post Tinerii de azi si profesorii lor “varza”- vina celui interesat

February 19th, 2010

Insemnare despre: romania perfectibila — clickio @ 8:25 am

Discutie pur teoretica: Daca tu ma platesti sa iti explic ceva, si nu intelegi, e raspunderea ta sa ma intrebi, sa ma pui la zid, sa ma bati la cap, si raspunderea mea sa te fac sa intelegi pana la urma. Pentru ca eu sunt direct interesat sa imi iau banii, si pentru asta trebuie sa te fac sa intelegi. Iar tu esti direct interesat sa intelegi, si de aceea trebuie ma intrebi sau macar sa imi arati clar ca n-ai inteles. Vina e a celui direct interesat.

Aplicatie practica: Intotdeauna mi-au creat o senzatie nasoala tinerii, elevi sau studenti, care-si considera profesorii “prosti”, “varza”, cu o aroganta care depaseste multe limite: a normalului, a bunului simt, samd.

Nu cred ca exista persoane care sa fie implicate intr-un sistem de invatamant si de la care sa nu ai ceva de invatat. Sigur, lectiile/cursurile or fi plictisitoare, or spune lucruri pe care le-ai mai auzit, insa nimeni nu te opreste sa spui intrebari, sa intrebi mai multe, sa afli mai multe, sa aduci discutia in punctele care te intereseaza mai mult, si sa abordezi orice profesor, personal sau in timpul cursului cu idei personale, cu paranteze la ideile prezentate, cu aplicatii practice, etc. Evident, pentru asta ar cam trebui sa te pasioneze domeniul pe care ti l-ai ales, sa citesti permanent si sa incerci sa intelegi, sa iti antrenezi mereu modestia pentru a nu trage concluzii premature, si pentru a nu-ti construi teoriii desarte.

Esti, sau ar trebui sa fii, direct interesat sa inveti ceea ce consideri ca trebuie sa inveti (care se poate suprapune in proportie variabila peste ceea ce vrea oficial sa te invete fiecare profesor si a si incaput in curs). Si pentru asta trebuie sa pui intrebari, sa iei initiativa, sa ajustezi discutiile, samd. Abia dupa ce ai facut toate astea si au esuat toate, insa nu pentru ca nu ai reusit tu sa le pui bine in practica, ai putea spune ca un profesor nu te-a ajutat deloc sa inveti ceea ce-ti doreai.Vina e a celui direct interesat. In cazul asta, vina e a celui direct interesat sa invete.

Insa nu, toata lumea vrea sa fie desteapta si specializata fara cel mai mic efort, daca un profesor nu livreaza imediat fix ceea ce trebuie, e automat “varza”, “nu e vina mea ca nu fac nimic, e vina statului ca nu ma ajuta”si uite de aia “Romania e o tara de rahat” etc etc etc, uita-te pe fereastra sau  pe Google. Noua modestie e aroganta.

34 Comments »

  1. eh si daca observi dintr-o discutie cu profesorul (chiar la primul moment in care ai pus o intrebare, sau ai descoperit o contradictie in discursul universitar) ca n-ai cu cine… ce faci? :)

    in rest, tot ce ai zis e foarte corect… problema e ca beneficiarii nici nu-si mai pun problema in ceea ce priveste vina “eh, ce sa inveti in romania? asa e sistemul nostru romanesc”.

    Comment by hoinaru — February 19, 2010 @ 8:34 am

  2. Nu e vorba nici de aroganta, nici de aere de superioritate. Sunt tipuri de profesori carora le-am cerut clarificari si au tinut-o tot pe a lor, iar din respect pentru statutul lor profesional nu mi-am permis sa continui sa-mi exprim nemultumirea. Spun acest lucru din perspectiva unei studente care chiar se straduieste si e interesata de a invata, constienta fiind ca am de invatat de la toti profesorii mei. Eu nu dau vina nici pe stat, nici pe sistem, si, daca nu ma crezi, te invit oricand la un anumit curs de-al meu de la master sa te convingi. Eu sustin ca interesul ar trebui sa fie si de partea studentului si de a profesorului, care trebuie sa faca si el un efort pentru a-si adecva cursul vremurilor si necesitatilor de informare.

    Comment by Andra — February 19, 2010 @ 8:48 am

  3. @hoinaru: Il abordezi altfel, altadata, pe alt subiect. Nu cred ca de fiecare data chiar “n-o sa ai cu cine”.

    @hoinaru @andra: din ce imi spuneti, nu vi se adreseaza direct articolul asta, niciunuia dintre voi, felicitari pentru asta.

    @andra: sunt de acord ca si profesorii trebuie sa se adapteze, si sprijin orice actiune pe tema asta, zi-mi ce am putea face si cum as putea sa te ajut.

    Aici in articolul de mai sus incercam doar sa le comunic celorlalti ceea ce voi deja ati inteles.

    Comment by clickio — February 19, 2010 @ 8:59 am

  4. Perfect de acord cu tine, dar sa stii ca exista intr-adevar si unii profesori de la care nu numai ca nu ai ce invata, dar nici macar nu au ce cauta in invatamant.

    Uite, eu am avut un profesor in anul II de facultate, care preda Calcul Numeric. Materia era ok, interesanta chiar, si am invatat unele lucruri la laborator, cu profa. La curs in schimb era teroare… am fost de vreo 2 ori insa cand am vazut ca omul ala ne facea dobitoci si ne injura din 2 in 2 minute si nu pierdea nici o ocazie de a ne umili, mi-am bagat piciorul in materia lui si am fost la laborator.

    La examen a fost si mai idiot. A venit dupa vreo 3-4 ore intarziere si a inceput sa ne verifice lucrarile si sa inceapa iar cu insultele, plus ca a dat dovada de un misoginism de cea mai joasa speta. Ne-a facut o colega sa planga (viitoarea sefa de promotie), si fata era foarte desteapta si finuta.

    E drept, de bine, de rau, de la proful asta puteai sa inveti cate ceva, daca erai dispus sa treci peste oceanul de jigniri (crede-ma ca nu exagerez deloc la faza asta), dar exista si cazuri in care nici macar partea cu invatatul nu e valabila.

    Recunosc, sunt exceptii destul de rare, dar exista din nefericire.

    In rest, repet, sunt perfect de acord cu tot ce ai spus.

    Comment by Cedik — February 19, 2010 @ 12:45 pm

  5. Uite un caz. Un prof nu vine niciodata la cursuri, care sunt tinute de asistentii lui. Dar la examen, fara sa-ti fi citit lucrarea ci doar rasfoind bibliografia, te intreaba de ce nu ai citat nu stiu ce carte importanta de-a lui. E deja tarziu sa pui intrebari cum ar fi “dar de ce n-ati venit la curs sa vorbim despre asta mai pe larg?!” e mai inteligent sa fii politicos ca sa iei o nota buna decat un inchizitor picat.
    Asta pentru ca multe scoli au ca obiectiv sa scoata pe banda “cretini cu diplome” nu absolventi cu competente.

    Comment by vecinadeblog — February 19, 2010 @ 12:46 pm

  6. @vecinadeblog: “Un prof nu vine niciodata la cursuri” este o situatie aparte, pe care si eu am patit-o. Clar, acolo e o problema care trebuie rezolvata cumva, si abia pe urma sa vezi ce poti invata.

    @cedik: corect, la noi exista si unii profesori, putini, dar exista, care se comporta de parca ar fi altceva. Asta e clar ca dauneaza invatarii, dar asa cum zici si tu, tot poti invata ceva.

    Comment by clickio — February 19, 2010 @ 1:37 pm

  7. De ce te minunezi ca toata lumea este de acord cu tine daca ai dreptate? Si la facultatea la care sunt eu exista “dinozauri” care mor pe post sau profesori cu cursuri depasite. Ce poti invata de la un profesor care iti preda marketing dupa un curs in care Romania nu a aderat inca la UE?

    Comment by Mihaela — February 19, 2010 @ 1:43 pm

  8. Cum e si normal, profii pleaca din start cu un set de asteptari de la studenti privind interesul lor fata de materie si fata de suiectul facultate in sine, iar setul asta de asteptari e format dupa cateva generatii bune trecute prin fata ochilor.
    Si da, din punctul asta de vedere nu e corect sa dai vina pe prof ca se adreseaza studentului mediu, ci sa te duci, ca student, la prof sa te ajute, presupunand ca mediocritatea nu te reprezinta si vrei mai mult.

    Pe de alta parte sunt si profi (de obicei aia tinerii)care se implica serios de tot in a ridica “asteptarile medii”. Si le iese bine de tot, dar cred ca tocmai asta face un prof sa fie cu adevarat bun.

    Comment by Ligia — February 19, 2010 @ 1:55 pm

  9. Ionut, multumesc foarte mult !

    Din cand in cand mai ‘predau’, tin mici cursuri pe anumite teme de dezvoltare personala, sa zic asa. Tot timpul imi faceam ‘procese de constiinta’ ca nu sunt suficient de bun, ca poate elevii nu inteleg din cauza ca nu stiu eu sa le explic bine – de asta nu mai revin la recapitulari.

    In NLP exista abordarea asta – e responsabilitatea ta sa-l faci pe celalalt sa inteleaga. Ce vina are un lemn ca nu arde daca focul nu e suficient de puternic ? Insa articolul tau ma elibereaza de ‘complexe’, sa zic asa, si imi deschide o perspectiva la care nu m-am gandit.

    Inca o data – multumesc.

    Comment by MS — February 19, 2010 @ 2:02 pm

  10. E o discuţie marcată de generalizări şi prejudecăţi, în principiu neconstructivă. Abia aştept momentul în care, în consiliul facultăţii, reprezentanţii studenţilor să vină pentru a cere un alt tip de bibliografie, mai complexă sau să se plîngă referitor la faptul că profesorul nu e la curent cu ultimele studii în domeniu. Din păcate, cerinţele lor ţin de micşorarea numărului de pagini de citit, comasarea orelor în două zile în mijlocul săptămînii etc.

    Pe de altă parte, mi-aş dori ca toţii colegii mei să sancţioneze plagiatul, să citească ce a mai apărut în domeniul lor (cumpărîndu-şi cărţi din salariu, evident), să discute cu alţi colegi pentru a gasi noi metode pedagogice, noi moduri de motivare a studenţilor.

    Studenţii din anul I mă provoacă prin lipsa de cultură generală, în primul rînd. Poate sunt absurd, dar eu tot cred că un student trebuie să ştie tabla înmulţirii, cîte continente are Terra, ce trusturi de presă există în RO, unde e muzeul Ermitaj, diferenţa dintre “loc” şi “locaţie” şi plasarea prefixelor potrivite la unele cuvinte din limba română. Dar poate sunt eu desuet şi insuficient de cool.

    Comment by George Hari Popescu — February 19, 2010 @ 2:39 pm

  11. Remuneratia genereaza responsabilitate. Invatacelul nu este platit sa invete pe cand invatatorul este platit sa ii invete pe altii. Cine este direct interesat este relativ intrucat prin statutul lor de minori se presupune ca elevii nu isi cunosc suficient de bine interesul.

    Faptul ca ai folosit cuvantul vina este o alegere nefericita.

    Ai ales sa vorbesti despre profesori si elevi fiecare cu neajunsurile lor dar nu ai tratat partea cea mai importanta si anume metoda si continutul. Poate ca acestea sunt o parte tot la fel de relevanta a problemei.

    Daca elevii ar fi cei direct interesati sa invete atunci nu ar mai fi necesara o forma de invatamnt organizat. Fata de acum 60 de ani informatia este liber disponibila, acum nu trebuie sa te lupti pentru a avea acces la informatie, indiferent de suport, este suficient sa vrei.

    Oricum este vorba de o discutie mult mai ampla.

    PS: da romania este o tara de rahat si locuitorii ei au adus-o in stadiul asta. Ma indoiesc puternic ca romanii se vor dezvata vreodata de la pomana/paine si circ.

    Comment by Z — February 19, 2010 @ 4:26 pm

  12. [...] câteva luni, despre școala românească, mai ales de la liceu în sus. El i-a spus articolului Tinerii de azi si profesorii lor “varza”- vina celui interesat și a subliniat următoarele [...]

    Pingback by Reactie si completare la – tinerii si profesorii ”varza” de azi | Titus Blog — February 19, 2010 @ 4:54 pm

  13. Cand iii traduci carti pentru cele 4000 de pagini ca sa-si ia gradu parca iti vine sa-i zici: ba ce prost e asta!

    Cand ii traduci articole pe care el le publica in reviste straine pentru grad, traduse de tine in nopti grele, parca iti vine sa-i zici ca e prost!

    Cand te duci la seminarii si cursuri si nu catadicseste sa faca cel putin o problema cu tine facand caterinca de tot ce misca in sala de curs sau seminar si incercand sa dea tot felul de exemple stupide care n-au legatura cu materia lui iti vine sa-i zici ca e prost.

    Sistemul de invatamant este o necunoscuta a societatii…degradarea societatii implica degradarea tuturor necunoscutelor ce o alcatuiesc.

    Noua modestie este aroganta pentru ca ne credem mieji desi nu suntem in tema.

    Comment by fanel — February 19, 2010 @ 5:48 pm

  14. Cu scuzele de rigoare, exista profesori nu cretini, ca este prea putin spus, extrem de cretini si de prosti, care isi iau titularizarea cu 3 si ajung sa predea prin intermediul PCR (pile, relatii, cunostinte) in liceele foarte bune din capitala.

    Nu voi nega ca sunt profesori model, de la care ai ce invata – am multe exemple, cursuri la care ma duceam cu placere, meditatii pe care abia asteptam sa le fac. Dar nu in asta conteaza.

    Profesorii de astazi nu mai sunt pregatiti, pentru ca nu mai au inclinatia spre o meserie de “catedra”. Salariul este mic, inadecvat nevoilor umane, efortul este prea mare (sa stapanesti un grup de 35 de animale este o arta) asa ca … nu vad pentru ce si-ar da un profesor.

    Plus ca eu nu vad de ce as avea respect pentru un profesor care nu stie materia pe care o preda.

    Comment by Ayra — February 19, 2010 @ 10:42 pm

  15. Din pacate profii care chiar sunt ”varza” scapa prea usor in articolul tau. Daca intrebi un om ceva si spune ”nu stiu” desi e ”direct interesat” sa stie (fiind ceva de baza din domeniul lui) nu e ok. Daca un om iti spune niste imbecilitati care contrazic orice carte citita/experienta practica din domeniu, ai tot dreptul sa nu-i acorzi atentie. Daca absentele respectivului profesor le depasesc pe cele ale elevilor insa cele din urma sunt sanctionate drastic, iar nu-i ok. Daca la asta adaugi si o atitudine despotica si o obsesie pentru un curs de o validitate chestionabila, ai obtinut un om ”direct interesat” de a impiedica evolutia normala.

    In plus, nu imi e clar cui te adresezi ca nivel. Un om care face un master de aprofundare, deci e ”direct interesat” de perfectionarea si slefuirea unor cunostinte, va avea niste asteptari indreptatite. Cand profesorul ii preda aceleasi notiuni introductive propovaduite de ani de zile si considerate ”lege”, apare iar o problema. Ce sa mai spunem de refuzul comunicarii.

    Comment by krossfire — February 19, 2010 @ 11:37 pm

  16. Am impresia ca te gandesti la EI ca la niste “maturi”. Adicatalea capabili sa se auto-evalueze?! Sunt capabili sa se auto-evalueze si pozitioneze?! (Frate-miu are 13 ani si nu stie ce e ala Jules Verne… eu citisem toata vechea colectie pana la 13 ani… so… differences.)

    Comment by mihai — February 20, 2010 @ 12:16 am

  17. In Romania modul de predare este in mare parte criptic. Profesorul roman preda prezentand formulele (pentru ingineri) si formele (pentru filologi). Cei din alte tari (Franta, Germania etc.) daca fac asta iti dau acasa un manual colorat american care iti explica ca la prost, pedagogic, ce el nu a putut in 2 ore la curs. La noi si manualele sunt la fel de criptice.
    Idealul ar fi ce face domnul asta: http://www.youtube.com/watch?v=XDhJ8lVGbl8&feature=PlayList&p=B5FC67E8C51B0278&index=0. Eu nu stiu daca esti filolog sau realist dar sa nu stii nimic despre mate si tot intelegi ceva din cursul omului asta care preda pentru niste minti mai luminate decat multi dintre noi si o face prin simplitatea exemplelor.
    Putini profesori in 5 ani de inginerie am vazut sa stie sa explice asa (ii numar pe degetele de la o mana). Nu pot explica asa nici dupa ce le-am spus verbal ca modul lor de exprimare este prea complex si nu ne ajuta sa intelegem materia in profunzimea ei.
    Daca adaugi la asta faptul ca la noi nu se dau teme saptamanal, subiectele sunt de reproducere si nu spre rezolvare, toata lumea, inclusiv profesorul, se asteapta sa invatam doar in sesiune, multe cursuri sunt pastrate pentru ca unii profesori sa-si pastreze locul de munca desi sunt depasite sau profesorul nu e un bun pedagog, ai 6-7-8 examene pe semestru cand in alte parti (vezi mai sus) nu faci fata la munca pentru 3…
    Noi ar trebui sa incepem sa invatam, sa incetam sa mai copiem, sa muncim acasa, ei ar trebui sa inceapa sa predea cu pasiune, sa se gandeasca ce avem noi nevoie sa auzim ca sa ii patrundem cursul, sa dea subiecte muncite acasa, nu titluri.

    Comment by Dana M — February 20, 2010 @ 1:09 am

  18. in mare, sunt de acord cu articolul tau. subscriu si la commentul DaneiM, de mai sus.

    dar am o singura intrebare: cand aveati 10-14 ani gandeati la fel? ia explica-i unui copilas ca e vina lui si ca el e cel direct interesat. daca e intelegator il va tine cca o saptamana, apoi va cadea din nou in gandire copilareasca, pt ca da, e copil! vrea cauntarstraic, nefese sau altele.

    Comment by vveninosu — February 20, 2010 @ 1:35 pm

  19. @Mihaela: marketingul nu a fost inventat ieri, si desi exista tactici noi, si trebuie sa existe un capitol permanent actualizat referitor la internet, eu nu vad un pacat maxim in a preda dupa un manual vechi, atata timp cat studentii pot ramane cu esentialul.

    Eu nu cred ca toti profesorii se pot adapta noilor vremuri in acelasi ritm cu elevii, insa asta e situatia, nu traim intr-o lume ideala.

    @Ligia: comentariul tau exprima esentialul articolului meu: “nu e corect sa dai vina pe prof ca se adreseaza studentului mediu, ci sa te duci, ca student, la prof sa te ajute, presupunand ca mediocritatea nu te reprezinta si vrei mai mult.”

    @George Hari Popescu: NU inteleg de ce consideri discutia asta “marcată de generalizări şi prejudecăţi, în principiu neconstructivă” cand, dimpotriva, iti fac un serviciu: am auzit niste studenti care se plangeau de “profesori varza” si le atrageam atentia ca e vina lor daca nu invata suficient de la ei.

    Sunt de acord ca invatamantul romanesc are multe probleme care nu pot fi cuprinse intr-un articol, si daca ai nevoie de sprijinul meu in actiuni care sa duca la rezolvarea unora, sa-mi zici.

    Problema studentilor e una de interes si de orientare. Ar trebui, poate, sa plecati de la situatia existenta si nu de la un ideal.

    Eu ma bazez pe tine, foarte serios, viitorul unei intregi industrii depinde la fel de mult de colegii tai ca si studentii pe care ii pregatiti :)

    @Z: Cum ii explicam si lui Hari: evident ca nu putem surprinde toate aspectele problemei intr-un singur articol.

    Nu sunt insa de acord ca “daca elevii ar fi cei direct interesati sa invete atunci nu ar mai fi necesara o forma de invatamnt organizat.” Forma de invatamant organizat e oferita de stat, pentru a asigura un nivel minim de pregatire pentru fiecare domeniu in parte.

    Clar, si noi suntem indirect interesati de calitatea pregatirii celor pe care urmeaza sa ii avem colegi, si organizam forme de invatamant alternativ, insa doar in completarea a ceea ce ar trebui sa invete ei si din scoala.

    Fanel, eu sunt in tema prin prisma masterului pe care l-am terminat in Bucuresti, si a celorlalte forme absolvite in Iasi. Adica stiu o parte din problemele astea la prima mana. In plus, discut adesea aici pe blog cu studenti de la comunicare, ca si in articolul de aici.

    Mi se pare util comentariul lui George Hari in perspectiva celor care i-au urmat: nici mie nu-mi plac generalizarile.

    @vveninosu: Eu pornisem de la cei care-si acuza profesorii, si le explicam ca ar trebui sa-si intoarca acuzele asupra lor. Nu ma refeream la ceilalti.

    Pe langa rezumatul Ligiei, cel mai mult mi-a placut urmatorul pasaj din comentariul Danei M:

    “Noi ar trebui sa incepem sa invatam, sa incetam sa mai copiem, sa muncim acasa, ei ar trebui sa inceapa sa predea cu pasiune, sa se gandeasca ce avem noi nevoie sa auzim ca sa ii patrundem cursul, sa dea subiecte muncite acasa, nu titluri.”

    Comment by clickio — February 20, 2010 @ 5:52 pm

  20. În mare sunt total de acord, chiar aşa este, eu fiind foarte interesată de ceea ce învăt am avut mereu parte de ajutor sau de sprijin dacă am avut nevoie şi dacă l-am cerut. Dar aşa cum spunea hoinaru.. odată tot dai şi de un profesor imposibil cu care nu poţi comunica. Nu l-aş cataloga drept “varză” pentru că până acum se pare că predă bine, dar tot am o mare dezamăgire că nu ne putem înţelege cu acel profesor şi nu putem comunica. Este vorba despre acel tip de om care are acum toate diplomele şi se uită la noi cu inferioritate. Din fericire.. este singurul profesor până acum de acest gen din facultatea mea. Şi sper sincer să fie şi ultimul. Materia predată este şi aşa urâtă şi grea, dar cu asemenea exemplare toţi o să ajungă să o deteste şi nu să o înveţe.

    Dar trecând peste acest caz izolat.. mă enervează la culme mulţi din colegii mei care în loc să se agite, stau şi freacă menta. Sunt genul de oameni veniţi până la facultate în plimbare. Ei nu pricep ca fiind la Limbi Străine trebuie să înveţi non stop, să te chinui cu exerciţii, să înveţi cuvinte, eventual să traduci mici texte. Nu.. astea lor li se par ciudăţenii. Cum? Să nu mearga ei la toate petrecerile şi toate barurile?

    Comment by Dianora — February 22, 2010 @ 9:00 am

  21. @Dianora, dezamagirile sunt o parte importanta din viata, important e cum reusesti sa treci peste fiecare si sa nu te impiedici de ele, ca-s multe, si n-are rost.

    Ce crezi tu am putea face pentru a-i aduce celor veniti in plimbare la facultate sa se plimbe macar inspre calea cea buna, daca nu chiar pe ea? Sustin orice proiect isi propune un astfel de obiectiv.

    Comment by clickio — February 22, 2010 @ 11:24 am

  22. toate bune si frumoase cum le prezinti tu. singura hiba e ca se aplica in cazul ideal. cazul in care profesorul nu e marlan si nu aplica raspunsul clasic: “cauta in manual”. si da, se intampla. des. la fel cum se intampla multe alte magarii.

    am zis-o mai demult: statul are interes sa produca prosti, iar profesorii au interes sa duduie industria pregatirilor. adaug la mijloc niste mieluti relativ tampitei (ca majoritatea sunt) si ai sistemul de invatamant romanesc.

    Comment by Marele Han — February 22, 2010 @ 11:40 am

  23. Or fi si profesori care te trimit la manual, insa nu cred ca se poate generaliza pornind doar de la ei. Cred ca mai sunt si multi care sunt interesati de domeniul pe care il predau.

    Si, da, industria pregatirilor tot pentru mediocri e, pentru cei care vor sa “ia note bune”. Cei care vor sa invete se descurca singuri, chiar si in cazul in care profesorul nu-i ajuta.

    Problema e sa nu tragi prematur concluzia ca asa e tara asta si ca nu poti face nimic altfel. Complet gresita.

    Comment by clickio — February 22, 2010 @ 12:20 pm

  24. corect

    Comment by student — February 23, 2010 @ 6:15 am

  25. ..parafrazind as zice:eu cind vreu sa invat,invat!Si daca sunt hotarit ca vreau sa achizitionez acel produs,il cumpar .sunt multe de spus, povestea are multe fatete, dar cred ca tine de cultura individului.

    Comment by Ioana Ginju — February 23, 2010 @ 9:46 am

  26. Asta mă întreb şi eu! Nu ştiu cum să le fac (avem doar un singur băiat) să priceapă asta. Am încercat să vorbesc cu ele, să le arăt că au mai multe de câştigat dacă învaţă. Şi au văzut că eu primesc oferte de traduceri în timp ce ele ard gazul prin baruri sau mai ştiu eu unde. Au văzut că dacă eşti bun primeşti burse, pleci cu Erasmus şi ajungi să te angajezi imediat ce ai luat licenţa. Şi chiar şi aşa.. se pare că ele nu văd că pentru a obţine acel post.. CHIAR trebuie să ştii limba aia străină! Unele dintre ele încă citesc sacadat.

    Chiar aş dori şi eu să le fac cumva să priceapă. Nu de alta, dar de multe ori eu si colegul meu pierdem vremea când profii stau să le explice mereu câte ceva.

    Comment by Dianora — February 25, 2010 @ 1:44 am

  27. @Dianora, nu toata lumea vrea si poate. Exista selectia naturala, daca toata lumea ar primi oferte de traduceri, n-ar mai fi asa rentabil pt fiecare in parte, nu?:)

    Comment by clickio — February 25, 2010 @ 10:08 am

  28. Da, dar mă refeream că şi aşa suntem atât de puţini în grupă că ne numeri pe degetele de la mâini, şi oricum suntem puţini care terminăm bulgara. E secţie ce se face doar odată la 2-3 ani. Intră 15-20 şi nu ies mai mult de 5 niciodată din care maxim 2-3 chiar urmează mai departe un job cu această limbă.

    Poate sunt eu prea idealistă şi n-am înteles bine ideea de facultate. Nu zic să stea numai cu boticul în cărţi, pentru că nici eu nu sunt aşa.. dar ar putea să depună puţin efort (puţin.. pentru că momentan nu depun deloc!) şi ar vedea că nu eu câştig.. ci ele.

    Lor li se pare absurd că mie îmi place aşa mult limba, că am deja destui prieteni în Bulgaria şi că merg acolo foarte des în explorări. Ele până acum au cunoscut ca şi restul plebei doar litoralul cu ale lui câteva staţiuni faimoase. Dar şi pe acolo erau bucăţele de istorie ce puteau fi vizitate.. dar cum? să piardă ele locul de sub soare? Doar este scump solarul în capitală! Şi ele nu pot întelege de ce eu îmi cheltui banii explorând locuri faine din Bulgaria şi de ce apoi “pierd timpul” pe blog să le povestesc şi altora.

    Comment by Dianora — February 25, 2010 @ 11:49 am

  29. [...] De exemplu, un profesor are obligatia de a preda o materie conform unei programe, insa responsabilitatea de a invata, intelege si aplica practic acele cunostinte ii revine elevului. Nu e obligatia profesorului sa-l faca “destept” (si veti gasi ceva foarte interesant despre asta aici). [...]

    Pingback by Responsabilitatea – drept sau obligatie? — March 4, 2010 @ 9:17 am

  30. Ai dreptate, este interesul tău să inveţi şi trebuie să te focusezi pe acest lucru.
    Am urmat facultatea pe care mi-am dorit-o, dar am fost dezamăgit din primul an de calitatea serviciilor prestate. Eu întotdeauna m-am pregătit singur pentru ceea ce m-a interesat şi ce am vrut să fac şi cunoştinţele care mă ajută să îmi “fac treaba” vin din auto-pregătirea mea, pentru că domeniul mă pasionează şi sunt interesat să invăţ cât mai multe şi o fac singur.
    Eu văd facultatea ca o firmă de prestări servicii. Dacă intri la buget, statul îţi subvenţionează studiile, dacă nu, ţi le plăteşti. Indiferent de unde vin banii, mie, studentului, trebuie să mi se presteze servicii de calitate. Nu este acceptabil să fiu tratat cu superioritate/bătaie de joc de către profesori/asistenţi, sau să am la “catedră” incompetenţi.
    Sunt de părere că profesorii trebuie să ŞTIE să vorbească în faţa unor studenţi, chiar dacă unii sunt ingineri la bază şi stau mai prost cu “soft-skillurile”. Nu accept ca un curs să fie ţinut cu spatele, sau privind undeva deasupra ca şi cum sala este goală. Vreau ca cei responsabili de pregătirea mea profesională să fie profesionişti.
    Un răspuns des întâlnit când comentezi este “dacă nu îţi place, facultatea este opţională”. Este opţională şi să zicem că te poţi pregăti prin alte mijloace, dar tot ai nevoie de diplomă.
    Diploma o poţi obţine legal doar trecând prin cursurile facultăţii. Prin urmare, pentru mine facultatea a fost, în mare parte, o cursă după diplomă, în timp ce în paralel făceam ceea ce era necesar pentru a fi un bun profesionist, să compensez ceea ce nu puteam lua de la facultate.
    Recunosc, am fost egoist şi am preferat ca în loc să ma lupt cu situaţia din facultate, ca unii colegi ai mei, pe care îi respect pentru devotamentul lor(chiar dacă de multe ori a fost inutil), am considerat mai potrivit să accept situaţia.
    Şi eu am spus că am avut şi profesori “varză” (dar nu numai) şi pe bună dreptate. Există şi profesori buni, dar sunt puţini, când în mod normal, ei ar trebui să fie o majoritate. Sau poate sunt eu prea critic…

    Comment by alexchiri — March 4, 2010 @ 10:04 am

  31. Si daca unii sunt chiar varza? De exemplu eu am pe una de pedagogie care habar nu are sa se exprime.

    Comment by O studenta — April 26, 2010 @ 10:29 pm

  32. Da, nu neg ca exista profesori cu lipsuri, insa nici in situatia asta nu pot crede ca nu poti avea nimic de invatat, trecand peste acele lipsuri, sau ca nu poti completa scoala cu invatarea informala, cum a facut alexchiri. Eu ma revoltam doar in fata celor care isi scuza lipsa invatatului cu faptul ca profesorii au lipsuri.

    Comment by clickio — April 27, 2010 @ 9:11 am

  33. [...] OK, poate nu tot timpul continutul evenimentelor este genial, insa eu cred ca tine putin si de vina celui interesat. La noi nu se afla lucruri interesante la conferinte si pentru ca majoritatea participantilor nu [...]

    Pingback by Cum ai putea sa faci live-uri de la evenimente la modul ideal | Ionut Oprea — April 28, 2010 @ 8:21 am

  34. [...] care-si injura profesorii ca e vina lor ca nu invata mai mult? La fel si aici, la Webstock. ESTE VINA CELUI INTERESAT. Este vina celui care nu pune intrebari suplimentare, care nu intreaba despre strategia, tactica, [...]

    Pingback by Webstock 2010: bune si rele | Ionut Oprea — September 17, 2010 @ 7:25 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu