post Ne vaicarim pe blog sau facem ceva mai interesant?

February 18th, 2010

Insemnare despre: blogging — clickio @ 10:27 am

Cine lanseaza verdicte antropologice ar putea spune ca suntem o natiune de babe care se vaicaresc. Si nici pe bloguri nu gasim altceva. “Cititoruleeeeeee, uite ce mi-a facut compania aiaaaaaaa” e o atitudine frecventa pe blogurile romanesti, in comentariile la articole pe alte site-uri, samd.

Eu cred ca putem mai mult. Si am sa demonstrez asta, printr-un exemplu foarte recent.

Din experienta mea de peste 7 ani de zburat cu companii low-cost, timp in care am pierdut avioane, am avut curse anulate, am platit averi pentru bagaje supra-incarcate, am invatat ca toate posibilele probleme ale unui astfel de zbor pot fi rezolvate daca te pregatesti inainte. Si am mai invatat ca toti cei care zboara pentru prima data cu low-cost se lovesc frontal de majoritatea problemelor posibile, unii chiar si data urmatoare se lovesc de aceleasi probleme sau de altele, si tot asa pana invata sa se pregateasca(dupa care zborurile low-cost pot fi aproape perfecte).

Cel mai recent articol pe tema asta este scris de Cristi Serb, care s-a inscris pe traseul de mai sus, insa e doar la inceput, asa ca a inceput sa se vaicareasca intr-un articol pe tema problemelor pe care le-a avut cu unul din primele lui zboruri low-cost.

Este o reactie naturala. Cred ca si eu, acum vreo 7 ani, la prima intarziere de peste 6 ore a unui avion, aveam aceiasi nervi, fata de compania aeriana respectiva (nici nu-i mai tin minte numele) cat si fata de aeroport (am fost izolati 6 ore in zona de dupa frontiera :D a aeroportului Baneasa, in vremea cand nu avea bar si nici loc de fumat si inca fumam). Diferenta e ca eu nu mi i-am varsat pe blog.

E o reactie normala sa fii frustrat cand ai o problema. Insa e usor degradant sa te transformi intr-un Nea Vaicareala, care se plange de toate lucrurile care-l deranjeaza. Nu pretind ca totul e perfect, sau ca ar trebui ceva ascuns sub pres, Doamne fereste!

Insa cred ca un blogger adevarat poate face mai mult. In loc sa creeze un loc de dat cu capul, si sa adune vaicarelile altora la ale sale, ar putea scrie un articol constructiv. In loc sa scrie “Vai ce de rahat e compania X” ar putea scrie “A mai avut cineva problema asta cu compania X? Cum s-a rezolvat?”  O astfel de abordare invita la dialog, creeaza un mediu igienic pentru o discutie normala, in care companiile pot participa, problema are sanse mai mari sa fie rezolvata, cititorii pot gasi mai multa utilitate, si bloggerul are mai mari sanse de a genera astfel de dialoguri si pe viitor.

Ca sa continuam exemplul, Cristi ar fi putut scrie pe tema: Cum sa eviti problemele zborurilor low-cost. Pentru completarea exemplului, promit sa scriu personal un articol pe maibun.ro pe tema asta. La mine, ar fi si momentul, dupa atatea experiente.

Ar fi fost mult mai utila o astfel de abordare pentru  un cititor de bloguri (si da, pe Cristi il citesc suficienti, daca te uiti cate comentarii a avut acel articol), ar putea pleca de la aceleasi probleme, insa le-ar putea gasi solutii, ar transforma intreaga experienta intr-un articol util, din care cu totii ar fi avut de invatat, nu doar de dat cu vaicareala, si n-ar mai fi fost doar un flame despre low-cost, ci un articol in care toti cei care ar fi comentat si-ar fi adus aportul la un ghid complet de folosire a zborurilor low-cost pentru a avea cat mai putine probleme. Poate nu chiar un ghid complet, insa ceva mai apropiat de asta decat o vaicareala.

Cred ca asta e una din directiile importante care poate ridica  blogosfera cu mult deasupra altor medii online care acumuleaza vaicareli. De vaicareli te plictisesti repede, uneori nici nu sunt amuzante, si prin vaicareli nu aduci nici o urma de valoare pentru nimeni.

In plus, toate companiile au, cateodata probleme. Cu totii gresim. Nimeni nu e sfant. Acum ca suntem cu totii de acord, ce facem cu asta? Nu e mai normal sa oferi putin respect, pentru a primi la randul tau respect? Nu e normal sa admiti ca desi tu ai o anumita problema cu compania X, ea nu e “de rahat” si cei cateva zeci, sute, mii poate de angajati nu sunt cu totii “de rahat”?  Nu e cazul articolului lui Cristi aici, insa e o atitudine care transpira pe alte bloguri, iar pe unele e chiar pe fata.

Hai sa nu ne mai vaicarim, sa criticam constructiv, si va garantez ca asta va creste calitatea multor bloguri. Si dati mai departe articolul asta oricui care se apuca de blogging, pentru ca am observat asta si la cei care scriu primele articole. Si isi dau cu stangul in dreptul inainte de a incepe.

17 Comments »

  1. vaicareala, spre deosebire de murdarire, nu e buna! bloggerii care practica sportul asta (si atat) presupun ca se asteapta ca respectiva companie pe care o critica sa se infricoseze de reclama proasta pe care i-o fac ei pe blog si sa-si schimbe comportamentul. not gonna happen.
    dar sunt situatii in care n-ai cu ce chestie constructiva sa vii. petreanu scria mai deunazi despre cum stai ca prostul la coada la posta. eu am stat 30 de minute sa se dumireasca lucratoarele cum se face o rovinieta. ce sa scriu constructiv – cum sa joci farmiville in timp ce astepti la ghiseu? :)

    Comment by writeman — February 18, 2010 @ 10:37 am

  2. Exact. Not gonna happen. In cel mai bun caz, primesti un raspuns sec, de la PR, care inchide subiectul.

    Si normal, ai dreptate,sunt si exceptii de la regula asta, nu tot timpul poti scrie ceva constructiv, insa e bine sa ai asta in minte oricand critici pe blog companii care, daca primesc feedback-ul potrivit, si ajunge unde trebuie, poate il pot lua in calcul si schimba ceva.

    Probabil va mai dura un pic, insa sunt convins ca va fi din ce in ce mai clar ca simpla expunere a unei probleme sau mai rau, marirea ei prin ironii si un stil zeflemitor, nu construieste nimic.

    Comment by clickio — February 18, 2010 @ 10:48 am

  3. Mi-a placut mult articolul si cred ca ai dreptate. De multe ori si eu am mers pe ruta vaicarelii in loc de a gasi ceva util care ar putea ajuta pe altcineva in aceeasi situatie.

    @writeman: mama mi-a zis ca daca n-am ceva bun de zis despre cineva, mai bine tac. probabil ca si pe blog ar merita sa gasim alt subiect pentru o a evita o vaicareala.

    Comment by taktu — February 18, 2010 @ 10:52 am

  4. Buna ideea! Hai sa transformam blogosfera in PR-izda pentru companii ale caror manageri n-au alta treaba decat sa frece menta in jeguri pe Dorobanti. De fapt la cat de inteligenti suntem am putea chiar sa le oferim consultanta gratis in managementul afacerilor si imbunatatirea relatiilor cu clientii…

    Comment by Dr.A — February 18, 2010 @ 10:54 am

  5. @Dr.A: abordarea constructiva e in ajutorul cititorilor mai mult decat in ajutorul companiilor, in primul rand.

    In al doilea rand, generalizarea pe care o faci este complet aiurea, si este fix genul de declaratie iresponsabila pe care o poate face un blogger, sau oricine scrie ceva pe internet. Orice companie si orice manager s-ar putea simti atins de generalizarea asta nedreapta pe care o faci.

    In al treilea rand, mitul asta cu “consultanta gratis” e atat de depasit, incat denota o supra-evaluare a propriilor capacitati, pentru oricine il foloseste.

    Consultanta e atunci cand cineva te plateste in acest moment pe tine pentru a face, a povesti sau a prezenta fix asta, in rest sunt doar vorbe, care pot fi sau nu utile, pentru cineva sau pentru mai multi, in pestera infinita numita internet. Insa nu sunt “consultanta”.

    In cazul de fata, repet, era vorba de sfaturi pentru cititori in primul rand, si nu pentru companii. Companiile au specialisti, au consultanti pentru asta, buni, prosti, nu conteaza, oricum ar trebui sa fie si ar putea fi mai specializati pe domeniul lor decat cineva care scrie pe un blog.

    Comment by clickio — February 18, 2010 @ 11:40 am

  6. Ideea unui manual despre zborurile low-cost e foarte buna. Daca exista asa ceva poate eu nu mai alegeam astfel de zbor.

    Avantaje:
    -cumperi bilet ieftin.

    Dezavantaje:
    - e fara loc(cu loc trebuie sa platesti in plus)
    - e fara bagaje de cala(platesti taxa dac vrei)
    - e fara mancare/cafea/apa(platesti daca vrei)
    - avionul e la capatul pistei. Ajungi doar cu autobuzul
    - acceptarea la check-in se face astfel:
    – copii+parinti
    – femei gravide
    – oameni bolnavi
    – batrani
    – astia cu coate ascutite si tari in gura.
    – la sfarsit cei ca mine care au doar o nevasta si nici un plod sau boala.

    Problema este ca ultimii, ajunsi in avion, nu mai gasesc locuri decat langa buda, pe aripa sau spre centru-restul deja sunt ocupate. Loc de bagaje deasupra nu mai exista-pentru ca a fost ocupat tacticos de ceilalti.

    Comparatia exacta este low-cost=autobuz zburator.

    Nici eu n-am scris despre asta pe blog…dar spune tu ce as fi putut sa scriu de bine?

    PS: Daca stiam aceste lucruri inainte, sigur nu-mi mai luam bilet low-cost.

    Comment by Law — February 18, 2010 @ 11:42 am

  7. [...] gratuita”. Consultanta, ca sa o definim atipic, insa relevant pentru discutia asta, este, asa cum ii explicam si celui mai recent din cei care ridicau steagul “consultantei gratuite” este: atunci cand cineva(o companie sau o persoana) te plateste in acest moment pe tine [...]

    Pingback by Mitul consultantei gratuite | Ionut Oprea — February 18, 2010 @ 11:46 am

  8. asta cu scrisul unui articol pe maibun e epica

    Comment by Arhi — February 18, 2010 @ 11:52 am

  9. @Law:

    1. Tu chiar vrei mancare de avion?
    2. De obicei apa e gratuita, ca peste tot in orice restaurant de bun simt.
    3. NU vad asa o mare problema sa mergi cu autobuzul la capatul pistei :) E vb de cateva minute.
    4. Astia cu coate ascutite sunt co-nationalii nostri, ei sunt problema. In rest, si eu as lasa batranii, oamenii bolnavi si femeile insarcinate sa se urce primii, come on!
    5. La unele companii iti poti lua si locuri, la altele nu.

    sigur, exista si zboruri de 3 ori mai scumpe, dar sa nu crezi cumva ca acolo aceste probleme vor disparea :)

    Crede-ma, dupa 7 ani de zburat cu ambele tipuri de companii, renteaza mai mult sa zbori low-cost.

    Comment by clickio — February 18, 2010 @ 11:53 am

  10. @clickio: La mine dupa 4 ani de zburat aleg in continuare companiile mari(cateodata prin si oferte!)

    Nu e o pata neagra aruncata de mine catre companiile low-cost, ci doar faptul ca e bine sa stii aceste lucruri inainte de a cumpara un bilet, adica sa fi informat pentru a putea face alegerea corecta.

    Apropo la oferta de 20 E bilet, plus 70E taxe, la low cost se plateste bagaj 10E, taxa de x% administrare plata, taxa de x% plata cu card, cu toate astea am ajuns in final sa dau vreo 75% din valoarea unui bilet normal.
    LA compania respectiva(una dintre cele mai mari), apa/cafea/ceai – 3 E(aproape gratis). Iar paharul de apa ti-l turna dintr-un pet de 2 litri!

    PS: de gustibus…fiecare alege ce doreste. Dar informarea trebuie facuta in ambele sensuri. Tocmai de aia sunt de acord cu un fel de manual de help(cu bune si rele)

    Si iti dai seama ca n-am vorbit de caractere/mirosuri/comportament ale conationalilor nostri. :) )

    Comment by Law — February 18, 2010 @ 12:16 pm

  11. De zburat pana acum m-am dat doar cu “mari”, DAR…

    Tinand cont de evolutia pietei transporturilor aero, si de cheltuielile – in continua crestere – aferente operarii unei linii aeriene… sa spunem ca prefer sa zbor cu companiile mari, care au piloti pregatiti si “utilizati” mai bine. Daca iese un TIR in decor datorita oboselii soferului (fara implicarea altor persoane) – e ok, e niste marfa, asigurari, alea-alea. Dar daca iese in decor un avion din cauza oboselii / neatentiei pilotilor, e o cu totul alta poveste. Atat timp cat imi pun viata (si nu doar pe a mea, ci si pe a celor dragi) in mainile unor oameni, prefer sa stiu ca ma pot baza pe ei.

    Sigur, asta nu inseamna ca nu exista oameni care gresesc si in companiile mari. Exemple sunt, din pacate destul de dese. Si, evident, nu evorba doar de pilot ci si de personalul tehnic de intretinere. Companiile low cost au un buget de intretinere pe masura, ceea ce se poate regasi oricand in finalul unui zbor. Si prefer sa dau in plus decat sa joc ruleta ruseasca.

    Comment by Ave — February 18, 2010 @ 1:38 pm

  12. pai daca bloggerii se plang si se vaicaresc intruna, ce asteptari sa mai am de la forumistii mei de pe bestjobs? :D

    PS: zbor numai cu lowcost (unde se poate) si sunt f multumit; Paris dus-intors ma costa intre 25 si 70 eur (all in!) si merg destul de des…

    Comment by Stefan Murgeanu — February 18, 2010 @ 1:59 pm

  13. Ave, e nitel conspirationist ce spui. Eu cred ca sunt totusi niste limite in ceea ce pot reduce pentru a face biletul low-cost, si cred ca pregatirea pilotilor nu se numara printre reducerile astea.

    Dar am sa cer de la cineva care lucreaza la o companie aeriana detalii pe tema asta, sa fim siguri.

    Comment by clickio — February 18, 2010 @ 2:08 pm

  14. @clickio

    Ceea ce tu numesti indeobste “probleme pentru calatori” sunt de fapt principala sursa de venit sau modelul de business pentru companiile “low cost”. Incercarea de a “rezolva” aceste probleme nu poate conduce decat la inventarea unora noi. In principiu asemenea companii ar fi inventat ele insele de mult un asemenea ghid daca ar fi fost in interesul lor. Nu e.

    in consecinta comentariul meu era ironic. Ca sa fiu franc, bloggeri romani (sau de aiurea) nu sunt nici pe departe atat de competenti incat sa poata rezolva ceva (desi le place sa creada contrariul). Un text patetic e mult mai la indemana decat un studiu serios. Si in general mai eficient pentru ca doare la credibilitate.

    Presa/bloggerii de calitate vand spatiu de reclama nu bunavointa. Restul e mai mult centura.

    Comment by Dr.A — February 18, 2010 @ 3:50 pm

  15. Dr.A: eu nici n-am incercat sa le rezolv problemele, si nici n-o sa fac asta, doar o sa incerc sa le fac mai usor experienta cu low-costul celor care il folosesc pentru primele dati.Sper sa reusesc si sa fie mai clara in articolul de pe maibun.ro intentia mea.

    Si mai mult, eu cred ca e in interesul companiilor ca din 10 oameni frustrati poate 1-2-3-5 sa nu mai aiba problemele obisnuite ale zborurilor respective.Deci o sa prinda bine ghidul :)

    Iar unii din bloggerii romani, actuali sau viitori, sper sa fi prins ideea si sa incerce si altfel de blogging. Unora chiar le va iesi foarte bine.

    Comment by clickio — February 18, 2010 @ 4:03 pm

  16. E cel putin ignorant din partea cuiva sa-si contureze o parere dupa prima experienta (fie ea si urata).
    Nu poti nega ca unii au o placere ascunsa in a astepta ca ceva sa mearga prost doar pentru a putea scrie/discuta despre acea intamplare.
    E ca si cum ai vorbi despre femei, dar tu de-abia ti-ai inceput viata sexuala. Cred ca e vorba si de entuziasm in aceste situatii. :)

    Comment by NeverEnding — February 19, 2010 @ 12:29 am

  17. spor!

    Comment by Dr.A — February 19, 2010 @ 2:12 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu