post More than social media – o specializare de marketing multidisciplinară

July 28th, 2017

Insemnare despre: advertising,romania perfectibila — clickio @ 12:04 pm

A vuit ieri facebook-ul de miștouri la adresa unei firme care se ocupă cu “mai mult decât publicitate”. Firma asta a pus ieri un anunț de angajare “cu de toate” in ce priveste abilitățile cerute pentru un post de “social media & web specialist” și de aici trolling-ul maxim pe care l-a pățit.

Aș vrea să discutăm puțin, la rece, despre sâmburele de adevăr din toată povestea asta, și anume că social media este un domeniu multidisciplinar, similar cu fratele mai mare, marketingul online, cu care la modul ideal se intrepătrunde foarte mult. Până aici, în titlul jobului, n-au greșit foarte tare.

Sunt ambele supraspecializări de marketing, deci acolo trebuie să ai baza. Trebuie să înțelegi matrixul marketingului și să ai o gândire de marketing, fără de care nici nu poți scrie texte comerciale bune (care să vândă ce trebuie). Trebuie, ca supra-specializare, să cunoști elementele specifice marketingului digital/online și ale social media, canale, instrumente, nu doar pe dinafară ci și pe dinăuntru. Nu doar cum funcționează, ci cum le poți folosi pentru rezultate mai bune. Marketingul, cu toate aceste componente, ar trebui să fie sistemul tău de operare, setul tău de reguli în funcție de care să iei decizii.

Nu trebuie să știi programare, evident, însă trebuie să vrei și să poți să înțelegi ce e ăla un cod de adserver, unul de tracking, să înțelegi cum funcționează un site, să știi ce să ceri unui programator și să poți lucra cu el cât mai eficient și eficace. Ajută să știi și puțin cod HTML, care e foarte simplu, e suficient să te joci cu un blog pe WordPress ca să-l înveți rapid. Ajută chiar și să înțelegi cum funcționează în mare WordPress, cea mai folosită plaftormă de blogging și una din cele mai folosite platforme de gestionare a conținutului, nu doar pentru bloguri. Să știi să folosești WordPress sau un CMS la modul general poate fi o cerință normală, obișnuită, în timp ce să-l programezi nu.

Înainte de a te strădui să ai talent la scris, și să umpli pagini de texte lacrimogene dar goale de conținut ar trebui să te asiguri că te poți exprima clar și concis, cu economie de cuvinte, în semn de respect față de timpul celor care te citesc, oriunde, pe email, pe blog sau pe orice alte canale. Peste asta abia se poate presăra și talent nativ dar și rezultatul experientei.

Nu e nevoie să știi grafică, dar nu strică deloc să ai puțin simț estetic, înnăscut sau cultivat, să înțelegi argumentele unui designer și să le poți susține. Să le susții nu înseamnă să le dai cu copy-paste sau forward mai departe, ci să le procesezi activ, sa ti le însușesti, eventual, să le rediscuti cu designerul înainte de a le trimite mai departe pentru a alunga orice urmă de îndoială sau pentru un dialog constructiv în care sa-ti spui un eventual punct de vedere si iti aduci contribuția la procesul de design fără însă a i te substitui designerului. Lungă frază, dar ar îmbunătăți radical cel puțin juma’ de industrie dacă s-ar conduce după ea.

La fel, nu e neapărat să știi să filmezi, să montezi sau să faci colorizare, dar este întotdeauna util să înveți ce presupune asta, și o poți face și personal, în ziua de azi nu mai ai nicio piedică tehnologică. E foarte simplu: lucrează cu specialiști și urmărește-i în acțiune, apoi, când situația o permite, cere-le să-ți arate, pune-le întrebări. Caută pe internet detalii, experimentează în timpul liber, cere-le părerea specialiștilor. Repetă. Și pentru asta, și pentru celelalte domenii conexe.

Și să nu ne oprim aici. Trebuie așa, la modul ideal, ca bun cetățean, să ai idee și să te interesezi despre cum funcționează un contract, ce ar trebui să conțină el, despre cum se plătesc și cât sunt taxele și impozitele pe care le ai de plătit pe fiecare tip de colaborare, să știi să negociezi, să știi să argumentezi, în mod real, nu doar superficial. Să găsești rostul fiecărui lucru pe care-l faci și să semnalezi dacă e ceva ce poate fi îmbunătățit și știi și cum.

Și evident că nu se naște nimeni cu toate cele de mai sus gata învățate, dar astea-s lucrurile pe care trebuie să le aibă în vedere cine vrea performanță universală în domeniul ăsta. Sigur, pot fi și excepții,  pot fi locuri în care să nu ai nevoie de toate astea în același timp sau poți fi atât de bun la una din bucățelele de mai sus încât să nu mai conteze celelalte.

În concluzie, da, pentru a lucra BINE, cu rezultate bune, trebuie să fii tobă de marketing, trebuie să fii curios și să testezi toate instrumentele de marketing online posibile, la fel și pe cele de social media, să înveți permanent, să citești permanent și să aplici din ce citești, și să poți înțelege din toate celelalte suficient cât să poți lucra cu specialiștii pe fiecare din domeniile conexe: grafică, programare, financiar-contabilitate, creatori de conținut etc.

A, și mai e ceva. Învățatul nu e așa ușor, te mai împiedici, mai greșești, că toți mai greșim, chiar și dinozaurii în viață ca mine. Important e să ai de la cine învăța, să îți analizezi și să nu-ți repeți greșelile și să ai o dorință permanentă de îmbunătățire, care să dea și roade, să nu rămână doar dorință. La cât de frumos e domeniul ăsta, e foarte mare păcat să-l tratezi superficial, ceea, ce, din păcate, se întâmplă des.

Am și un articol mai vechi pe tema asta: “10 reguli pentru angajatul ideal in marketing online si probabil in domenii similare”, implineste acusi 10 ani și e la fel de actual si acum ca si atunci, cu câteva elemente strict necesare pentru a fi posibile cele de mai sus. Dacă e cineva care se regăsește cât mai mult în cele de mai sus și în cele 10 reguli, să-mi dea rapid un semn, căutăm permanent colegi buni:)

1 Comment »

  1. [...] PS: Ionut Oprea despre ce ar trebui sa stie foarte bine un om de online si ce ar trebui doar sa inteleaga si sa lucreze cu specialisti.  job morethanpub 2017-07-27 +Auras [...]

    Pingback by Ce lipseste din jobul de 4 oameni al MoreThanPub — July 28, 2017 @ 12:35 pm

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment




mulu