post Murdoch vs Google – inceputul unei noi relatii search-publishing?

December 3rd, 2009

Insemnare despre: advertising,internet — clickio @ 9:05 am

Dupa cum stiti, Rupert Murdoch ameninta ca va scoate site-urile News Corp din Google odata ce va trece la varianta cu plata pe multe dintre ele. Multora li se pare o eroare fatala, insa eu cred ca ne apropiem de fapt de inceputul unei noi relatii intre cele doua sectoare online, search si publishing, care isi disputa si isi impart bugetele de publicitate online.

Mai exact, motoarele de cautare s-au bazat pana acum pe indexarea gratuita a continutului in schimbul traficului la fel de gratuit generat catre site-urile indexate. In felul asta, toata lumea a vrut sa fie indexata, si-a deschis cat mai mult continutul catre indexare, si chiar a facut eforturi de optimizare pentru a fi cat mai bine indexat  (nu vorbesc aici de optimizarea pentru a ajunge mai sus in rezultatele anumitor cautari).

Si mai ales intr-o industrie in dezvoltare cum e a noastra(la dotro ma refer), in care toata lumea alearga haotic dupa trafic, nimeni nu-si pune problema ca News Corp ar putea face un pas bun, pentru ca nimeni n-a luat in calcul aspectul calitatii si a valorii efective a traficului din Google pentru anumite publicatii premium, versus pierderea potentiala a publicului care altfel ar merge pe agregatorul numit Google in loc sa vina direct pe site-urile News Corp.

Bill Tancer, CEO la Hitwise US (un sistem de analiza a traficului direct de la ISP) arata acum catva timp ca pentru WSJ, de exemplu, traficul generat de Google este foarte redus, si partial bazat pe cautari navigationale  sau de brand.

As of last week, WSJ.com’s referred and non-referred traffic from Google and Google News amounted to 15.3% and 11.0% respectively. Analyzing Google search terms driving traffic to the Journal, the top 100 terms accounted for over 21.6% of all Google search traffic to WSJ.com. Of that 21.6%, 13.4% were navigational or brand searches (e.g. “Wall Street Journal,” “WSJ,” “WSJ.com” etc…). Even if Murdoch decides to block Google, these navigational search queries will most likely remain intact.

Of the remaining 8.2%, the majority of searches were for stock quotes, and general business related searches. Most specific news related searches fill-out the long tail of search queries. While the Journal may lose traffic if it ceases to cooperate with Google the loss may be less then anticipated.

E clar, Google prin agregarea intregului internet a reusit sa atraga partea leului din online advertising. Ce se va intampla insa daca n-ar mai avea “tot internetul” la dispozitie? Eu nu cred ca isi permit sa aiba un astfel de handicap, si de aceea e posibil sa asistam la o prima schimbare de paradigma, in care cel mai mare agregator de continut din lume, Google, va ceda o parte din venituri catre publisherii pe care ii agrega, si cu al caror continut reuseste sa faca bani din reclame.

Poate nu acum, poate nu cu News Corp/Murdoch, sau chiar, poate nu Google, insa asta va fi viitorul relatiei search-publisheri.

1 Comment »

  1. Aici e un subiect mult mai interesant de discutie. Personal… doar personal, ca geek si ca pasionat de online, cred ca WSJ va pierde pariul daca iese din motoarele de cautare. Probabil Microsoft sunt gata sa sara cu banii pentru ca Bing sa aiba exclusivitati, dar Bing nu va schimba nimic, sunt mult prea mici inca.
    Proprietarii de site-uri s-au luptat ani de zile, unuii zeci de ani, sa fie indexati mai bine, sa apara mai sus in Google si asa mai departe. Oricum WSJ ramane un caz special, pentru ca traiesc din abonamente, nu din publicitate online.
    Dar ramane de vazut cat va supravietui modelul.

    Eu cred intr-un Internet bazat pe content – sharing, partial daca nu total. Si in niciun caz nu consider asta furt de continut si alte idei de tip Murdoch. Inteleg bine ce vrea el sa faca, sa-si vanda mai scump continutul, sa scoata mai multi bani.
    Dar va veni momentul cand va ajunge la un prag si va trebui sa redevina mass-oriented, sa revina in motoare de cautare.

    Comment by Dan — December 3, 2009 @ 8:17 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu