post Fără ca ăsta să fie un blog culinar, vă prezint …Rețeta Masterchef

December 29th, 2014

Insemnare despre: romania perfectibila — clickio @ 5:14 pm

Această rețetă este un pamflet, nu încercați să o faceți acasă pentru că sigur nu o să vă iasă. Nu aveți de unde să faceți rost de toate ingredientele necesare iar dacă încercați să le înlocuiți știți bine că nici o banală prăjitură cu nucă nu mai iese la fel ca originalul.

Așadar, nu oricine poate să facă un Masterchef, după cum ne-a demonstrat anul 2014 când gurile rele au chibițat că “nici ProTV-ul nu va mai fi ce-a fost” în contextul unor plecări (sau să fi fost disponibilizări?) masive.

Pentru un Masterchef reușit, e nevoie de un post TV care să știe și să poată să execute suficient de bine o rețetă bună, iar la noi ProTv e singurul care demonstrează asta aproape de fiecare dată. Nu contează, așadar, doar rețeta, contează foarte mult, esențial, ca în bucătărie, execuția, abilitatea acelor creiere și mâini care se apucă să o implementeze să știe ce fac și să facă doar ce trebuie. Rețeta e o condiție necesară dar nu suficientă a succesului, și în bucătărie și în televiziune și peste tot în viață.

Dar să revenim la rețeta noastră.

Masterchef este o rețetă genială, de maxim succes a televiziunii, e o emisiune de product placement de la un capăt la altul întreținută de divertisment culinar cu toate ingredientele necesare: gătit propriu-zis, trecut prin toate etapele, apoi adrenalină/competiție, ironie/umor, puțină bârfă, șamd. Rețeta originală datează din 1990, anul viitor împlinește 25 de ani, dar a explodat, ca multe din show-urile Tv devenite succese internaționale, în UK. Prin 2005. A ajuns apoi prin 40 de țări (pentru comparație, Got Talent, formatul TV cu cel mai mare succes, a ajuns în 58). Detalii pentru pasionați pe wikipedia.

Blat. Nu, nu cred că e vreun blat în emisiune (în sensul celui din fotbal). Poate, din nou, gurile rele vor spune tot felul de lucruri pe tema asta, însă eu cred că e o emisiune în care totul se întâmplă pentru a maximiza audiența și veniturile. Ceea ce nu e greșit, atâta timp cât se păstrează o limită, și până acum cred că au păstrat-o.

Pentru blat (în sensul culinar, acum) se iau trei personaje foarte interesante care au la rândul lor multe ingrediente proprii cu arome si parfumuri speciale. Toți trei au o cultură culinară ridicată, o prezență deosebită, însă și atrag segmente de public oarecum diferite, tocmai prin lucrurile care-i diferențiază. Adi Hădean, unul din bloggerii cu care am derulat primele campanii pe blogurile culinare, chef cu experiență și carismă și nu în ultimul rând om de marketing, care face propria lui recapitulare pe tema asta pe blogu-i aici, Patrizia Paglieri și Florin Scripcă(Chef FOA) (care are chiar cont de Twitter)

ProTV este postul care nu se teme de a ridica o controversă, însă fără să sară calul, fără să plonjeze în derizoriu. Și ce dacă Patrizia Paglieri vorbește italoromânește?:) Ăsta e deja parte din șarmul ei, ea a tot arătat pe parcursul emisiunii că stăpânește și subtilități ale limbii române, doar că alegerea ei și acestui stil sunt încă un ingredient adăugat componentei de divertisment a emisiunii. (coincidență sau nu, unul din sponsorii principali ai emisiunii este firma italiană de paste Barilla, așa cum sunt sigur că ați văzut și că vedeți dacă închideți ochii și vă gândiți la ‘cămara’ Masterchef)

Într-o țară în care un CNA bezmetic nu permite menționarea numelor comerciale de orice fel la știri (de aceea avem peste tot în știri “o rețea de socializare” în loc de Facebook) avem o emisiune creată special pentru a facilita nu doar numirea produselor, ci un întreg ritual menit să maximizeze timpul petrecut în prime time, de un număr maxim de oameni, cu logo-ul și chiar cu produsele sponsorului, chiar ‘în exercițiul funcțiunii’, într-o integrare maxim de naturală. Audiență maximă, product placement maxim ȘI publicitate clasică, bineînțeles, cât încape. Ce altceva îți poți dori mai mult de la un produs media?

Crema emisiunii sunt concurenții. Oameni simpli, tineri, frumoși (în sensul original, frumoși la chip și trup, nu în cel hipsteresc) care se străduiesc să gătească și să aranjeze mâncarea în farfurie cum știu mai bine. Asta e baza de la care se pornește crema, la care se adaugă însă intrigi, bârfe, ironii, miștouri, ca într-un reality show care se respectă. Ba-s concurenți, ba-s inamici, ba-s prieteni. Cu toții prindem drag de câte un concurent, la fel cum într-o prăjitură cu multe arome ni se pare mai puternica și/sau mai plăcută doar una din ele. Și ne jurăm că dacă ’se scoate’ aroma care ne place, noi nu ne mai uităm.

Ei bine, odată astfel plămădite, blatul și crema trebuie să se îmbine în așa fel încât să poată fi gustate și împreună și separat și pentru asta se bagă la un cuptor de montaj care să facă fix asta și să le pregătească pentru consum, conform planului de difuzare.

Și mai e ceva. Știți că prăjiturile mai fine, mai elaborate mai au și câte un sirop  sau câteva bucățele aromate care le sunt presărate deasupra. Iar în cadrul emisiunii Masterchef, ProTV nu a ratat ocazia de a-și presăra, ocazional, celelalte vedete din portofoliu.

Dragii mei, jurați și concurenți, producători și asistenți de tot felul, mie mi-a plăcut preparatul vostru de anul ăsta și, că tot e vremea urărilor, sper să vă iasă și mai bine anul viitor. Gustul a fost bun, suficient de diversificat, suficient de echilibrat, mult mai rafinat decât în alți ani sau în alte locuri, iar farfuria a arătat bine, eu am consumat majoritatea episoadelor pe Voyo.ro, cu o zi întârziere, pentru că n-am timp de calupuri publicitare întregi.

Iar ție, cititorule, sper că ți-a plăcut rețeta, deși nu e genul ăla de rețetă pe care să te apuci imediat să o faci acasă. Pentru asta, avem din ce în ce mai multe bloguri culinare.

A mai scris și Radu Dumitru pe tema asta, un blogger dealtfel de tehnologie, dar care își arată pe blog, cu succes, aș zice, și latura gurmandă.

No Comments »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu