post Romania pe Facebook

August 19th, 2010

Insemnare despre: comunicare,internet — clickio @ 6:50 am

E al treilea articol (aproape) consecutiv despre Facebook, asta e, s-a discutat mult in ultima perioada despre FB si o sa se discute in continuare, si o sa vina in curand si pentru Facebook vremea in care o sa vorbim mai putin si o sa facem mai multe, asa cum se intampla acum pe bloguri.

Saptamana trecuta Cristina Negraru de la Wall-Street ma intreba ce parere am despre initiativa ministerului turismului de a discuta cu reprezentanti ai Facebook pentru promovarea turismului in Romania pe aceasta retea sociala pentru un articol care a aparut alaltaieri pe tema asta.

Nu comentez selectia paragrafelor care au “incaput” in material, insa va copiez mai jos raspunsurile mele complete la intrebarile Cristinei. Ocazie cu care ma gandesc daca n-ar putea deveni presa un loc mai interesant daca am scrie intai pe blog si apoi ar aparea sinteza in ziar :)

A, si sa nu uit, primul comentariu la articolul de pe Wall-Street e genial. Il cunoasteti pe domnul Constantin Olaru? Nuuu? Nu se poate. Pai dumnealui va cunoaste, si uite ce spune despre voi:

“pe facebook, unde au cont toti ciudatii fara viata sociala si fara curaj sa isi faca una, procentul de posibil turisti e neglijabil raportat la numarul total de utilizatori”

Asadar, lumini, camera, ACTIUNE!

1) Crezi ca este o idee buna sa promovam Romania pe Facebook? Explica, te rog.

Da, cred ca o strategie potrivita de comunicare pe social media, care sa includa si  platforma de socializare a momentului ar putea face Romania mai cunoscuta in randul turistilor straini. Facebook este locul unde marea majoritate din cei peste 500 de milioane de utilizatori isi incarca acum fotografiile din vacanta, si in care altii se uita la ele si discuta pe marginea lor. E clar ca exista mecanisme pe care le poti exploata in aceasta directie, si e un loc in care poti derula proiecte interactive complexe.

2) Cum ai promova Romania pe aceasta retea de socializare?

In primul rand printr-o prezentare interactiva si permanenta a celor mai potrivite obiective turistice, si in al doilea rand prin aplicatii interactive menite sa raspandeasca diverse elemente de continut sau interactiuni, toate acestea sustinute de o componenta media semnificativa, pentru a le asigura o acoperire suficienta, si o masa critica pentru  o serie de mijloace de raspandire virala prevazute de la inceput.

Apoi as incerca o actiune concertata impreuna cu cateva agentii internationale si locale pentru a realiza, de exemplu, pachete speciale, senzationale, exclusiv pentru utilizatorii retelei Facebook, pe care sa le comunice impreuna, Ministerul Turismului si agentiile respective. Sa nu uitam ca aceasta comunicare are si o componenta de trade marketing, mie mi s-a parut esential ca in urma campaniilor anterioare agentia TUI a introdus Romania printre ofertele ei.

3) Ce rezultate ar trebui sa aiba intr-un an activitatile de promovare a Romaniei ca brand turistic pe Facebook?

Brandul turistic e doar o componenta a comunicarii, doar egida sub care se desfasoara activitati de popularizare a obiectivelor turistice din Romania, rezultatele ar trebui sa se vada, dincolo de fani si interactiuni pe paginile si aplicatiile folosite,  in vanzari, ceea ce in cazul unor pachete speciale ar fi foarte usor de urmarit.

4) Care este bugetul de care ai avea nevoie pentru a promova Romania pe aceasta retea de socializare timp de un an?

In functie de amploarea actiunilor desfasurate, limita de sus poate fi foarte mare, de aceea o cifra in acest moment e irelevanta. (si am vazut in articol ceva despre bugete medii…come on!:) )

5) Ai mai recurge si la alte retele de socializare pentru promovarea brandului turistic? Daca da, la care dintre ele? De ce?

Daca exista retele care raspund in mod specific unor anumite nevoi de comunicare sau in care e mai eficient sa ajungi la anumite categorii de public, evident ca ai putea sa extinzi programul si la altele. Insa in momentul asta Facebook are doua avantaje majore: audienta cea mai mare, si complexitatea platformei care iti permite sa faci foarte multe lucruri, nu doar sa pui un banner si sa transmiti un mesaj sau sa aduni un numar de fani.

Noi la STANDOUT vom derula in toamna un proiect propriu de promovare a Romaniei prin retelele sociale, insa vom oferi detalii cand se va apropia data lansarii acestuia.

As recomanda totusi o strategie de comunicare mai ampla, care sa ia in calcul si alte proiecte de social media, sa ne uitam de exemplu la proiectul de blogging derulat de Autoritatea de turism a Thailandei si Bradut Florescu, sau de exemplu intalnirile internationale ale bloggerilor de turism.

PS: I-am raspuns dlui Olaru, si astept  fortele de moderare, ordine si disciplina de pe Wall- Street sa-mi aprobe comentariul si poate sa ia in calcul si sesizarea mea de mai jos.In caz ca mesajul domniei sale dispare, le copii pe amandoua mai jos, pentru eternitate:

Constantin Olaru:

titlu: “tipic romanesc”
In primul rand as vrea sa va fac o observatie asupra numarului considerabil de greseli din text. E de la zi la zi mai mare. Schimbati corectorul, sau angajati ajutoare.
Apoi..inca un fass pur romanesc. Suntem departe de a fi tara turistica, la ambasada UK imaginea zugravita posibililor calatori e aceea a unei jungle unde te zbati pentru fiecare zi. Suntem un fel de favelas din Europa de est.
Iar pe facebook, unde au cont toti ciudatii fara viata sociala si fara curaj sa isi faca una, procentul de posibil turisti e neglijabil raportat la numarul total de utilizatori. Si inca un lucru..sunt mai multi care au de spus lucruri rele decat cei care au lucruri bune. Serios acum, cum sa recomand unui olandez, sa zicem, sa vina int-o tara unde explodeaza maternitati, unde nu sunt drumuri, unde obiectivele turistice si statunile sunt lasate in paragina?
In incheiere, cred ca au promovat romania destul, tiganii care au mancat lebedele la Viena, violatorii din Spania, ucigasii din Italia si restul de hoti marunti din restul statelor cu potential. Oricum 10 lucruri bune sunt anulate de unul rau. Mai este de munca..mult
Bine..asta sunt parerile mele. Se prea poate sa gesesc..

Trimis de Constantin Olaru la 17 August 2010, ora 07:27

Raspunsul meu:

Buna dimineata,

Aveti o parere foarte radicala despre Facebook si utilizatorii sai, pe ce va bazati cand spuneti asta?

Iar pe de alta parte pentru mine afirmatia dvs (“facebook, unde au cont toti ciudatii fara viata sociala si fara curaj sa isi faca una”) nu corespunde principiilor de moderare pe care le expune Wall-Street mai jos: “aici urmand sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. “

Cat despre problemele cu care se confrunta Romania, si intern si extern eu cred ca majoritatea nu sunt direct legate de turism, nu cred ca TOATE obiectivele turistice sunt in paragina, etc.  Insa din nou, daca puteti sustine aceasta generalizare, ma puteti contrazice si o sa respect parerea dvs la fel cum am facut-o pana acum.

Aveti dreptate, totusi, in  cel putin doua locuri, atat in scris cat si in fapta: sunt intr-adevar mai multe lucruri rele de spus decat lucruri bune despre orice, ceea ce ati si facut, si pe internet poti gresi usor in scris, oricine poate sa “geseasca”:)

3 Comments »

  1. Ionut,

    In primul rind cred ca esti subiectiv, pentru ca lucrezi la o companie ce face publicitate pe social media. Deci cum ar fi sa fi zis tu – vai, ce idee proasta – nu au nicio sansa ??

    In al doilea rind, venit dupa o preumblare pe meleagurile tarii am ramas uimit de numarul relativ mare de polonezi si italieni intalniti. Deci avem vizitatori straini.

    In al treilea rind tare mi-e teama ca intalnirea Udrea-Facebook n-are nimic de-a face cu intelegerea subita a importantei social media pentru turism romanesc, ci doar dorinta de fi vazuta alaturi de unul din oamenii importanti ai lumii.

    Iar acesta este punctul 0 al discutiei – pentru ca daca se face un cont de twitter sau fb doar pentru ca e trendy, dar de fapt nu pui nimic original – mai bine n-o faci.

    Parerea mea.

    Comment by Bogdan — August 19, 2010 @ 9:50 am

  2. Salut, Bogdan.

    Am scris mai sus argumentele pentru care si conditiile in care as recomanda asta. In rest, sunt perfect de acord cu tine,”daca se face un cont de twitter sau fb doar pentru ca e trendy, dar de fapt nu pui nimic original – mai bine n-o faci.”

    Da, uite, in conditiile in care fac doar asta, am curajul sa zic ca MAI BINE NU. Insa plecasem de la premisa ca ar fi deschidere pentru asa ceva, desi acum imi dau seama ca poate am fost prea naiv. Na, era dimineata, inca nu deschisesem geamul.

    Comment by clickio — August 19, 2010 @ 10:05 am

  3. [...] This post was mentioned on Twitter by Ionut Oprea, Ionut Oprea and Alexandru Negrea, Corina Georgescu. Corina Georgescu said: România? Pe Facebook? http://bit.ly/awcuAY un articol pertinent via @clickio [...]

    Pingback by Tweets that mention Romania pe Facebook | Ionut Oprea -- Topsy.com — August 19, 2010 @ 12:03 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu