post Cum sa-ti gasesti o specializare/o nisa

March 19th, 2012

Insemnare despre: blogging,romania perfectibila — clickio @ 10:32 am

Intr-una din sedintele de brainstorming in care ne iesisera, ca de fiecare data, cateva idei bune pentru un client, cineva intreba in gluma: “auzi, dar noi de ce nu suntem agentie full-service?” Stiam raspunsul de cand m-am apucat de asta: “Pentru ca in tara asta toata lumea e agentie full-service”. Asa era si-atunci, asa e si-acum.

Unul din motivele pentru care nu ne dezvoltam mai repede, in orice piata/industrie este lipsa specializarii. Rare sunt situatiile in care cineva se concentreaza pe ceva, incercam sa facem cu totii de toate si evident ca mai mult nu ne ies decat ne ies. Nu vorbesc de echipa noastra la STANDOUT aici, la noi e invers pentru ca noi suntem specializati, dar despre asta putin mai incolo.

Nu e usor sa-ti gasesti o specializare. Trebuie sa iei in calcul mai multi factori. O specializare nu este prima idee care-ti vine in minte, nu este o idee pe care o arunca altcineva pe twitter si nu este pur si simplu o zona in care n-a  mai facut nimeni nimic si doar pentru asta trebuie sa te apuci tu.

Ar trebui sa faci un grafic mintal intre abilitatile cele mai bune pe care le ai, pasiunile pe care le-ai dezvoltat, oportunitatile din piata, factori favorizanti sau ne-, efortul necesar si efortul pe care esti dispus sa-l faci. Probabil or mai fi si altii, pentru fiecare situatie in parte, dar astia sunt cei de baza.  Daca iei in calcul macar elementele astea, si gasesti ideea care se potriveste cu cele mai multe dintre ele, ai sansa sa iti creezi cea mai potrivita specializare pentru tine in momentul asta.

Regula asta se aplica si in blogging. Asa cum am spus-o de fiecare data, convingerea mea dupa aproape 6 ani de vandut si derulat campanii pe bloguri si retele sociale, este ca bloggerii ar trebui sa se concentreze si sa se specializeze pe scris, pe “scriitura buna” pentru ca asta le poate aduce castiguri mult mai mari pe termen lung decat sa se concentreze pe tot felul de activitati conexe care le pot aduce castiguri mult mai mici si doar pe termen scurt.

Asta nu inseamna ca propun cuiva sa lase tot ce s-a apucat sa faca si sa revina la scris. Fiecare trebuie sa faca DOAR ceea ce vrea, ceea ce intelege si ceea ce poate. Sper insa ca unii vor intelege ce am scris mai sus si ca vor incerca sa-si gaseasca o specializare mai potrivita. Si blogging-ul in sine poate permite mai multe specializari, si sunt deja multe cazuri de succes bazate pe specializare.

O sa inchei povestindu-va despre specializarea noastra la STANDOUT: Noi nu suntem un simplu intermediar intre clienti si bloggeri, pentru ca asta e o activitate pe care o poate face aproape oricine. Noi ne-am specializat in a propune, vinde si implementa campanii creative, care sa foloseasca la maxim avantajele canalelor social media fata de toate celelalte canale online: engagement si raspandire. Relationship Scanner, BlogJuan, #obiceiurisanatoase, Bloggerii testeaza UPC Fiberpower 120, Becks’perience Train, samd. Astea sunt campaniile care au diferentiat pana acum blogurile si retelele sociale fata de restul canalelor online. Asa au ajuns, in toti acesti ani, blogurile un canal media mainstream pentru internetul romanesc, situatie unica pe intregul continent.

Nu te mai irosi pe zeci de idei deodata. Concenteaza-te pe ceea ce poti face cel mai bine, pe termen lung. Experimenteaza, e normal, insa si aici trebuie sa fii atent: nu te limita la asta, ca sa nu te ineci in experimente.

Daca are cineva nevoie de un sfat in procesul de a-si alege o specializare, sunt aici/pe email/twitter/facebook.

7 Comments »

  1. Frumos spus. Doar că dacă ești pe o nișă prea mică riști să ai un public foooooarte redus. Iar voi la agenții primul lucru pe care îl întrebați este traficul pe zi/lună, nu relevanța sau calitatea cititorilor unui blogger. Ce ne facem în această situație?

    Comment by Florin Grozea — March 19, 2012 @ 11:00 am

  2. Noi nu luam in calcul doar traficul, asta e insa un indicator pe care ni-l poti zice doar tu. Ne uitam si la volumul interactiunilor generate atat pe blog cat si pe retelele sociale, ne uitam si la calitatea articolelor si a comentariilor, insa pe astea le putem sonda si cu instrumentele noastre proprii.

    Intr-adevar insa, hiperspecializarea reduce din audienta, trebuie sa gasesti un echilibru intre ele.

    Comment by Ionut Oprea — March 19, 2012 @ 11:09 am

  3. Interesant

    Comment by Andrei — March 19, 2012 @ 11:14 am

  4. O nisa hiperspecializata se poate dezvolta in viitor si astfel dezavantajul lipsei de audienta din prezent se va transforma in avantajul de a fi primul pe o nisa in crestere.

    Comment by Overdeath — March 19, 2012 @ 12:36 pm

  5. Ce inseamna pentru o agentie ca un blogger scrie bine?

    Comment by Haotik — March 19, 2012 @ 1:18 pm

  6. @Haotik: E greu sa-ti raspund pe scurt. E prea generic termenul de “scrie bine” si prea subiectiv. Noi preferam sa avem argumente obiective atunci cand selectam bloggerii pentru campanii. Insa pot sa ma gandesc la asta si sa ii dedicam intrebarii tale un articol pe blogul STANDOUT, cred ca ar putea fi util si altora un raspuns.

    Comment by clickio — March 19, 2012 @ 1:53 pm

  7. [...] Cum sa-ti gasesti o specializare/o nisa. Util atât pentru bloggeri cât și pentru cei care se plâng că sunt prost plătiți. Cel mai probabil sunteți ușor de înlocuit și faceți o muncă generică. [...]

    Pingback by Linkuri de weekend — March 23, 2012 @ 2:21 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu