post Motivele conectarii cu o companie pe retelele sociale

January 13th, 2010

Insemnare despre: advertising,business,social media — clickio @ 9:14 am

Adesea Intotdeauna sondajele ne raspund fix la ceea ce le intrebam fara sa ne spuna neaparat intregul adevar. Ca-n Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, pentru a avea un raspuns bun, trebuie sa pui o intrebare buna.

Graficul de mai jos (provenit dintr-un sondaj derulat de Marketing Sherpa in US in decembrie pe un esantion de 1314 utilizatori) arata ca motivele pentru care un utilizator obisnuit ar adauga o companie sau ar urmari-o pe o retea sociala ar fi in principal unul mercenar, mercantil, de vanare a promotiilor, reducerilor si unul de informare despre produsele/serviciile companiei (aproape 2 treimi au votat cu cele doua, la diferenta mica intre ele, insa in favoarea celui mercantil), iar o treime ar fi interesati sa fie distrati de compania respectiva, sau cauta divertisment in aceasta relatie.

Marketing Sherpa Chart: why friend/follow companies

Insa exista doua probleme cu aceste date: in primul rand ele analizeaza doar cateva practici deja existente in activitatile companiilor care folosesc canale de social media pentru comunicare, fara sa le ofere posibilitatea sa spuna ei direct din ce alte motive incep o relatie cu o companie pe o retea sociala, si oricum ar exista riscul ca nici ei sa nu stie exact in acest moment, si/sau sa raspunda tot din ceea ce au vazut ca fac anumite companii pe care le urmaresc sau pe care le adauga in lista de prieteni virtuali pe retele sociale.

Nu sunt convins de mercenariatul utilizatorului obisnuit. Cred ca e cea mai mare problema a acestui studiu/grafic, pentru ca lasa impresia ca asta e drumul care trebuie urmat. Suntem atat de devreme in folosirea acestor canale, si ca utilizatori si ca marketeri, incat avem multe elemente cu care putem inlocui promotiile, reducerile, si mercenariatul care rezulta din ele, pe care poate inca nu le-am explorat.

Nu cred ca mercenariatul poate duce la loialitate. Poate, in cel mai bun caz, sa iti aduca pentru foarte scurt timp oferta in marea licitatie pentru atentia utilizatorilor mercenari, daca e la nivelul ofertelor “din piata” sau peste. Insa, apoi, in momentul in care ai disparut, ai disparut. In plus, mercenariatul nu creeaza valoare pentru nimeni, nici pentru utilizatorul mercenar, nici pentru companii, nici pentru toti ceilalti care ii urmaresc.

Iar prezenta in social media trebuie, dimpotriva, sa creeze valoare pentru toti acestia.

O alta nuanta a graficului e ca incearca sa arate diferentele intre preferintele a doua categorii speciale de utilizatori fata de esantionul general: daily users si max connectors (cei care au peste 500 de prieteni, heavy users ai retelelor sociale).

Acesti heavy users ai retelelor sociale sunt mai putin mercantili/mercenari (procentul celor care vaneaza promotii in relatia cu o companie pe retele sociale este cu o treime sub medie) si se hranesc cu informatii despre compania respectiva, ba chiar au un interes deosebit in cultura companiei, in politicile ei de responsabilitate (fata de mediu sau fata de angajati, de ex).

Ei bine, acest grup de utilizatori merita o atentie deosebita pe toate retelele sociale si in majoritatea campaniilor pe care le derulati. Ei pot fi excelenti ambasadori de brand, daca sunt integrati in campanii care se potrivesc. Prin amprenta pe care o au pe fiecare retea sociala au o audienta mai mare decat altii atunci cand transmit un mesaj, si de la un anumit nivel in sus ii putem numi si influentatori.

Poate in ei sta speranta scaparii de mercenariat.

‘Nuff said, back to work. N’joy da graph!

8 Comments »

  1. Acesti heavy users ai retelelor sociale, cum ii numesti, sunt early adopters.
    Si de multe ori total atipici in ce priveste relatia lor cu brandurile, poate tocmai datorita faptului ca incearca in permanenta produse noi.
    Nu neg ca ei pot fi influentatori. Insa depinde foarte mult de strategia de marketing, daca ea exista :)

    Iar la noi inca nu sunt destui influentatori nisati, care sa aiba la randul lor o comunitate interesata in spate. Cand ai un target anume vizat, atunci se pot obtine si rezultate masurabile. Depinde si de mecanism totusi: promotiile, discounturile speciale sunt metode prin care poti determina un potential client sa incerce ce ai de oferit.

    Ideea mea este ca nu trebuie sa privim dorinta clientului de a obtine dealuri ca pe ceva rau. Ea nu va disparea niciodata.
    Poate chiar se va amplifica atunci cand va lua amploare mobile-commerce-ul si vom vedea foarte mult mobile couponing. Iti treci display-ul telefonului cu codul de discount printr-un scaner la casa de marcat si obtii instant reducerea pe care ai primit-o de la brandul tau preferat prin mms. Iti dai seama ce satisfactie poti incerca? :)

    Comment by Daniel ION — January 13, 2010 @ 2:39 pm

  2. Salut, Daniel.

    Eu cred ca sunt suficienti influentatori si la noi. Evident, peste un an unii vor fi mult mai mari, si numarul lor va creste.

    Nu am nimic impotriva cupoanelor, promotiilor, ofertelor si reducerilor, insa cred ca relatia dintre client si furnizor+brand ar trebui sa fie mai complexa, pentru a aduce mai multe avantaje ambelor parti. (tii minte clipul “The breakup”?:) )

    Comment by clickio — January 14, 2010 @ 10:31 am

  3. Salut, Ionut!

    “Mercenar” este un cuvant urat in contextul acesta. Eu sunt convinsa ca lucrurile stau fix pe dos.

    Simpla dorinta de a te conecta cu un brand arata un nivel crescut de interes fata de brand-ul respectiv. N-o sa ma “imprietenesc” niciodata pe Facebook cu un brand pe care il disconsider, doar in ipoteza ca, la un moment dat, imi va da 10% discount sau inca un produs care nu-mi place gratis, sau ca sa aflu intr-o zi ca daca voi cumpara 3 produse neplacute, pot castiga ceva! Nu asa stau lucrurile. Ma imprietenesc cu brand-urile care imi plac, ca sa aflu despre ele lucruri care ma intereseaza.

    Daca brand-ul respectiv si-a facut cont pe facebook, inseamna ca vrea sa-si creeze o comunitate de fani. Iar daca obtine fani, trebuie sa le mentina interesul: cu oferte, cu stiri despre cele mai noi lansari, cu intrebari despre cum si-ar putea imbunatati produsele/ serviciile, cu sfaturi utile din domeniul in care activeaza (ex.: retete, indrumari de utilizare) s.a.m.d. Asa, da, am avea o relatie complexa. Are ocazia sa obtina de la mine feedback sincer pentru actiunile lui. Mai repede si mai detaliat poate decat la focus-grupurile care il costa bani grei. Nu-i firesc sa ne asteptam sa fim recompensati?

    Altfel, de ce si-ar face cont pe Facebook? Doar pentru ca e “trendy”? Doar ca sa-si numere lunar fanii si sa-i treaca intr-un catastif, ca sa raporteze “succese” la regiune?

    Prea des aud consideratii care opereaza cu argumente de media un subiect care tine de PR si DM. Nu cantitatea de “prieteni” din reteaua ta conteaza, ci calitatea ta de fan. Daca brand-ul respectiv face ceva interesant pentru tine, vei scrie un post despre asta, iar prietenii tai vor fi interesati. Daca ai doar o retea mare de “prieteni” (nu-mi spune mie ca daca ai 300 de contacte, toti sunt interesati de ceea ce ti se intampla tie in fiecare zi!) si brand-ul nu face nimic pentru tine, ce ai de spus interesant?

    In schimb, daca brand managerul va apela la aceia care au reteaua de “prieteni” cat mai mare, de-abia atunci vom vorbi despre “mercenari”. Adica despre oameni care nu-l urmeaza din convingere, ci pentru avantaje materiale.

    PS: Stiu oamenii de ce nu-i intereseaza sa afle ce “mission & vision” are compania X sau Y. Nu-mi amintesc sa fi vazut vreodata ceva de genul asta care sa nu sune a limba de lemn si/sau sa nu fie un bla-bla aiuristic. Si nici download-abilele sau jucariile fun nu-i intereseaza. Stim sa ne gasim lucrurile amuzante si singuri, multumim frumos.

    Comment by Infopromotii — February 1, 2010 @ 1:46 pm

  4. Salut,

    Merci de comentariu. Am sa-l supun unei discutii separate, in cadrul unui nou articol.

    Comment by clickio — February 1, 2010 @ 2:48 pm

  5. Bun (hai ca deja devin fanul tau). Atingi aici o problema foarte actuala de-a mea, un client nu prea vrea sa mergem pe potecile care teoretic functioneaza la noi si mi-a pus un vedere o interactiune pe Facebook.
    M-as apuca acum sa explic care au fost argumentele si contra-argumentele discutiei din propriul cap, insa… ma introduc in discutie pentru a intreba…

    Tu spui ca mercantilismul este singurul motor care-i face pe utilizatori sa-si adauge ca prieten un brand.
    100% de acord cu tine. Un discount, o promotie, o… duda/maslina care iti face viata frumoasa.

    Insa ar mai exista si alte motive?
    Iti spun sincer, nu cred in dorinta de informare a omului in directia asta. Cred ca marea majoritate a celor de pe FB nu dau doua prune putrezite pe informatiile despre noile produse, despre strategie si dezvoltare.
    In cel mai bun caz sunt interesati cei care au o inclinatie tehnica sau cei care se dau in vant sa fie informati primii (si pentru a informa mai departe).

    Atingi la un moment dat o chestie la care ma gandisem si eu, partea cu interesul pentru ecologie al brandului… asta se aplica celor interesati si inclinati sa sustina o eventuala campanie, sau a celor eco-entuziasti.

    Asadar, inafara de mercantilismul de care bine zici, ce alt motiv ar avea un individ pentru a urmari id-ul unui brand pe FB?

    [stiu, probabil am venit cu sacul gol, sperand ca-l umplu, dar ma gandesc la treaba asta de cateva zile si mi se repeta aceleasi intrebari, cu aceleasi raspunsuri]

    Comment by cabral — February 2, 2010 @ 3:05 am

  6. Salut, Cabral.

    Eu zic, dimpotriva, ca nu e singurul. Intr-adevar, sondajul asta arata ca in acest moment utilizatorii sunt atrasi de asta, dar si pentru ca in mare parte doar asta li se ofera. E similar cu cercul vicios de la tv, cu preferintele telespectatorilor vs ce au in grila.

    Cred ca ar putea fi interesati si de altceva, de utilitate si/sau divertisment, mai exact, in masuri variabile, in functie de intregul context Daca reusesti sa produci asta pe internet, iti poti atrage fani, si cred ca astia vor fi mai loiali decat cei adus cu masline.

    Eu nu exclud maslinele, doar incercam sa subliniez efectul unei exagerari in a le folosi, adica un mercenariat agresiv din partea utilizatorului, care nu prea adauga valoare brandului si prezentelor sale. De exemplu, ultimul meu cosmar pe tema asta: au aparut si la noi site-uri “de concursuri”, unde utilizatorii se ajuta intre ei ca sa castige diverse concursuri, si “participanti frecventi la concursuri”, ca in celelalte medii.

    Mai e ceva: eu apreciez in social media interactiunile concrete in defavoarea declaratiilor de intentie: adica raspunsuri, conversatii, si nu doar “followeri”. Cred ca o audienta interesata de un anumit continut pe care il poti produce iti genereaza mai multe interactiuni decat o audienta care vrea sa castige premii. Si prin interactiuni nu inteleg neaparat “repeta ce-am spus eu si castigi un macbook”.

    Dar sa continuam la o bere, zic, iti dau eu un semn.

    Comment by clickio — February 2, 2010 @ 7:44 am

  7. [...] La articolul de aici, un utilizator a lasat urmatorul comentariu, pe care vi-l las sa-l studiati in intregime, si apoi sa-l comentati. Va mai recomand si dialogul dintre mine si Cabral pe acelasi subiect, in comentariile aceluiasi articol. Cred ca se infiripa ceva, si pe marginea subiectului, si pe marginea unui nou mod de a discuta un subiect pe un blog, am ceva in minte despre asta. Dar cititi  si spuneti-va parerea. “Simpla dorinta de a te conecta cu un brand arata un nivel crescut de interes fata de brand-ul respectiv. N-o sa ma “imprietenesc” niciodata pe Facebook cu un brand pe care il disconsider, doar in ipoteza ca, la un moment dat, imi va da 10% discount sau inca un produs care nu-mi place gratis, sau ca sa aflu intr-o zi ca daca voi cumpara 3 produse neplacute, pot castiga ceva! Nu asa stau lucrurile. Ma imprietenesc cu brand-urile care imi plac, ca sa aflu despre ele lucruri care ma intereseaza. [...]

    Pingback by Perspectiva diferita la motivele conectarii cu un brand pe retelele sociale | Ionut Oprea — February 2, 2010 @ 8:13 am

  8. Salut Ionut.

    Tu spui eu apreciez in social media interactiunile concrete in defavoarea declaratiilor de intentie: adica raspunsuri, conversatii, si nu doar “followeri””.

    Pai… explica-le asta si lor. Nu inteleg de ce departamentele de marketing inteleg ca a avea un numar mare de followeri inseamna ceva. Pentru ca eu suspectez asta “ma pun la rand, poate pica ceva”. Nu inseamna nici brand-awareness, nici fidelitate, nici macar sporirea interesului pentru un anumit produs.
    E ca si cum ai avea curtea plina de prieteni veniti la un gratar si… nu i-ai pune la treaba!
    Caci astfel se uita scopul.

    Si mai mult, companiile inteleg ca a avea followeri, si a-i bombarda cu fel-de-fel de comunicate de presa in limba de lemn a marketingului facut din topor inseamna un castig.

    “Brandul X a reusit in anul trecut o crestere a ponderii pe piata de 12%, in contextul crizei…..”.
    Pe cine intereseaza asta?! A, ca poate in parte inseamna pentru individ ca mai multi au preferat sa cumpere brandul X si nu brandul Y, direct concurente… si ca asta e o garantie a calitatii poate fi un argument, insa prea palid si nebronzat in comparatie cu feed-back-ul si rezultatele unei interactiuni concrete si animate cu acei followeri.

    M-am uitat pe cateva campanii de-afara… idei simple puse in valoare cum trebuie sporesc promovarea pe FB atat de usor, si cu sume atat de mici, incat te gandesti de ce nu dau “marketingii” macar un search, sa vada cum s-a facut la case mai mari.

    Pana atunci insa vor avea un numar de followeri, o parte atrasi de mercantilism, o parte… uituci care inca n-au apucat sa dea “cancel” la prietenie…

    Comment by cabral — February 2, 2010 @ 11:02 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu