post Marketing in zona gri. Azi, cu Veneris si Mihai Eminescu

July 23rd, 2014

Insemnare despre: advertising,romania perfectibila — clickio @ 2:37 pm

Am atras mereu atentia aici pe blog la acele directii in care se mai rataceste uneori marketingul autohton si care sunt dincolo de linia pe care o tragem fiecare din noi si noi impreuna intre etica si lipsa ei, intre corectitudine si lipsa ei, intre respectul fata de diferite publicuri sau lipsa lui. In fond, etica in marketing asta inseamna, intr-o interpretare suprasimplificata: lucruri pe care noi profesionistii agream sa nu le facem.

Zilele acestea, Veneris, o firma care vinde teste rapide de depistare a bolilor infectioase cu transmitere sexuala a ales sa foloseasca in comunicarea acestora imaginea poetului nostru national Mihai Eminescu, facand aluzie la presupusul diagnostic de sifilis pe care acesta l-ar fi avut. Sigur, intr-o sedinta de brainstorming poate iti permiti o astfel de gluma, in cazul in care esti convins ca toti ceilalti se vor amuza sincer.

Insa nu poti folosi un astfel de concept intr-un act de comunicare publica pentru ca aduci prejudicii unui simbol national si ii jignesti direct pe toti cei care vad campania si au crescut, invatat sa scrie si sa citeasca, sa simta si sa se exprime cu ajutorul versurilor care l-au si consacrat ca poet national si nu ca bolnav de … veneris. Va dati seama ce scandal ar fi fost daca poetul ar fi fost in viata? Dar din pacate nu e si nu are cine sa-l reprezinte direct. Ori, daca tot ne bucuram de opera lui, la liber si la comun, trebuie sa ne asumam si apararea lui in astfel de situatii, in care altii ii calca-n picioare imaginea intr-un context jignitor, care nu le face cinste nici lui nici lor.

Si-asa avem prea putine simboluri, valori, repere reale, vezi articolul anterior, e cu atat mai grav sa ne batem joc de cele pe care inca le avem. Nu-ti place Eminescu? Treaba ta, in casa/intimitatea ta te poti dezice de orice si oricine, si de el si de mine, in public insa trebuie sa-ti asumi efectele a tot ceea ce spui si faci, proportionale de obicei cu dimensiunea megafonului si cu gravitatea acuzatiilor.

Exista si e foarte probabila varianta ca aceasta comunicare sa nu fi fost intamplatoare (Mai tineti minte campania “Uraste!” facuta de Secom Romania, sau “Reclama asta va fi aici si maine, dar tu”?). E posibil ca si unii si altii sa fi ales varianta asta pentru a genera controversa si pentru a exploata notorietatea obtinuta pe spatele dezbaterii despre controversa. Iar in cazul de fata, foarte posibil.

In fond, eu nu as fi scris probabil niciodata pe blog despe testele Veneris si posibil nici Doru.  Insa astfel de tactici trebuie aratate cu degetul, pentru a nu mai fi repetate. In functie de gradul in care te deranjeaza, poti vota luand atitudine sau, daca e cazul, cu portofelul.

Am mai aruncat un ochi pe pagina lor de Facebook, si am descoperit mesajul cu care Veneris incearca deja sa calmeze spiritele.

“A fost, nu a fost? Noi nu stim si nici nu oferim o ipoteza. Tot ce punem la dispozitie acum este un test nou pentru o problema veche. Au existat 125 de ani de controversa cand poate 125 de ani de educatie sexuala ar fi fost mai utili.

Multi si-au exprimat ieri nemultumirile. Le-am respectat pe toate si le-am sters doar pe cele vadit rasiste sau homofobe. Primul nostru comentariu pe marginea discutiilor a fost unul simplu. Am postat un extras din cartea “Controverse medicale si dileme in discutia despre boala si moartea lui Mihai Eminescu”. Acesta spune ca poetul a murit intoxicat cu mercur, in urma unui diagnostic gresit de sifilis. Raspunsurile, deci, sunt inca neclare si cine stie cat vor mai ramane asa. Dar pentru noi cei care traim acum exista o cale sa evitam incertitudinile. Oricine poate avea o B.T.S(boala cu transmitere sexuala)dar nu toti stiu ca o si au. Majoritatea sunt asimptomatice. Informati-va despre riscurile reale si educati mai departe.

Este timpul sa vorbim deschis despre problema educatiei si a sanatatii sexuale, sa indepartam subiectul de tabu si ne-am asumat aceasta responsabilitate.

Mai bine scandalizati dar sanatosi.”

Mai are rost sa ne intrebam si noi despre intentie, a fost sau n-a fost cu intentie? Parca prea a fost.

Pentru toti cei care sunt inca in dubiu daca trebuie sa se arunce sau nu exhaustiv asupra tratatelor de etica in marketing si comunicare, am o solutie simpla, pe care am mai dat-o si altadata: Poti face un test simplu cu orice idee de marketing: Pune-te in locul unui membru al publicului, si vezi cum i s-ar parea. Daca simti nevoia sa-ti ceri scuze pentru ceva, daca observi ca mesajul tau deranjeaza, inseamna ca e clar ceva in neregula cu ideea. Sigur, poti crea si campanii de marketing deranjante, daca asta e esenta produsului tau, dar asta e alegerea ta, iti asumi si reactiile negative si le accepti asa cum sunt, si nu te superi nici pe colegii de industrie care incearca sa-ti arate ca ei n-ar fi facut asa.

Voi, cum ati fi facut?

Doru Panaitescu e si mai suparat: www.dorupanaitescu.ro/gafele-comunicarii-laureatul-de-azi-veneris.html

 

6 Comments »

  1. [...] edit: reactii si de la Ruxa, Tvdece, Ionut Oprea, Sorin Tudor, probabil urmeaza si [...]

    Pingback by Marketeer.ro – digital marketing pioneer » Gafele Comunicarii. Laureatul de azi: Veneris — July 23, 2014 @ 3:58 pm

  2. [...] dată când vei povesti unde lucrezi, ce faci și ce vinzi.Doru Panaitescu, Ruxa, Tvdece, Ionut Oprea, Sorin Tudor, Alex Tunaru au scris despre asta. Și alții, sper, o să scrie.Poate prin [...]

    Pingback by Diferența dintre genial și imbecil într-un singur pas. — July 24, 2014 @ 10:42 am

  3. [...] Eminescu. Pe bună dreptate! Au mai scris, despre același subiect și cam pe același ton: Cabral, Ionut Oprea, Sorin Tudor, Alex Tunaru, Nihasa. Tweet Related Posts:Amintiri despre EminescuReclame profi de la [...]

    Pingback by Reclame tâmpite: vaginul umblător, răhățeii și Eminescu pr intre randuri | printreranduri.eu — July 24, 2014 @ 3:00 pm

  4. [...] mai scris despre campania Venersi Doru Panaitescu, Ruxa, Tvdece, Ionut Oprea, Sorin Tudor, Alex Tunaru, [...]

    Pingback by Eminescu și sifilisul - pe bune, Veneris? | Bookaholic — July 24, 2014 @ 3:55 pm

  5. cea mai proasta campanie de marketing pe anul acesta, presupun ca se asteptau la o reactie negativa! urat …

    Comment by Alex Stanciu — August 5, 2014 @ 4:05 pm

  6. [...] despre neinspirata reclamă: Cristina Foarfă, Florin Dumitrescu (textier), Ruxa, Tvdece, Ionut Oprea, Sorin Tudor, Alex Tunaru, Cabral, Nihasa, Doru Panaitescu  să citească și să [...]

    Pingback by Eminescu NU a avut sifilis ci psihoză maniaco-depresivă | bughi mambo rag — August 15, 2014 @ 7:41 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu