post Marketing 101: Sa-scapam-de-obsesia-cu-numele-de-domenii-punct-ro

November 9th, 2011

Insemnare despre: marketing 101 — clickio @ 9:04 am

Incă de la prima mea intâlnire cu industria românească de online am remarcat o obsesie pentru “numele de domenii bune”. Toată lumea căuta să își rezerve “un nume bun”, sau chiar cât mai multe pentru uz propriu sau pentru a le revinde. Măsurătorile de … orgoliu, când nu se puteau manifesta în vânzări sau în trafic, se exemplificau în “da, dar uite ce domenii bune am eu”.

Sistemul actual de vânzare/închiriere “până când ne răzgândim” al domeniilor .ro a permis unora să spere că vor face afaceri bune cumpărând nume de domenii generice. Ce industrii oare și-ar face magazine online sau site-uri și ar vrea nume generic? Aaaaa, alimentare! Să luăm alimentara.ro! B… beton! Să luăm Beton.ro! Mmmm, mobilă! Să luăm mobilă.ro, canapele.ro, șezlonguri.ro, colțare.ro….

Numele generice izvorăsc dintr-o naivitate de marketing de tipul “(just) build it and they will (definitely) come”. Mai exact, cineva presupune că dacă ocupă domeniul canapele.ro, toată lumea care caută canapele va scrie hipnotizată ve-ve-ve-ca-na-pe-le-punct-roooo… Există într-adevăr câteva avantaje, unul fiind de SEO, celălalt ținând de arătarea mușchilor, la ce o folosi și asta: “da’ dar noi avem domeniul publicitatepeinternet.ro, la noi trebuie să veniți dacă vreți așa ceva”.

Mult mai important decât un nume generic este un nume bun, însă doar ca parte a unui plan de marketing bine gândit și executat. Numele e doar un element al unui brand, și dincolo de câteva reguli general valabile ale unui nume (trebuie să poată fi pronunțat cât mai natural, să fie memorabil, trebuie să rezoneze cât mai bine cu publicul țintă și să-și exercite cât mai bine funcția în cadrul strategiei de marketing) el trebuie să fie integrat cu strategia de marketing a site-ului/produsului/serviciului pe care îl denumește.

Numele nu trebuie să fie mereu explicit, sau poate conține doar o aluzie, un indiciu al explicației pentru înțelegerea a ceea ce denumește. Specialiștii în branding, ceea ce eu nu sunt, ar putea ține prezentări întregi pe tema asta, și poate ar fi utilă cândva o astfel de prezentare.

Eu vreau să subliniez doar obsesia asta rudimentară cu numele de domenii de categorie, hiper-explicite. Cea mai distractivă în toată istoria internetului mi se pare sex.com, domeniu care a ajuns la fel ca o acțiune pe bursă, element de ping-pong între diverși proprietari de moment… Numele bursadedomenii.ro n-a fost ales intamplator:)

Încercarea de a te identifica tu însuți cu categoria, încă de la început, este, după mine, inutilă, și cred că principalele atu-uri pe care le pierzi, dincolo de potrivirea pe modelul “nuca in perete” cu orice strategie de marketing, sunt memorabilitatea și diferențierea. Orice definiție corectă folosește raportarea la categoria proximă și diferența specifică. Ori printr-un nume generic pierzi posibilitatea de a arăta de ce tu meriți mai multă atenție decât restul categoriei, de ce ești tu diferit.

Luați exemplu de la toate marile companii de succes pe internet, niciuna nu are nume explicit, și cu atât mai puțin tot valul de site-uri si servicii webdoizero. Însă în România anului 2011, se lansează doctor.ro. Nu zic, la avantajele domeniilor explicite povestite de mine mai sus, în cazul lor se adaugă și un articol pe refresh.ro, pentru că și lui Costin îi plac numele astea de domenii :)

(Să nu mă înțelegeți greșit. Mie îmi place serviciul ăsta de facilitare a discuțiilor dintre medici și pacienți, încă de când l-a lansat în urmă cu ani buni SfatulMedicului.ro, și le urez un succes cât mai mare celor de la doctor.ro. Articolul ăsta nu e o critică la adresa lor, ci doar părerea mea despre astfel de nume de domenii și mi-a venit ideea să-l scriu după ce am citit pe refresh.ro despre lansarea doctor.ro :) )

Sper ca articolul ăsta să contribuie la convingerea unora din voi că numele trebuie să fie un element creativ și că nu contează că un domeniu e luat de alții, indiferent cât de bun ar fi. Poți inventa de fiecare dată unul și mai bun, și mai potrivit cu planurile tale.

Inaugurez cu ocazia asta Marketing 101, o serie de articole pe teme de marketing online, care sper să fie de folos tuturor celor care lucrează în domeniul ăsta. Fara pretenția de a fi un curs specializat. Cui i se pare util, să îl dea mai departe și să participe la discuție.

8 Comments »

  1. Legat de tema asta, un bun exemplu este amazon.com, care nu e explicit deloc.

    Comment by aNDRIIpOPA — November 9, 2011 @ 10:09 am

  2. Foarte bine pus pe hartie (display?). Ma astept la comentarii de la samsarii de domenii in care sa explice cat de avantajos este un domeniu generic.

    Comment by AM — November 9, 2011 @ 6:38 pm

  3. Sal Ionut!

    Desigur ca toata argumentatia ta are sens, as intari, doar un pic, mesajul tau la modul urmator:

    da, nu este deloc obligatoriu sa ai un nume generic pentru a avea succes. Succesul este dat de cateva alte lucruri (inainte sa conteze in vreun fel numele de domeniu ;) Dar daca il ai si este bun, te poate ajuta.

    Comment by Andy — November 9, 2011 @ 7:58 pm

  4. @aNDRIIpOPA: da, exact. apple, microsoft, google, facebook :) cu exceptia numelui filmului despre facebook, care este scuzat pentru ca intre timp FB a devenit THE social network.:))

    @AM:pe blog nu au ajuns inca, insa pe Facebook mi-a demontat cineva tot articolul la cateva minute dupa publicare, cu contraexemple si contraargumente. Asta e, mereu sunt doua parti/doua pareri pe orice subiect.

    @Andy: Ai dreptate, ajuta, am zis si eu acelasi lucru. Insa nu te poti baza doar pe asta. Succes cu doctor.ro, cand mai lansati facilitati sau alte proiecte da-mi si mie un email pe adresa din sidebar.
    Si am o corectura de facut: pe voi v-a ajutat cu doua articole, nu unul, ca am scris si eu despre voi cu ocazia asta :) )

    Comment by clickio — November 9, 2011 @ 8:17 pm

  5. ;) corect, multumesc!

    Comment by Andy — November 9, 2011 @ 8:21 pm

  6. Eu sunt ala care ti-a demontat articolul, Ionut :) .
    Dar nu am vrut sa o fac in mod destructiv ci constructiv…in unele situatii numele generic e mai bun, in altele nu. Nu trebuie sa le aruncam la gunoi doar ptr ca e generic.

    Care spune de Amazon ii dau exemplul Diapers.com care au fost cumparati de Amazon cu juma de miliard. Daca Amazon putea sa vanda diapers de ce nu au facut-o?

    Comment by Mircea — November 10, 2011 @ 4:49 am

  7. Buna, Mircea.

    Eu nu m-am plans ca mi-ai demontat articolul, n-am vrut sa sune asa, imi face placere sa pot vedea argumentele pentru ambele perspective ale aceluiasi subiect.

    Sunt de acord ca numele generice pot avea avantaje, le-am enumerat si mai sus. Insa voiam doar sa atrag atentia ca in .ro li se acorda mult prea multa importanta lor si mult prea putina importanta calitatii serviciilor, strategiei de produs/serviciu online si promovarii.

    Din cate vad, Amazon nu a cumparat DOMENIUL diapers.com, ci ditamai firma care opera doua website-uri, probabil avea vanzari sustinute, care sa justifice pretul de jumatate de miliard si avea si altele in plan. Cred ca a contat mai mult business-ul decat numele.

    Comment by clickio — November 10, 2011 @ 7:30 am

  8. Esenta a ceea ce spunea Ionut este ca a existat o goana dupa domenii generice .ro fara sa existe ulterior si o continuitate in business. True.

    Domeniile au fost pur si simplu “rezervate” in asteptarea unui cumparator cu punga mare, dispus sa plateasca big money. Acum, nici acest lucru nu e neaparat rau, fiind o forma de a face investitii. Insa, cu cateva exceptii, s-a dovedit ca treaba asta a devenit o forma de a investi pe termen lung :d (sau pana se razgandeste ici?).

    Acum, daca interesul pentru domeniile generice ar fi fost intr-atat de mare, poate am fi vazut mai multe tranzactii (oricum, 90% din preluarile de domenii de acum sunt SEO driven).

    Am picat si eu in capcana asta, mea (dis)culpa, cand in ’99 am luat primele domenii la care si acum ma uit piezis. Sincer? si in 2011 am mai luat cateva :d

    Uneori te trazneste o idee, in febra creatiei simti ca ai gasit (si) numele potrivit, automat verifici rotld/godaddy iar dupa ce le-ai luat iti zambesti multumit. Pana la urma unele idei le pui in practica, ptr altele nu ai energia sa faci asta, totusi, eu nu rezist insa tentatiei de a securiza si numele cand ma chinuie o idee..

    Cu doctor.ro e o alta chestiune insa, domeniul nu-mi apartine ci apartine companiei pe care o conduc iar proiectul se afla inca in faza develop – deploy – trial – and error – develop – deploy – and so on.. Asa e intr-un start-up, stressful but fun.

    Comment by Andy — November 10, 2011 @ 9:09 am

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu