de continut, cat in cea a monetizarii lui, am o dubla perspectiva asupra canalelor media, si inteleg ca atat continutul cat si publicitatea trebuie sa convietuiasca intr-un mariaj cat mai fericit, sau din ce in ce mai fericit.

Sunt cateva principii pe care incerc sa le aplic, sa le promovez si sa le explic, atunci cand e nevoie.Publicitatea nu trebuie sa deranjeze, publicitatea nu trebuie sa insele. Astea doua ar fi cele mai importante principii, si care ar putea oferi o baza de interpretare pentru orice situatie, caz, intamplare sau accident in publicitate. Atat acestea, cat si altele, sunt exprimate si in legislatie, si in codul de autoreglementare pe care il propune IAB Romania pentru site-urile care vor sa se diferentieze prin asta.

Si de la ele a pornit si setul de reguli FTC de la care s-a inflamat blogosfera de cateva ori, de fiecare data cand au aparut pe fluxurile internationale stiri despre stadiul in care au ajuns aceste reguli.

Prima inflamatie a aparut pe meta-blogul “dupa bloguri”, unde scrie Cosmin Popan, jurnalist si blogger, despre diverse subiecte legate de bloguri. Titlul de atunci, complet nejustificat, era “bloggerii americani dau spagile inapoi”. Am avut o discutie de o ora cu Cosmin, care a recunoscut atunci ca titlul era exagerat, insa nu l-a mai modificat, si nici comentariul meu nu a trecut de moderare, probabil nu contribuia la conversatia pe subiect.

Lansarea la apa a acestor reguli, fiind insotita si de o posibila amenda de  pana la 11.000 USD, a generat alt val de comentarii pe tema asta. Ulterior, s-au linistit si apele astea, fiind vorba de o amenda de care sunt pasibile companiile care calca stramb, si nu bloggerii americani (carora tot ce le poate face FTC-ul e sa le trimita o scrisoare de “cease and desist” si eventual sa-i dea in judecata daca le ignora in mod repetat)

Clarificare: despre ce sunt regulile FTC de fapt

Pentru cine nu le-a citit in intregime, regulile respective incearca sa reglementeze o metoda folosita adesea in advertising, “endorsement-ul”, acea afirmatie facuta de un utilizator real, sau de un expert, despre caracteristicile sau performanta unui anumit produs, in absolut sau in comparatie cu alte produse (la ei).Si au adaugat la situatiile de mai sus si cea in care un blogger primeste fie bani fie produse pentru a scrie articole comerciale, care sa prezinte un anumit produs sau serviciu.

La prima citire, ele par chiar amuzante, pentru ca par a descrie o situatie pe care orice om cu bun simt o considera normala. Cei care fac un endorsement in calitate de utilizatori reali ai unui produs, se specifica in regulile FTC, chiar trebuie sa fie utilizatori reali ai produsului respectiv, iar afirmatiile lor despre caracteristicile si performanta produsului in urma folosirii acestora trebuie sa provina din folosirea reala a produsului, trebuie sa fie cele reale, si sa poata fi probate, daca e cazul, de catre companie, ceea ce o responsabilizeaza pe cea din urma sa urmareasca, sa zicem, articolele unui “endorsing blogger”, pentru a se asigura de veridicitatea si probitatea afirmatiilor acestuia.

Ceea ce e OK dpdv al unei comunicari responsabile, care exclude orice metode si practici inselatoare.

Si care e legatura cu blogurile?

Ei bine, impreuna cu aceste reglementari pentru endorsement au fost introduse si cateva situatii fictive, insa detaliate, menite sa explice si situatiile in care se aplica si cum. Si unele din situatii se refera la bloguri, la bloguri care primesc o suma de bani pentru a scrie despre un subiect, si la bloguri care primesc produse pentru a scrie despre ele.

In ce priveste articolele platite, si alte forme de continut platit sau comercial, cei cu care am lucrat pana acum stiu ca sunt pentru semnalizarea acestora, atat pentru a nu insela audienta, cat si pentru a creste insasi expunerea pentru produsul sau serviciul comunicat. Sunt de acord cu semnalarea lor clara si vizibila, insa sunt si pentru diferentierea lor de tipurile clasice de continut platit, cum ar fi advertorialul din presa. Si voi detalia asta intr-un articol suplimentar.

Insa regulile FTC merg si mai departe in ceea ce priveste blogurile, cerandu-le sa mentioneze ori de cate ori au primit gratuitati din partea companiilor, produse sau servicii gratuite, atunci cand scriu despre ele, chiar daca oferirea lor a fost insotita sau nu de cererea unui articol despre ele, explicit sau implicit (de fapt nici nu mentioneaza nuantele astea, simpla primire a unui produs gratuit fiind incadrabila la endorsement si fiind necesara semnalizarea).

IAB apara drepturile bloggerilor

Si aici apare o problema, ridicata pentru prima data de IAB US,  asociatia internationala la a carei filiera locala voluntariez si eu: nu ar trebui sa existe un dublu standard in ce priveste gratuitatile, si atata timp cat jurnalistilor nu li se cere sa mentioneze gratuitatile primite, desi acestea exista, nu ar trebui sa li se ceara asta nici bloggerilor.

Iar Randall Rothenberg, presedintele IAB US, blogger si utilizator de Twitter, i-a scris o scrisoare lui Jon Leibowitz, Chairman   la  Federal Trade Commission, in care detaliaza acest punct de vedere la care subscriu. O puteti citi aici impreuna cu comunicatul de presa IAB.

Cunosc multi jurnalisti romani care nu accepta cadouri mai mari de o anumita valoare. Insa cred ca dincolo de toti acestia,exista multi care nu au o problema in a accepta cadouri, gratuitati, pe care nu sunt obligati sa le declare, chiar daca ii influenteaza in ceea ce scriu sau nu. Putem presupune ca nu ii afecteaza pe jurnalisti, si atunci de ce ar trebui sa presupunem ca ii afecteaza pe bloggeri? Sau daca ii afecteaza si pe ei si pe bloggeri, de ce doar ultimii trebuie sa le declare?

Cam asa sta, pe scurt, problema, si discutia abia a inceput. Sunt de acord ca trebuie sa existe principii privind publicitatea in social media, si privind “endorsement-urile” in general, de aceea si sustin in continuare anumite fragmente din regulile FTC. Probabil, vom avea candva si reguli privind publicitatea in social media, cu originea in aceste principii si in clasicele principii de la care am plecat si eu.

2 Comments »

  1. [...] cine nu are rabdare sa citeasca articolul complet, cu istoric, detalii, explicatii si concluzie, iata doar inceputul scrisorii lui Randall Rothenberg, presedinte al IAB US, catre Jon Jon [...]

    Pingback by IAB, FTC si bloggerii - varianta scurta:) | Ionut Oprea — October 19, 2009 @ 8:27 am

  2. Intr-o perioada in care promovarea internetului de catre actualul presedinte american nu este privita cu ochi buni de catre toti politicienii, corelata nu conflictul dintre trusturile de presa si jurnalismul online, de ce va mai mira aceste reguli? Ele sunt inca o dovada ca bloggerii au inceput sa deranjeze.

    Comment by Tudor — October 19, 2009 @ 10:58 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu