post Ce puteau face F64/ 2ActivePR pentru o gluma (mai) buna, reusita, gustata?

December 17th, 2013

Insemnare despre: advertising,internet — clickio @ 7:59 am

Toaaaaaaaaaaaaaaaaaaata lumea a sarit ieri pe F64/2ActivePR pentru o executie cu probleme a unei idei care la origine n-a fost chiar proasta, iar daca ma urmariti vreme de cateva randuri o sa intelegeti, sper, si de ce.

Pentru un rezumat intr-o singura fraza, intr-un comunicat de presa F64 a anuntat vineri ca a fost preluat de un investitor international si ca va face totul oficial luni la 11, iar luni la 11 a anuntat ca misteriosul investitor este chiar… insusi… Mos Craciun, ho ho ho.

Sa facem un mic exercitiu de imaginatie. Inchipuiti-va ca  vineri  nu s-ar fi anuntat o  preluare, cu un investitor international, ci o schimbare de management. Mmmmm? Este ca gluma de la final vi s-ar fi parut ceva mai buna si cu mai multa sare decat in varianta livrata ieri?

Acum aduceti-va aminte de un film bun din 2006 in care unul din personaje povestea care sunt cele trei momente importante ale unui act de magie:

Every great magic trick consists of three parts or acts. The first part is called “The Pledge”. The magician shows you something ordinary: a deck of cards, a bird or a man. He shows you this object. Perhaps he asks you to inspect it to see if it is indeed real, unaltered, normal. But of course… it probably isn’t. The second act is called “The Turn”. The magician takes the ordinary something and makes it do something extraordinary. Now you’re looking for the secret… but you won’t find it, because of course you’re not really looking. You don’t really want to know. You want to be fooled. But you wouldn’t clap yet. Because making something disappear isn’t enough; you have to bring it back. That’s why every magic trick has a third act, the hardest part, the part we call “The Prestige”.”

Bun. Cred ca putem face mai mult dupa astfel de ‘evenimente’ de industrie decat sa ne lamentam de paiul din ochiul celor care se expun prin propria activitate.Putem analiza cine ce a gresit insa completand analiza si cu ce puteau face mai bine cei din discutie.

Pentru ca cineva acolo a avut ceva in minte insa ideea s-a pierdut din cauza a doua greseli fundamentale.

Eu cred ca au fost doua momente in care F64/ 2Active PR au gresit, si sunt doua din elementele actului de magie din filmul mentionat mai sus(The Prestige, 2006). Au avut doua greseli majore in doua puncte cheie ale acestui act de magie / marketing pe care daca le prevedeau si le evitau astazi ne-am fi mirat de efectele pozitive nu de cele negative ale intregii actiuni.

1. The Turn. F64 si 2Active au invartit cheia de prea multe ori, schimband directia discutiei dinspre “predam managementul companiei” inspre “atragem o investitie, va fi preluat de un investitor etc”.  Au creat intr-adevar, un buzz mult mai mare, insa pe o cu totul alta directie de discutie si  sub betia acoperirii online, a buzz-ului de orice fel/ cu orice pret, i-au lasat pe toti cei care o luasera de buna sa o dezvolte, sa isi investeasca timpul si entuziasmul pe o pista gresita. Asta s-a intors impotriva lor, frustrarea multor jurnalisti si bloggeri fiind mai mult decat evidenta ieri.

Daca ar fi vorbit insa despre una sau mai multe “schimbari de management”,  o directie mai cuminte, insa la fel de importanta, presarand-o cu elemente care sa dezvolte subiectul insa in acelasi timp sa-i pastreze ambiguitatea, magia, misterul, gluma ar fi fost mult mai usor inghitita. N-ar mai fi creat atata frustrare inutila.

Dar tot nu ar fi fost suficient pentru o actiune reusita.

Pentru ca a lipsit si celalalt moment esential, The Prestige, partea cea mai grea. MosCraciun in noua sa postura de CEO, nu investitor, ar fi trebuit sa anunte mult mai mult decat o actiune simpla de PR, mult prea similara cu ceea ce fac multe alte companii in perioada asta. Ar fi trebuit sa aduca intr-adevar spiritul Craciunului in casele tuturor stakeholderilor, ar fi trebuit sa uimeasca prin tot felul de masuri, unele serioase, altele mai putin, care sa umple de continut, de rost, intreaga actiune. Altfel e ca si cum ai avea o minge in cel mai bun unghi la fileu si nu ai racheta in mana ca sa o poti prelua. Dezvaluirea ar fi trebuit sa fie pe masura asteptarilor ridicate anterior. F64 nu a scos iepurele din palarie, din buzunarul vecinului, din buzunarul fiecarui barbat din sala, ci doar din maneca. Forma a existat, continutul a fost sarac.

Eu unul ma oftic, pentru ca ideea “Mos Craciun preia controlul” / “Mos Craciun in rol de CEO” mi se pare teribil de generoasa, are un potential fantastic de generare de continut si de raspandire daca e exploatata cum trebuie. Poate fi exploatata si o luna intreaga. Insa nu expediata, irosita, ca o simpla introducere la o conferinta de presa cu rezultate anuale.

Asadar, catre orice companie care vrea sa creeze magie, doar trei sfaturi simple:

1. Atentie la directia discutiei, nu lasati gluma sa se ingroase mai tare decat e cazul.

2. Daca setati niste asteptari, livrati la inaltimea lor sau, cel mai bine, ganditi realist, evaluati unde trebuie sa fie asteptarile in functie de cat puteti livra.

3. Ideile bune merita mai mult. Mai mult timp de gandire, mai mult spatiu de manevra, mai mult continut in jurul lor. Altfel se irosesc.

Separat de cazul F64, insa pe aceeasi directie, imi vin in minte zeci de briefuri care doresc teasing si reveal. De ce? Pentru ca vrem intai sa starnim curiozitate si pe urma sa exploatam curiozitatea asta in favoarea noastra, pentru a livra mesajul unor oameni deja atenti, cu urechile ciulite la ce avem de dezvaluit. Ei bine, asta functioneaza doar daca ai sansa sa o starnesti cu-adevarat, insa are doua riscuri, ori iti explodeaza in fata ori se fasaie daca dai gres sau nu ai resurse suficiente. Uneori trebuie sa intelegi ca nu ai sanse sa-i faci suficient de curiosi pe suficient de multi, alteori ca poti sa ii dezamagesti cu o dezvaluire slaba. Si-atunci mai bine impachetezi mesajul intr-o executie buna dintr-un singur pas decat sa te cracanezi in doua etape si sa se aleaga praful de ambele.

PS: Dincolo de frustrarea jurnalistilor si bloggerilor carora le-au fost inselate asteptarile, pe care-i inteleg, si de frustrarea colegilor de industrie, pe care nu-i inteleg neaparat, cei din afara industriei carora le-am povestit pe scurt ce a facut F64 au tras un ras zdravan.

PPS: Chiar vorbeam cu colegii din STANDOUT zilele trecute ca imi placuse actiunea anterioara a F64, intitulata “Mos Nikonae”.

PPPS: Am facut paralela dintre ideile de mai sus si filmul despre magie doar ca exercitiu, noi la STANDOUT nu credem in stiinte oculte sau in prestidigitatie,  suntem fanii stiintei si ai cifrelor exacte. Ele ne ajuta sa cream in campaniile noastre ceea ce altii numesc “magie”:)

2 Comments »

  1. [...] publicată vineri fără a li se părea nimic suspect. Nu mă interesează nici că gluma se putea face altfel, mai deștept, fără să sari calul. Da, se putea, dar nici măcar asta nu [...]

    Pingback by Anul responsabilizării sociale a companiilor? - @valiq — December 17, 2013 @ 3:07 pm

  2. [...] Zoso, Refresh, Mihai Ioan, Adevărul, Wall Street, Computer Blog, TVdece, Arhi, Auraș, Ionuț Oprea, Cristi Serb, Andra Zaharia. Tweet !function(d,s,id){var [...]

    Pingback by F64 s-a vândut, de fapt, lui Moș Crăciun | nwradu blog — December 17, 2013 @ 3:29 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu